2010-10-08, 01:33
Medlem
Nisques avatar
typ: aukustisk stålsträngad.
märke/modell: Epiphone (någotbokstäverochnummer)
pris: Ovärdelig.
Fick den av min far. Min första och enda ståsträngade. Han skaffade den när han va 16 år gammal (idag 53) och jag har aldrig spelat på en bättre gitarr. Mängder av småfel, spricka i halsen, stallet är skadat, en hel del smådings här och där. MEN den ger ifrån sig den bästa tonen. Sjunger nästan av sigsjälv. Ifall det började brinna i min lägenhet är den det första jag räddar.

typ: elektrisk solidbody
Märke/modell: Hagström f200p
Pris: 3776:-
Perfekt. Två hp90 pickupper. Spelar allt man kan tänkas vilja. En aning sliten då jag inte är den varsammaste gitarristen. Tenderar att dra av strängar konstant. (Kan vara incorrekt plektrumteknink) Det fina med Hagström är dess pålitlighet. Har inte haft några problem med den, föritom den gången jag tappade den i backen och va tvungen att skruva fast samtlig elektronik på nytt.
Toten är superb. varm och trevlig. Som att komma hem till ett kök med nybakat bröd. Härlig sustain också. ljudet lever som kvar i särkaren en bra tag. (förövrigt en levin (typ) vintagesound bas-stärkare på 30watt.) Ska man köpa el ska man köpa hagström. Man blir inte besviken.
Citera
2011-10-17, 21:54
Medlem
Gibson Les Paul Custom 1973
18900 kr

Denna gitarr är nog den skönaste jag har spelat på, riktigt fint ljud i den, ej orginal mickar, det sitter Seymour Duncan mickar i den, vet inte vilken modell dock. Den är lite lättare än vad LP Custom brukar vara vilket jag tycker är underbart, fick jämföra på affären då han hade 2 andra äldre LP Customs.

Gibson SG faded 2006
3000 kr begagnad

Det är också en otroligt skön gitarr, lite väl lite sustain kanske men den funkar bra till lite rivigare musik. Ett stort pluss är vikten som är lika med 0, lättare gitarr får man leta efter! Den är helt original, det sitter 490r och 490t pickups i den. En bra gitarr för en billig peng helt enkelt =)
Citera
2011-10-21, 14:04
Medlem
Kuken-i-Styrets avatar
Jackson Kelly
7000 kr

Grymt snygg metalgura, hur skön som helst att spela på och ligger perfekt i knät. Låter riktigt brutalt med. Ett plus till är att det bara finns en ratt (volym) + en mic-switch på den, allt man behöver i mitt tycke! Har bara gott att säga om denna gitarr.

Cort VX-4V Raandy Rhoads
3000 kr
(ligger nog på ca 6000 vanligtvis)

Fick denna gitarr för ett grymt bra pris så jag kunde inte låta bli att köpa den. Är hur snygg som helst, fast man kan ju fan inte ha åbäket i knät och spela! :P Kom i världens största hard case också som är sjukt jobbigt att släpa runt på. Låter helt okej, fast inte lika bra som Kellyn.

Yamaha Guitalele
700 kr

Rolig liten pryl, nästan lika liten som en ukulele men med 6 strängar som en gitarr. Tappar stämningen direkt, men kul att ta med på fester/resor. Ska egentligen stämmas upp i A men jag tycker det funkar bra att stämma den i standard E.
Citera
2011-10-31, 02:19
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Typ av gitarr: El-gitarr
Modell: Telecaster
Märke: BaCH
Pris: Runt 2000 kr

Beställde min fina kompanjon från EdgarAudio.se. Kittlande prisvärd gitarr som låter bättre än Epiphones i samma prisklass. Jag vill verkligen höja en tumme för EdgarAudio, de har asfina gitarrer och basar som ger så mycket för pengarna. Spana in den sidan om ni letar efter en ny manick. Själv är jag väldigt sugen på en ES 335:a.
Citera
2011-10-31, 17:24
Medlem
MegaSkurts avatar
Har en Blueridge "Martin-kopia", gav väl en 5-6 tusen eller nåt ditåt för den för en massa år sedan. Fast att kroppen känns "lätt" och man inser att gitarren inte är nån dyr historia, så låter den dyrt.

Ett fylligt jämnt ljud med bra skön varm diskant, mycket läcker att spela in "ringaracka"-grejor med. Enkel att spela på, och för att få lite mer k*k i tonen på den, så kör jag med ganska tjocka strängar på den. Kvalitetsmässigt har jag inget att tillägga, den håller stämningen som den ska, har inga oljud i mekanik etc. Med tanke på att den känns "lätt" och sannolikt är lite "klen", skulle jag nog aldrig ta med den på turné dock.

