• 1
  • 2
2010-05-04, 00:22
Medlem
Jake88s avatar
Tänkte att vi kunde ha en trevlig tråd där vi recenserar våra gitarrer.Alltid kul att höra andras åsikter. Vem vet vi kanske sitter på samma instrument och den ena älskar det den andra hatar. Om det redan finns en tråd ber jag om ursäkt men jag hitta ingen iaf.

Jo visst är det så att en gitarr är trä och det varierar från gitarr till gitarr av samma modell och märke men lite över lag kan vi ju diskutera.

Jag börjar med min Yamaha C40 har varit i våran familj i drygt 12 år. Jag tycker att det är en fantastiskt hållbar gitarr för det priset. Perfekt nybörjargitarr.Den har aldrig krånglat och blivit sne eller att stallet eller nått har gått sönder.(Trotts att den har fått många våldsamma flygturer och kast/slag.) Enda som jag inte gillar med den är väll att det är så extremt tjock hals på den och att det är 3 cm mellan banden. Men i övrigt väldigt bra. Låter bra också.

Sen har jag nått som jag inte vet vad det är riktigt. Min far köpte den när han va yngre säker 20 år gammal. Iaf av märket parrot(tror han köpte den på hobbex) Detta är den sämsta skit jag har sett med strängar på. Halsen är vinn och det är typ action 2 cm på den. Låter skit gör den också. Möjligen att den skulle funka som fest gitarr.

Sen har jag en SG kopia av märket J&D. Den är jag också väldigt nöjd med. Låter enligt mig helt okej om man ser till vad de kostar. Halsen är väldigt smal och fin och det verkar vara kvalitet på de flesta delarna på den och den är förbaskat snygg att se på. Några saker som jag har märkt som är lite kasst med den är att ena volymkontrollen glappar lite och höga E strängen är lite buzzig. Men jag köpte inte min ny utan den va redan 8 år när jag köpte den så man får väll räkna med att lite saker slits. När ekonomin blir lite bättre ska jag nog lämna in den på en intonering.
Sen väger den bly vilket enligt mig inte är så kul.

Nått sånt kanske jag vet inte.Ni kanske kommer på massa intressanta saker som jag inte tänkt på att nämna.
Citera
2010-05-04, 00:34
Medlem
julsmutss avatar
Roligt initiativ!
Men kan du inte ta med att man ska ha rubriker först? Så att man ser snabbt vad det handlar om, som priset på gitarren samt vilken modell.

Typ av gitarr: Stålsträngad halvakustisk.
Märke/modell: Cort Earth-70E NS
Pris: 2000 SEK (!)

Är inte någon gitarrnörd men några ord ska jag nog kunna klämma ur mig!
Riktigt prisvärd budgetgitarr då den med inbyggd EQ och volymkontroll är bara att plugga in och köra. Ger fin klang med bra strängar och låter riktigt fint i PA:t för sin prisklass. Har gigat många gånger med denna och spelat många timmar i repan, är fortfarande som ny! Rekommenderas varmt till alla som inte vill lägga en mindre förmögenhet på sin gitarr.

Dedikerad till min godbit Cort Earth-70E NS.
Citera
2010-05-04, 01:16
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsmuts
Roligt initiativ!
Men kan du inte ta med att man ska ha rubriker först? Så att man ser snabbt vad det handlar om, som priset på gitarren samt vilken modell.
.

Jo det kan vi absolut göra. Bra idée så blir det lättare och se.Fick inte ändra min längre men jag gör en lika dan här.

Senast redigerad av Jake88 2010-05-04 kl. 01:25.
Citera
2010-05-04, 01:30
Medlem
Kyle.McAvoys avatar
Typ av gitarr: Hollowbody Elgitarr
Märke/modell: Ibanez Artcore AGS83BZ
Pris: $570

Bild:
http://www.gbase.com/files/store_ima...5yetn1s_so.jpg

Gitarren ska väl ge intryck av att vara halvakustisk, men så är inte fallet. Den låter visserligen en del okopplat, men knappast som en akustisk. Hur som helst, som elgitarr är den suverän. Spelar mycket rock/blues, och den funkar till båda. Bäst funkar den till låtar i stil med Hendrix - Hey Joe och liknande. Där ger den ett fett ljud med bra ton. Med en schysst pedal går det även att få ut ett bra metalljud. Väldigt "chunkigt". Att palmmuta och lira riff med drop-D-tuning fungerar suveränt. Switch så man kan byta mellan mickarna finns också, med tre lägen då. På bakre får man till ett fett ljud som passar till t.ex. Metallicalåtar. (Givetvis måste stärkaren/pedal vara inställt rätt då).

