2010-05-08, 14:06
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Om Wal-Mart inte har hjt priserna s r det inte PP.
Dem har hjt priserna men dem r fortfarande lga.

Citat:
Marknaden r meritokratisk och bygger p tillit, det gr inte staten. Misslyckanden med att leverera bestraffas hrt av konkurrens. Staten andra r en godtycklig apparat utan alternativ och man fr helt enkelt hoppas att de som r inblandade r kompetenta och vet vad de gr.
staten bygger p tillit till viss del eftersom vi har chansen att rsta bort dem som misskter sig var fjrde r men jag frstr din pong. Men min pong var inte att marknaden mste regleras av staten utan min pong var att marknaden fortfarande har sina brister,reglerad eller oreglerad. Jag ser helt enkelt inte ngon mening i att sitta och sknmla ett system..
Citat:
Exempel?
Chiquitas och andra etablerade fruktfretags agerande i tredje vrlden t.ex.

Citat:
Ehm, jo, ett av de fundamentala antagandena i den sterrikiska ekonomiska skolan r att det rder oskerhet, det vill sga att man inte har full kunskap om framtiden eller nuet. Mises introducerar det inom tio sidor eller s i Human Action och anvnder det sen genomgende i boken.
Som sagt Adam Smiths teori speglar inte verkligheten fullt ut. Ett fritt utbyte garanterar inte per automatik ett hgre vlstnd. I det stora hela gr de det men det r ingen naturlag.. Den fria marknadens styrka ligger inte i det egna systemets pstdda frtrfflighet utan i bristen p alternativ..

Citat:
Det brukar vara det folk pstr nr de klagar p icke-perfekt information.
okej
Citat:
Nej, det frutstter inte perfekt kunskap. Och visst finns det alltid brottslingar som kommer undan. "Lsningen" r dock som sagt smre, visst kan det frekomma att man begr bedrgerier p marknaden. Men korrupta politiker frekommer ocks och det r nnu svrare att stlla dem till svars.
Fr att veta vilka marknadsaktrer som fuskar och vilka som inte gr det krvs kunskap om deras agerande,tills den kunskapen r allmnt knd och folk bedriver affrer utifrn den r konkurrensen hmmad och drigenom ocks den osynliga handen..

Citat:
Ok. Problemet i den amerikanske pappersindustrin r vl s vitt jag vet trdkramarna? Inte att det finns fler n en pappersproducent? Jag har svrt att kpa det hr med att ett fretag slr ut alla andra fretag med priser och sen chockhjer priserna varefter det inte finns ngra konkurrenter. Ditt exempel var ju inte ett exempel p det, i och med att Wal-mart har just lga priser.

Marknaden fungerar inte p ett trffskert stt i varje enskild sekund. Marknaden (det vill sga konsumenterna) strvar dock hela tiden mot det som r bttre. Det r en process. Det r just det som r grejen med lkemedelsbolagen, det finns ingen "garanti" - men all teori och praktik tyder p det. Fr nr statens skyddande hand tas bort s mste helt enkelt lkemedelsbolagen gra rtt fr sig fr att verleva. Samma sak gller med deras dliga produkter (alla i mitt tycke). Staten skyddar de riktigt stra fretagen frn skadestnd de borde betala. Staten kriminaliserer de stora lkemedelsbolagens konkurrenter. Staten kper vrdelsa produkter frn lkemedelsjttarna genom skattemedel och ger bolagen skydd mot skadestnd nr de gr kpet. Tnk svininfluensavaccinet.

Jag tror att jag svarat p dem flesta av frgorna tidigare i mitt inlgg men om inte s sg till.
Jag hller med om att staten skyddar dem stora fretagen,finns det ngon reglering som inte r anpassat fr att gynna ett affrsintresse? Men det gr ocks marknaden,det r vl dr mycket av problematiken ligger,i stordriftsfrdelarna,vad har en lokal bananodlare att stta emot United Fruits?
Det r kanske fel av mig att skylla problemen med ojmna startpositioner p marknaden eftersom mnga av dem strsta fretagens konkurrensfrdelar har skapats av statlig protektionism men samtidigt anvnds den fria marknaden som en frevndning fr strre fretag att ppna upp nya marknader och konkurrera ut lokala motsvarigheter..
Citera
2010-05-08, 14:36
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Som sagt Adam Smiths teori speglar inte verkligheten fullt ut. Ett fritt utbyte garanterar inte per automatik ett hgre vlstnd. I det stora hela gr de det men det r ingen naturlag.. Den fria marknadens styrka ligger inte i det egna systemets pstdda frtrfflighet utan i bristen p alternativ..

