• 1
  • 2
2010-05-04, 17:49
Medlem
slowmedowns avatar
Jag har nu gått runt med magkatarr i över 2 veckor. har dock bara fått medicin för 1 vecka. Känner att det börjar bli bättre men äter otroligt lite. Jag är så trött på allt som har med kokt mat att göra och min kropp bara skriker efter allt som har med grönsaker, frukt och fibrer att göra. Den kokta maten gör dessutom livet jobbigt för mina tarmar. eller så är det bara det att jag äter för lite.

Finns det någon form av grönsak jag kan äta? Jag känner att min kropp verkligen inte fått i sig det den ska. Jag rasar även i vikt (vilket inte är så konstigt med tanke på att jag levde på pizza innan och är rätt fet).

Jag har i vilket fall levt på kex och proviva fruktdryck nu i evigheter. På något sätt känns det som att magen inte alls lagar sig utan att det blir mer problem med denna mesiga maten.

Kan jag prova mig på att äta lite sallad? eller ialla fall någon form av grönsaker eller bra mat? Anledningen till att jag inte gjort det innan är för att jag fått rådet att bara äta typ rostat bröd och har även spytt när jag ökat mängd mat.

Men något annat än kex måste jag väl kunna äta? Känner just nu att jag skiter i om jag spyr eller skiter illa bara jag får det kroppen behöver :/
Citera
2010-05-04, 17:58
Medlem
AlexOnTops avatar
Det enda man ska undvika vid magkatarr är stark, stekt, fet mat. Och "vass mat", t.ex chips, nachos.
Jag har också magkatarr i perioder jag äter dåligt :/. Tur att medicinen fungerar inom bara några timmar, jag har Ranitidin, fungerar så himla bra! Vilken har du? Låter som att din inte verkade lite bra!
Citera
2010-05-04, 17:58
Medlem
RocknRollPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
Jag har nu gått runt med magkatarr i över 2 veckor. har dock bara fått medicin för 1 vecka. Känner att det börjar bli bättre men äter otroligt lite. Jag är så trött på allt som har med kokt mat att göra och min kropp bara skriker efter allt som har med grönsaker, frukt och fibrer att göra. Den kokta maten gör dessutom livet jobbigt för mina tarmar. eller så är det bara det att jag äter för lite.

Finns det någon form av grönsak jag kan äta? Jag känner att min kropp verkligen inte fått i sig det den ska. Jag rasar även i vikt (vilket inte är så konstigt med tanke på att jag levde på pizza innan och är rätt fet).

Jag har i vilket fall levt på kex och proviva fruktdryck nu i evigheter. På något sätt känns det som att magen inte alls lagar sig utan att det blir mer problem med denna mesiga maten.

Kan jag prova mig på att äta lite sallad? eller ialla fall någon form av grönsaker eller bra mat? Anledningen till att jag inte gjort det innan är för att jag fått rådet att bara äta typ rostat bröd och har även spytt när jag ökat mängd mat.

Men något annat än kex måste jag väl kunna äta? Känner just nu att jag skiter i om jag spyr eller skiter illa bara jag får det kroppen behöver :/
jag vet nått som alltid hjälper mot illamåendet. popcorn, och majs.
Citera
2010-05-04, 18:03
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Det enda man ska undvika vid magkatarr är stark, stekt, fet mat. Och "vass mat", t.ex chips, nachos.
Jag har också magkatarr i perioder jag äter dåligt :/. Tur att medicinen fungerar inom bara några timmar, jag har Ranitidin, fungerar så himla bra! Vilken har du? Låter som att din inte verkade lite bra!

omeprazol tror jag dem heter. De ger mig biverkningar så att jag kräks. Eller jag antar att det är de som gör det eftersom jag inte spydde innan jag åt dem :/
Jag kan eventuellt ha ett magsår också. jag vet inte riktigt. men läkaren sa att det var magkatarr. Ranitidin är det receptbelagt?
Citera
2010-05-04, 18:04
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocknRollPussy
jag vet nått som alltid hjälper mot illamåendet. popcorn, och majs.

popcorn har jag funderat över. Men majs är väl väldigt svårt för magen att bryta ner? eller jag kanske har fel?
Citera
2010-05-04, 18:06
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
omeprazol tror jag dem heter. De ger mig biverkningar så att jag kräks. Eller jag antar att det är de som gör det eftersom jag inte spydde innan jag åt dem :/
Jag kan eventuellt ha ett magsår också. jag vet inte riktigt. men läkaren sa att det var magkatarr. Ranitidin är det receptbelagt?