Det enda jag kan klaga på är att det inte "flyter" lika bra på dom nedre strängarna som på t.ex. en Gibson LP. Där går det att få upp högre hastigheter med mindre kraft från fingrarna. På Ibanezen så får man anstränga sig en aning mer. Det kan bero på strängarna, men har aldrig laborerat med sånna så där kan jag inte uttala mig. Ska testa med tunnare och se hur det blir. Hur som helst så är det en riktigt läcker gitarr till ett schysst pris.
Senast redigerad av Kyle.McAvoy 2010-05-04 kl. 01:33.
Citera
2010-05-04, 14:00
Medlem
Jag kan väl skita i att recensera mina gitarrer. Har en amerikansk strata 06 diamond och en stålsträngad akustisk fender gjord i kina.

MEN

REQ:

Ingen som sitter på en ESP LTD EC256?
Citera
2010-05-05, 15:08
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Jag kan väl skita i att recensera mina gitarrer. Har en amerikansk strata 06 diamond och en stålsträngad akustisk fender gjord i kina.

MEN

REQ:

Ingen som sitter på en ESP LTD EC256?

Nej du måste recensera annars så blir det en fråga om gitarr tråd. Efter du har recensera så är det okej om du frågar något men det ska göras på ett snyggt sätt.
Citera
2010-09-16, 22:50
Medlem
Jake88s avatar
Typ av gitarr: Elektrisk 3x singecoil
Märke/modell: Fender Highway one strat 2010
Pris: 760 usd

http://sv.tinypic.com/r/23wk87m/7

Ser ut som en vanlig fender stratocaster fast den är lite matt i lacken. Läst lite olika om den här på fb och många säger att den inte ska va bra. Men jag testa den mot en vanlig Fender orginal och det var typ bara lacken som skiljde enligt mig iaf. Lacken är på kroppen är inte så bra jag tror den kommer slitas bort ganska snabbt och den får lätt märken i sig har redan fått ett par och har inte haft den en månad ens. Men det spelar inte mig nån roll tycker det är lite coolt när det ser lite använt ut. Svajjen funkar bra, stämmer inte om sig som jag har märkt en del andra gitarrer kan göra.

Har faktiskt inte märkt något som är dåligt med den utom lacken. Iaf inte än så länge.
Citera
2010-10-06, 18:11
Medlem
Headshrinkers avatar
Kul initiativ!

Typ av gitarr: Akustisk stålsträngad
Märke/modell: Epiphone EJ-200N
Pris: 3500;- (thomann)

Min första riktiga gitarr. Helt underbar att spela på tyckte jag då, nu känns den sådär men helt ok. Gitarren tycker jag inte alls känns budget för sina kanske ynka 3500 som den kostade då. Kroppen till att börja med är stor och känns robust och det solida lönn-locket ger akustiken en skjuts på vägen. Halsen som är i 60-tals utförande känns också väldigt behaglig, speciellt om man har mindre fingar. Stämskruvarna är groovers och håller stämningen riktigt bra! Kan inte annat än att rekommendera den starkt till nybörjaren som växt ifrån skolgitarren och vill ha en gitarr med bra akustik och som drar lite extra blickar till sig. Rekommenderar 0.12 strängar till denna.

Typ av gitarr: Akustisk stålsträngad
Märke/modell: Epiphone EJ-160e VS (John Lennon)
Pris: 3999;- (Musikbörsen GBG)

Min nästa gitarr blev denna skönhet, en billigare historia av den Lennon gamla trotjänare. Helt fantastisk gitarr denna med som dessutom har en inbyggd mini-humbucker i halsläget som ger imponerande ljud! Dock har det inte blivit så att jag har haft användning av pickupen så som jag hade hoppats på men tillfället kanske kommer. Klangen är inte riktigt lika djup som i EJ-200:an men ger ändå ifrån sig tung och bra akustik. Halsen är mer av 50-tal och är utsmyckad med trapez inalys. Toppengitarr även denna som jag som Beatles fantast verkligen älskar, gör sig lika bra upphängd på väggen som att spela på. Levereras med 0.11 strängar men tycker den ringer bättre med 0.12.

Typ av gitarr: Elgitarr
Märke/modell: Gibson Les Paul Traditional Honeyburst
Pris: 17995;- (Andreasson Musik GBG)

Nu kände jag att jag ville ha el så jag kunde riffa och göra skojiga licks så jag skaffade mig en Les Paul. Gubben i affären såg ut som ett fågelbo när jag sa att det var min första elgitarr. Gitarren är i grund och botten det en Les Paul Standard var innan 2008 men att den är PLEK behandlad. Halsen är någon form av en blandning mellan 50's & 60's hals vilket passar mig perfekt. Bindingsen runt kropp och hals gör den så jävla snygg så man nästan vill gifta sig med den. Enda nackdelen är att jag inte gillade mickarna som satt på som original 57 Classic(hals) och 57 Classic+(stall) som jag tyckte gav ifrån sig lite "burkigt" ljud så jag gjorde som så att jag bytte ut dom mot ett par Seymour Duncan JB(stall) och Seymour Duncan SH-2 Jazz(hals) och då blev gitarren till en ultimat rockburk! Denna vinnande kombination känns oslagbar i mina öron och ögon. Kort och gott en tung och gedigen Gibson Les Paul som inte gör en besviken!