Nej, naturligtvis kan ngon tillfllig sinnesrubbning gra att man byter ngot man ngrar sekunden senare; men i en vervldigande majoritet av de fria utbyten som utfrs grs ju dessa byten just fr att bda parter knner att de tjnar ngot p bytet. Annars skulle de inte byta. Om du vill ha kvar din bil r det otroligt att du fr en blackout och byter den mot en bt; men om en bilgare hellre vill ha en bt och en btgare hellre vill ha en bil, och de byter dessa saker med varandra, har ju bda parter uppntt ett strre vlstnd efter bytet n de hade fre det.
Citera
2010-05-08, 14:37
Medlem
Adam Smith skulle ha avskytt kapitalismen faktiskt. Lt mig citera Noam Chomsky:

Citat:
"As for Adam Smith and Wealth of Nations. First of the all the idea of a unsubsidized, not state subsidized capitalism. We don't even bother talking about that. It has existed. It exists in a good part of the third world which is why the third world looks the way it does. It has never existed in any developed society for a very simple reason, the wealthy and the powerful won't allow it, as Adam Smith understood. They will use the levers of power to make sure that state power subsidizes them. "

"That's why [...] every developed society has developed just that way. That's one of the clichs of economic history. So we don't have to talk about that because it's never existed and it never will exist except for people who have it rammed down their throats. Now am I in favor of it, that's another question. Like in some mythical world would I like to see laissez faire capitalism. Well only under the conditions described by Adam Smith. The real Adam Smith, the one who wrote Wealth of Nations, not the one you worship before, but the one who wrote it and if you look at his argument for markets, it's pretty clear, I mean, maybe the argument's right maybe it's wrong but it's clear what it was, the argument was, I repeat, that under conditions of perfect liberty markets will lead to perfect equality. That's why markets are good, he said. They will lead to perfect equality and they will not force people to subject themselves to outside orders so they become less than human. ... If that were possible well, maybe so. But it's not in the cards."
Citera
2010-05-08, 14:41
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Adam Smith skulle ha avskytt kapitalismen faktiskt.
Lite mrkligt att han gnade s mycket tid t att frsvara den i s fall. Men har du ngot Smith-citat p lager som visar att han avskydde kapitalismen s kan det ju hnda att man fr revidera sin uppfattning.
Citera
2010-05-08, 14:59
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Adam Smith skulle ha avskytt kapitalismen faktiskt.
Smith pratade ofta om de frenade Nederlnderna under 1600-talet som det bsta exemplet p hur en ekonomi ska sktas, hur vl rimmar det med Chomsky-citatet?
Citera
2010-05-08, 17:46
Medlem
Fuskats avatar
Citat:

ven i Noam Chomskys beskrivning av Adam Smith s var han fr kapitalism fr att det ledde till jmlikhet, men du kanske inte brydde dig om att lsa det sjlv? :S
Citera
2010-05-08, 18:00
Medlem
Citat:

I lkemedelsindustrin r det relativt vanligt att fretag undanhller bieffekter och det ligger i fretagens egenintresse att gra det s lnge konsumenten r lttlurad

Hmm, det dr stmmer nog inte. Tvrtom skulle jag sga. Det radas upp s mycket bieffekter numera s man blir matt. Om ett lkemedel mot exempelvis nstppa testas och en av frskspersonerna snubblar och bryter benet rapporteras benbrott som bieffekt. (sen kanske inte benbrottsbieffekten nr nda till fass iofs) Sen finns det mycket att sga om att lkemedelsindustrin inte alltid r s sund, men det har knappast med liberal politik att gra. Jag skulle tro att om bieffekter undanhlls r det p initiativ av ngon vilsen forskare (pga av hans egen prestige) och knappast fretagets policy.
Citera
2010-05-08, 18:07
Medlem
Kheperas avatar
Dremot har FASS varit nra att rka illa ut p grund av statlig reglering.
http://henrikalexandersson.blogspot....idas-i-eu.html