Ja receptfria alternativ suger, Ranitidin är receptbelagt, och jag är förvånad att du inte fått något sådant när du ändå vart hos doktorn och kollat upp det...

Edit: ibland är doktorer lite motsträviga till att ge recept hit och dit, därför vill de att man ska testa receptfritt först. men om du säger att det receptfria inte hjälper så kan jag garantera att du får något bättre, receptbelagt.
Citera
2010-05-04, 18:08
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Ja receptfria alternativ suger, Ranitidin är receptbelagt, och jag är förvånad att du inte fått något sådant när du ändå vart hos doktorn och kollat upp det...

Edit: ibland är doktorer lite motsträviga till att ge recept hit och dit, därför vill de att man ska testa receptfritt först. men om du säger att det receptfria inte hjälper så kan jag garantera att du får något bättre, receptbelagt.

Åh låter som en dröm om det skulle funka efter 1 dag. Har gått runt med skitet så länge nu :/ Pratade med VC idag och de sa att jag skulle komma tillbaka på fredag om jag inte kände mig bättre. Men det är lite irriterande eftersom ibland känns det som att jag mår mycket bättre och sen kommer totalt bakslag...
Citera
2010-05-04, 19:24
Medlem
RocknRollPussys avatar
Citat:
popcorn har jag funderat över. Men majs är väl väldigt svårt för magen att bryta ner? eller jag kanske har fel?
det neutraliserar syran i magen...hjälper helt klart.
Citera
2010-05-04, 19:31
Medlem
Tant_Gröns avatar
Ett bra husmorsknep är att blanda två teskedar bikarbonat i ett glas vatten.
Citera
2010-05-04, 19:56
Medlem
Krests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Hemgjord samarin med andra ord.

Jag har haft magkatarr från och till under många år. Det som tveklöst fungerat bäst är ordentligt fiberrik kost. Jag kan äta så gott som allt av det som inte brukar rekommenderas men är det stressigt och jag skippar havregrynsgröten på morgonen och andra fiberkällor så kommer nästan säkert katarren efter någon vecka.
Fiber sägs främst hjalpa tarmarna så exakt varför det blir som det blir men jag har så mycket erfarenhet av det att jag vet vad som fungerar för mig.
Citera
2010-05-04, 20:21
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocknRollPussy
det neutraliserar syran i magen...hjälper helt klart.

aha hade jag ingen aning om faktiskt. kan ju vara värt att prova.

Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön

Vad hjälper det för? Själva katarren eller för smärtan? Har ju inte direkt jätte ont i magen mest illamående.

Citat:
Ursprungligen postat av Krest
Hemgjord samarin med andra ord.

Jag har haft magkatarr från och till under många år. Det som tveklöst fungerat bäst är ordentligt fiberrik kost. Jag kan äta så gott som allt av det som inte brukar rekommenderas men är det stressigt och jag skippar havregrynsgröten på morgonen och andra fiberkällor så kommer nästan säkert katarren efter någon vecka.
Fiber sägs främst hjalpa tarmarna så exakt varför det blir som det blir men jag har så mycket erfarenhet av det att jag vet vad som fungerar för mig.

intressant! Jag provade faktiskt att äta ett halvt knäckebröd nu. VI får se hur detta går sen. men än så länge känner jag ingen protest från magen. Den borde ju bli överlycklig att den får något fiberrikt nu efter typ 3 veckors fasta...
Citera
2010-05-04, 20:44
Medlem
Snurrens avatar
Framförallt så måste man äta ofta när man har magkatarr. Bra mellanmål kan vara riskakor och banan, men det är individuellt vad man tål. Somliga blir mycket bättre av att skippa mjölkprodukter. Så kan det vara bra att vila efter maten, d v s lägga sig en stund, efter middagen kanske du kan göra. Det kan också kännas skönt med en värmedyna eller varm vetekudde på magen när man ligger och vilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in