2014-02-06, 20:19
Medlem
tjenaretjenares avatar
Såg han i Go kväll igår och tycker han är obehaglig samtidigt som han är intressant på något vis.
Citera
2014-02-06, 23:33
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Såg han i Go kväll igår och tycker han är obehaglig samtidigt som han är intressant på något vis.

Obehaglig?

Jag tycker att han verkar genomtrevlig och mycket bildad. Är det hand bildning som skärmmer dig?
Citera
2014-02-07, 00:19
Medlem
Oddballs avatar
Han var ju med i det där programmet där Palmes ena son sökte sina rötter. Tycker han ger ett kunnigt och sympatiskt intryck. En riktig svärmorsdröm!
Citera
2014-02-07, 06:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Obehaglig?

Jag tycker att han verkar genomtrevlig och mycket bildad. Är det hand bildning som skärmmer dig?
Jag tror det är kombinationen av det sneda leendet och att han har en så hurtig och supertrevlig framtoning.

Jag har träffat honom i mindre sammanhang och då var han helt enkelt väldigt juste.
Citera
2014-02-07, 17:26
Medlem
MaxWalters avatar
Kul med en kille som inte bara är intresserad av sport, schlagermusik och hårdrock.

En ren njutning att få se och höra en bildad och kultiverad människa på TV.
Citera
2014-10-01, 19:08
Moderator
Semesters avatar
Han gjorde ett lysande inslag i dagens "Go' kväll". Verkligen intressant om hur bilden av Gustav III kan ha bildats av den adel som var bitter på hur Gustav tog bort dess privilegier.

Sällsynt vältalig. Jag blev helt insugen i hans historia, alltid härligt med folk som har entusiasm för sitt ämne.
Citera
2014-10-29, 01:21
Medlem
Väldigt trevlig i verkliga livet. Bra TV gör han också.
Citera
2014-10-29, 06:43
Medlem
Bloodyhollys avatar
Jävligt mycket ryggdunkningar och bekräftelseinlägg här. Har ni inget skit att komma med i stället för dessa meningslösheter? Vem är hans far, vem är hans mor, har han några syskon, vilka umgås han med etc. Det är i varje fall något.
Citera
2014-10-29, 08:23
Medlem
Wargs avatar
Gick med i en av hans rundvandringar i Gamla Stan. Väldigt trevlig och lättsam, passionen för det han håller på med är tydlig.
Verkar som om han levt i lite av en 1700-talsdimma hela livet, vi fick höra anekdoter om uppraggningsförsök i ungdomsåren utförda med redskapet 1700-talssvenska i brevform. Berättade att han länge levt utan ny teknik som TV och att han inte förstod modernt internetspråk/SMS-språk.
Han bodde i Gamla Stan och verkade vara tjenis med alla i området.

Tja, mer än så snappade jag inte upp om hans person under rundvandringen.

Så som jag förstår det så saknar han en akademisk examen i historia (rätta mig gärna om jag har fel), men har sedan tonåren suttit med näsan djupt begraven i arkiv innehållandes autentiskt 1700-talsmaterial. Så kunskapen han besitter är hämtad ifrån originalkällor såsom brev, dagböcker och rättsprotokoll snarare än ur andra historikers litterära verk.
Citera
2014-12-22, 02:45
Medlem
Cineastens avatar
Tydligen gift med en Sara numera och paret väntar barn (om jag inte missförstått infon). Enligt uppgift var det ett pampigt bröllop. Vad annat var att vänta?
Senast redigerad av Cineasten 2014-12-22 kl. 02:48.
Citera
2015-11-14, 01:10
Medlem
Bumpar tråden
Denne Christopher O´Regan har dykt upp i rutan närmare bestämt SVT 's Det sitter i väggarna
Kunskap vet jag inte men brodera kunde han. Jag är inte imponerad tvärtom ser jag det som att han borde läsa på lite
Citera
2015-11-23, 20:59
Medlem
reedtowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Läste precis hans bok "I stormens öga" om Gustav IV Adolf. O’Regan är duktig på att försvara sin älskade kung och idealisera dennes privatliv. Att lojala gustavianer som Gustaf Mauritz Armfelt stundtals föraktade kungen nämns inte. Inte heller att det kanske var bra för Sverige att bli av med honom. O’Regan är dock duktig på att gräva fram rolig fakta. Det märks att han brinner för ämnet och sådana eldsjälar behövs för att öka historieintresset bland svenska folket.

Gustav IV Adolf är också en kung som verkligen framställts olika i historieskrivningen. Främst ser väl folk honom som en obegåvad person, vars politik styrdes mer av tillfällig sinnesstämning än rationellt tänkande. Den som gick emot denna bild var först Sam Clason som menade att den byggde på propaganda från kungens motståndare. Om man ska var nyanserad så anser jag att han var ganska usel. En inbunden personlighet som inte passade som kung, men samtidigt påverkades av den prekära ekominska läget.
Man kan väl egentligen titulera mannen som populärhistoriker då han som du skriver skapar subjektiv fakta om t.ex. Gustav IV Adolf i stället för att i denna bok beskriva objektiv fakta och utelämna fakta. Boken skulle bli mer korrekt men troligtvis tråkigare att läsa. Så han verkar syssla med historiefiktion i sina böcker.En historiker skulle nog inte presentera subjektiva "sanningar" i bokform. Herman Lindkvist skarvade en del som historiker och fick en del skit för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in