Mycket nöjd, kommer aldrig att göra mig av med den, skulle jag en dag köpa en flottare gitarr som "ersätter" denna i studion, kommer jag ta hem denna till viskvällar med vin och kvinna.
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-10-31 kl. 17:27.
Citera
2011-11-16, 15:46
Medlem
Mr-Emiros avatar
Har två gitarrer jag vill recensera:

Likt de flesta andra här säger så är Yamaha C-40 en keeper. Akustisk Klassisk Nylonsträngad gitarr.
Länk: http://www.thomann.de/se/yamaha_c40_...8bbc52f33cb707
Har ägt denna sedan tidiga tonårsdagar (ca 10 år). Den har överlevt mycket slit och släng. Ett stort plus för sin slitstarkhet, därmed!
Nypris: ~1000 kr.
Detta är en klassisk gitarr i 3/4 storlek (alltså inte fullstor) som ger ifrån sig hyfsat ljud. Något dovt ljud men låter väldigt bra för sitt pris. En typisk gitarr att ta med till lägerelden eller musikskolan. Den breda halsen gör det möjligt för amatören att spela väl på den. Sätter man på ett capo så är det bara att riva loss till Uke-låtar (t.ex. Hey Soul Sister och Somewhere over the rainbow). Ett stort plus är också stämmisarna, som jag tycker är toppen! Dock stämmer den ut sig kollosalt vid plötsligt temperaturskifte (vilken gitarr fixar det jättebra, egentligen..).

Sedan har jag en Larrivée L-09 CE (Collectors Edition). från 2004. Akustisk stålsträngad gitarr.
Länk: http://randyrick.us/guitars/L09CE.htm
Har inte ägt denna gitarr särskilt länge men planerar behålla den väldigt länge, om inte förevigt.
Nypris: ~25 000 kr.
I essens är denna gitarr en premiumversion av den vanliga L-09:an. En jämförelse med en lite vanligare gitarrkropp är Taylors GA-modell som är ungefärlig densamma. Inte en fullstor dreadnaught, därmed. Väldigt härlig att spela på och ha i famnen.
Ljudet är trots det starkt och ger klar ton med ordentligt basljud. Otroligt tilltalande. Gitarren är bra för både strumming och fingerpicking. Larrivée är verkligen en stark kandidat till Martin och Taylor.
Citera
2011-11-18, 11:56
Medlem
snivlems avatar
typ: Elgitarr
Märke/modell: eastwood ultra GP
pris: idag 899 US innan valutakraschen betalade jag 500 US

så jag köpte den här guran via nätet för ungefär 6 år sen. helt på känslor. snygg som få är den http://www.eastwoodguitars.com/GTRs/...oodGPblack.jpg.
låter VÄLDIGT bra för det priset. jag köpte den för vid den tiden hade jag en svår Kyuss-psykos....jag ville låta som josh helt enkelt, jag siktade enbart på att kopiera han o hans sound. tack gode gud att jag tillslut fattade grejen med musik. nu lirar jag mycket blandat, om det e en ny stil/teknik jag vill lära mig, ja då blir nån cover. allt från 1700-tals klassisk gitarr till meshuggah-stuk. annars lirar jag på egna grejer o slipar vidare, letar trummis, vilken bristvara. ja nu blev det novellvarning här så åter till guran, har läst recensioner på guran online där gamla rockrävar säger att den piskar skitenur nyproducerade Gibson Les Paul's i 20-25 tusen kronors klassen....jag gillar verkligen les paul setupen, två mickar och separata volym o ton rattar. PERFEKT när man kan gå från låg snäll volym till fullt vansinnes-ös med switchen....synd att placeringen är där den är bara, har hänt att jag kommer åt den ofrivilligt.....men vant mig, en riktig Les tar nog ett tag o vänja sig vid. ÄLSKAR att plåga den, på härlig hög volym med precis lagom gain hör man trät (mahogny) skrika/yla ....... gillar inte hals-sadeln, PLAST....ska bytas, metall tror jag, inte bestämt mig. har fått glapp/problem med kabelingången......men det är ju efter 6 år, no big deal.....rekommenderas starkt
Citera
2011-11-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endex
Gibson Les Paul Custom 1973
18900 kr

Denna gitarr är nog den skönaste jag har spelat på, riktigt fint ljud i den, ej orginal mickar, det sitter Seymour Duncan mickar i den, vet inte vilken modell dock. Den är lite lättare än vad LP Custom brukar vara vilket jag tycker är underbart, fick jämföra på affären då han hade 2 andra äldre LP Customs.

Har du en bild du kan lägga upp?