Snart 1 r senare vet jag inte hur det gick med det hr, men uppenbarligen finns FASS kvar. Ngon som hrt ngot?
Citera
2010-05-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gohwinda
Hmm, det dr stmmer nog inte. Tvrtom skulle jag sga. Det radas upp s mycket bieffekter numera s man blir matt. Om ett lkemedel mot exempelvis nstppa testas och en av frskspersonerna snubblar och bryter benet rapporteras benbrott som bieffekt. (sen kanske inte benbrottsbieffekten nr nda till fass iofs) Sen finns det mycket att sga om att lkemedelsindustrin inte alltid r s sund, men det har knappast med liberal politik att gra. Jag skulle tro att om bieffekter undanhlls r det p initiativ av ngon vilsen forskare (pga av hans egen prestige) och knappast fretagets policy.

Du r p rtt vg... du litar inte p staten, du litar inte p forskarna, du mste lra dig att inte lita p storfretagen heller.
Citera
2010-05-09, 09:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Fair enough. Men vad sger Chomsky om marknader som r fr sm eller obskyra fr att stat & kommun skall intressera sig fr dom? Fr vissa saker r helt enkelt balla att synas tillsammans med. Personbilar t.ex. Men ven om s svenska fretag skulle ga totalt p sanitetsporslinsmarknaden s skulle politiker likfrbannat inte vilja synas tillsammans med toalettstolar. Eller varfr inte riktiga lgbudgetmarknader som porr, sexleksaker/klder, serier, musik och datorspel? Visst, Pagrotsky talade ju varmt om svensk musik. Men vad r det som sger att det mste vara elgitarr-elbas-trummor?

Vad gller datorspel s mste det vara den mest perfekta marknaden som finns. Ngon gng r det vl som ngon politiker har talat vl om datorspel. Men i det stora hela r det som om de inte fanns. Och visst s kan det vl knnas bittert att en ball speltillverkare konkar. Men personerna hittar nya jobb. Och sjlva iderna finns ju kvar. Jag har svrt att tro att man ens hos de mest renlriga i Ung Vnster ser ngot fel i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Du r p rtt vg... du litar inte p staten, du litar inte p forskarna, du mste lra dig att inte lita p storfretagen heller.
You and me both, buddy! You and me both.

Storfretagen r nmligen mstare p antikapitalism. Det r bara nr konjunkturen r bra som de har rd med att vara stenhrda kapitalister. (Vilket mest mrks i form av tufft skryt p frukostkonferenser p hotell och bidrag till Timbro.) Men s fort det kniper s springer de antingen till staten och/eller anvnder sig av reklamen fr att sprida sin antikapitalism. Vid nrmare eftertanke s r reklamen effektivare. Att frska f staten att ge en ngon form av frmn r alltid riskfyllt. Inte ndvndigtvis fr att det skulle ge bakslag, utan fr att det tar tid och aldrig blir som man tnkt sig. Bttre d att rikta in sig direkt p folk. Ett exempel r ju El-Ons reklam dr man verkligen lter som ett proggigt parnprogram frn 70-talet.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2010-05-09 kl. 09:45.
Citera
2010-05-09, 09:59
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men ven om s svenska fretag skulle ga totalt p sanitetsporslinsmarknaden s skulle politiker likfrbannat inte vilja synas tillsammans med toalettstolar. Eller varfr inte riktiga lgbudgetmarknader som porr, sexleksaker/klder, serier, musik och datorspel?
Svenska staten subventionerar ju redan porr, sexleksaker och musik.
Citera
2010-05-09, 12:50
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Dem har hjt priserna men dem r fortfarande lga.
Men allts inte fr hga fr att det ska skada konsumenter? Vad r d problemet?
Citat:
Men min pong var inte att marknaden mste regleras av staten utan min pong var att marknaden fortfarande har sina brister,reglerad eller oreglerad. Jag ser helt enkelt inte ngon mening i att sitta och sknmla ett system..
Inte jag heller, men jag anser fortfarande att marknaden r substantiellt bttre. Staten inte bara har brister, staten r en systemisk brist.
Citat:
Chiquitas och andra etablerade fruktfretags agerande i tredje vrlden t.ex.
Lnka grna ngon artikel om detta, lter intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in