2010-05-08, 14:06
Citat:
Dem har hjt priserna men dem r fortfarande lga.
Om Wal-Mart inte har hjt priserna s r det inte PP.
Citat:
staten bygger p tillit till viss del eftersom vi har chansen att rsta bort dem som misskter sig var fjrde r men jag frstr din pong. Men min pong var inte att marknaden mste regleras av staten utan min pong var att marknaden fortfarande har sina brister,reglerad eller oreglerad. Jag ser helt enkelt inte ngon mening i att sitta och sknmla ett system..
Marknaden r meritokratisk och bygger p tillit, det gr inte staten. Misslyckanden med att leverera bestraffas hrt av konkurrens. Staten andra r en godtycklig apparat utan alternativ och man fr helt enkelt hoppas att de som r inblandade r kompetenta och vet vad de gr.
Citat:
Chiquitas och andra etablerade fruktfretags agerande i tredje vrlden t.ex.
Exempel?
Citat:
Som sagt Adam Smiths teori speglar inte verkligheten fullt ut. Ett fritt utbyte garanterar inte per automatik ett hgre vlstnd. I det stora hela gr de det men det r ingen naturlag.. Den fria marknadens styrka ligger inte i det egna systemets pstdda frtrfflighet utan i bristen p alternativ..
Ehm, jo, ett av de fundamentala antagandena i den sterrikiska ekonomiska skolan r att det rder oskerhet, det vill sga att man inte har full kunskap om framtiden eller nuet. Mises introducerar det inom tio sidor eller s i Human Action och anvnder det sen genomgende i boken.
Citat:
okej
Det brukar vara det folk pstr nr de klagar p icke-perfekt information.
Citat:
Fr att veta vilka marknadsaktrer som fuskar och vilka som inte gr det krvs kunskap om deras agerande,tills den kunskapen r allmnt knd och folk bedriver affrer utifrn den r konkurrensen hmmad och drigenom ocks den osynliga handen..
Nej, det frutstter inte perfekt kunskap. Och visst finns det alltid brottslingar som kommer undan. "Lsningen" r dock som sagt smre, visst kan det frekomma att man begr bedrgerier p marknaden. Men korrupta politiker frekommer ocks och det r nnu svrare att stlla dem till svars.
Citat:
Jag tror att jag svarat p dem flesta av frgorna tidigare i mitt inlgg men om inte s sg till.
Ok. Problemet i den amerikanske pappersindustrin r vl s vitt jag vet trdkramarna? Inte att det finns fler n en pappersproducent? Jag har svrt att kpa det hr med att ett fretag slr ut alla andra fretag med priser och sen chockhjer priserna varefter det inte finns ngra konkurrenter. Ditt exempel var ju inte ett exempel p det, i och med att Wal-mart har just lga priser.
Marknaden fungerar inte p ett trffskert stt i varje enskild sekund. Marknaden (det vill sga konsumenterna) strvar dock hela tiden mot det som r bttre. Det r en process. Det r just det som r grejen med lkemedelsbolagen, det finns ingen "garanti" - men all teori och praktik tyder p det. Fr nr statens skyddande hand tas bort s mste helt enkelt lkemedelsbolagen gra rtt fr sig fr att verleva. Samma sak gller med deras dliga produkter (alla i mitt tycke). Staten skyddar de riktigt stra fretagen frn skadestnd de borde betala. Staten kriminaliserer de stora lkemedelsbolagens konkurrenter. Staten kper vrdelsa produkter frn lkemedelsjttarna genom skattemedel och ger bolagen skydd mot skadestnd nr de gr kpet. Tnk svininfluensavaccinet.
Marknaden fungerar inte p ett trffskert stt i varje enskild sekund. Marknaden (det vill sga konsumenterna) strvar dock hela tiden mot det som r bttre. Det r en process. Det r just det som r grejen med lkemedelsbolagen, det finns ingen "garanti" - men all teori och praktik tyder p det. Fr nr statens skyddande hand tas bort s mste helt enkelt lkemedelsbolagen gra rtt fr sig fr att verleva. Samma sak gller med deras dliga produkter (alla i mitt tycke). Staten skyddar de riktigt stra fretagen frn skadestnd de borde betala. Staten kriminaliserer de stora lkemedelsbolagens konkurrenter. Staten kper vrdelsa produkter frn lkemedelsjttarna genom skattemedel och ger bolagen skydd mot skadestnd nr de gr kpet. Tnk svininfluensavaccinet.
Jag hller med om att staten skyddar dem stora fretagen,finns det ngon reglering som inte r anpassat fr att gynna ett affrsintresse? Men det gr ocks marknaden,det r vl dr mycket av problematiken ligger,i stordriftsfrdelarna,vad har en lokal bananodlare att stta emot United Fruits?
Det r kanske fel av mig att skylla problemen med ojmna startpositioner p marknaden eftersom mnga av dem strsta fretagens konkurrensfrdelar har skapats av statlig protektionism men samtidigt anvnds den fria marknaden som en frevndning fr strre fretag att ppna upp nya marknader och konkurrera ut lokala motsvarigheter..