Oljudet skickas ut genom en VOX AC15cc1 som jag fick begagnad för ett riktigt bra pris.
Citera
2010-10-06, 18:53
Medlem
Typ av gitarr: Akustisk nylonsträngad
Märke/modell: Yamaha C40
Pris: Ca 1000:- (Musikbörsen)

Köpte den som en festgitarr och att ha med på någon festival. Funkar bra till det, låter väl okej.
Så länge man inte behöver någon snabbhet i spelet, att lira några ackord på är vad den är gjord för.
Börjar man röra sig över halsen känner man hur osmidig den är, lacken segar ner spelet och ... Ja, den är helt enkelt ospelbar på det sättet. Åtminstonde om man spelar som jag, med tummen på sidan av halsen.

Typ av gitarr: Elektrisk
Märke/modell: Random JD-Brothers-strata
Pris: Ca 2200:- (Jam.se tror jag.)

Min första gitarr, funkade bra att lära sig på. Svajet var helt okej. I överlag var det en bra nybörjargitarr.
Jag tycker faktiskt att både Cort och JD-brothers har klart sämre rykte än de förtjänar.
Citera
2010-10-06, 20:09
Medlem
Din-mammas avatar
Typ av gitarr: Elgitarr.
Märke/modell: Shecter C-1 Classic
Pris: 9000 SEK

Sjukt mångsidig gitarr som kan användas till de mesta, seymour duncan mickarna gör en inte besviken då man kan få allt från rå klösig dist till rent varmt mulligt ljud liknande en orkestergitarr. Och dom är passiva . Helt galet lättspelad och snabbspelad hals. Håller stämningen som ett floyd rose stall och surar inte förs ens lååååångt ner på halsen. Jag kommer använda min tills den faller isär.
Citera
2010-10-07, 00:18
Medlem
simon4tws avatar
Fender Lonestar Stratocaster
Pris: Runt 4.700 SEK (Köpt på Manhattan)

Mångsidig strata med Duncan mick i stallet, klarar mycket dist men clean låter den sisådär

Hals- och mittenmickarna däremot låter jättebra både rena och orena, de är Texas Specials, ganska heta singecoils. Tror att Stevie Ray Vaughan hade såna i sin signaturmodell.

Rosewoodbräda, lönnhals, alkropp precis som det ska vara. Off-white finish med turtleshell pickguard. Gjord i Mexico, men fortfarande bra kvalitet. Hade jag köpt den i Sverige hade den kostat ca 6-7.000 tror jag.

Den låter grymt bra, och kan användas till allt från jazz och country till 80's Van Halen och death metal

I framtiden kommer jag förmodligen sätta in en midipickup från Roland och byta ut stallet mot en Fishman Powerbridge. Kanske måla om den också.

Rekommenderas till midrange-spelare, eller nybörjare som vill ha kvalitet från början
Jag kommer säkert köpa fler gitarrer under min livstid, men sålänge den här inte går sönder kommer jag nog aldrig växa ur den.

Furch Durango 42
Pris: 6.000 (Musikbörsen)

Vanlig mörkbrun träfärgad akustisk med cutaway. Handgjord i Tjeckien. Låter grymt bra, väldigt prisvärd. Jag provade flera Martin, Taylor, Gibson osv när jag köpte den, men bestämde mig för denna, den lät och kändes minst lika bra, om inte bättre, och kostade nästan en tiondel
Kommer sätta in en LR Baggs M1 passiv eller aktiv mikrofon någon gång i framtiden.

Även denna gitarr rekommenderas
Citera
2010-10-07, 19:15
Medlem
smekarn103s avatar
Typ av gitarr: Elgitarr
Märke/modell: Bc rich nt trans-black
Pris: 5600 sek

På pappret en dålig investering som visat sig vara min hittills bästa gitarr. Licenserat floyd, som än så länge leverar, kropp i mahogny och orginal pickups utbytta mot rockfield-mickar. Rockfield mickarna rekommenderas dessutom starkt, mycket sköna med varm ton, härligt crunchiga med hög dist.
Gitarren har dessutom den bästa halsen och cut-away:en jag spelat på, ganska rund... Lite som en lackad kuk med greppbräda imo. Har hört från en kille jag känner att den dessutom skall innehava en kraft med vilken man skall kunna bota sjukdomar såsom cancer, snuva och homosexualitet. Har valt att ta det hela med en nypa salt då jag fortfarande har en mancrush på david hasslehoff och jackie chan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in