Best
Citera
2012-04-26, 17:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Gibson Les Paul Custom "Black Beauty" 3 PU historic collection 1957 reissue. 2002

Ljud: 10/10
En av anledningarna till att man köper en sån här pjäs. Jäklar vad den låter bra. Fyllig ton som aldrig vill ringa ut. Överträffar helt klart de flesta andra gitarrer jag testat

Spelbarhet: 2/10
En Les Paul custom är en mycket svårspelad gitarr, inte minst med 3 humbuckers som ofta kommer ivägen för plektrumet. Jag rekommenderar den intresserade att välja en med 2 humbuckers istället. Denna gitarr rekommenderas inte till teknisk musik som metal osv.Gitarren är mycket tung och blir jobbig att spela med under längre gig.

Kvalité: 8/10 Inget att klaga på här förrutom att gitarren är i sig mycket ömtålig. Tappar du den i golvet kan halsen spricka ganska lätt.

Design: (10/10) En av de snyggaste gitarrerna ever och det blir svårt att överträffa skönheten av en Les Paul Custom.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-04-26 kl. 17:48.
Citera
2012-04-26, 17:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Fender Stratocaster "Eric Clapton Signature", Olympic White 2009

Denna gitarr låter mycket bra och har stora valmöjligheter i ljudbilden pga den aktiva elektroniken. Spelar man blues och lite enklare rock behövs inte ens någon distpedal, då det är "inbyggt" i gitarren. Vintage noicelessmicarna gör sitt jobb och låter mycket bra. Tonerna håller i sig länge när man tar dessa.

Spelbarhet: 5/10
Gitarren kommer med ett blockat stall och är tänkt att användas på det sättet, då Clapton inte använder svajarm. Själv har jag kopplat ur det, men då blir det en annan känsla på gitarren och man kommer längre ifrån greppbrädan. Detta kräver mer kraft för att trycka ner banden och gitarren kan fungera som en broms istället. Gitarrhalsen har en sk V-form, något som är en smaksak om man gillar. Det kan göra så att det går lite långsammare att spela vissa tekniska partier i låtar. Det känns som gitarren är gjord för lite långsammare musik och är inbjuder inte till snabbt tekniskt gitarrspel.

Kvalité: 7/10

Jag har upplevt problem med svajarmen, då den tenderar att glappa när jag skruvar ner den. Varför vet jag inte. Detta är exakt samma problem jag haft med billigare gitarrer och deras svajsystem. Det är inget man förväntar sig av en gitarr som kostar 16 000 kr. I övrigt kan gitarren kännas lite lågbudget eftersom Fender-märket på gitarrhuvudet är ett klistermärke och plektrumskyddet är endast gjort i ett lager. Rent spelmässigt känns gitarren väldigt stabil och stämmer sällan ur och det drar ändå upp betyget.

Design: (10/10)

Ja vad ska man säga. En klassiker som aldrig blir omodern.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-04-26 kl. 17:46.
Citera
2012-04-26, 18:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Gibson SG "Standard" Black Ebony 1996

Ljud: 7/10

Micarna gör jobbet, men är inte lika bra som på en Les Paul Custom, vilket hörs när man spelar. Övertoner är lite svårare att få till på en SG än en Les Paul.

Spelbarhet: 10/10

En mer lättspelad gitarr får man leta efter. Jag kör med låg stränghöjd och gitarren bara "flyger fram" genom solona. Den här gitarren kan ta vem som helst hur långt som helst. Därför rekommenderar jag denna till alla nybörjare som ska börja spela elgitarr. Själva designen gör det lätt att komma åt hela greppbrädan, vilket du inte kan på samma sätt på en Les Paul.

Kvalité: 7/10

Inget att klaga på här förrutom att gitarren är i sig mycket ömtålig. Tappar du den i golvet kan halsen spricka ganska lätt. Micarna sitter lite löst och ger ett slarvigt intryck.

En klassiker blir aldrig omodern.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-04-26 kl. 18:04.
Citera
2012-04-26, 18:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Martin HD-28 Akustisk stålsträngad gitarr 2008

Kan inte bli annat än högsta betyg på en sådan här fin gitarr. Gitaren låter mycket högt och efterklangen är helt otrolig. Mer ljud för pengarna än så här lär man inte få när det gäller akustiska gitarrer.

Spelbarhet: 10/10

Det är synd att inte nybörjare får börja spela på sådana här gitarrer. Det är ju såhär det är tänkt att en aktustisk gitarr ska kännas att spela på. Man ska inte få ont i fingrarna när man spelar stålsträngat. En HD-28 känns mjuk att spela på, men samtidigt väldigt robust och håller emot väl.

Kvalité: 10/10

Inget att klaga på här. En mycket välbyggd gitarr.

Poängen med designen hos en Martin är att den låter mer än den ser ut och det är precis det jag uppskattar med en gitarr. Snygg utan onödiga krusiduller som oftast kostar en massa extra tusenlappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in