2010-06-23, 13:01
  #37
Medlem
Ahruons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
O'Regan har gjort en väldigt bra dokumentär om Gustav IV Adolf som nu finns på youtube i 11 delar. Det kanske inte är så källkritiskt. Det är vad vi skulle kalla populärhistoria. Han är väldigt duktig på att berätta och fångar verkligen intresset hos lyssnaren!

http://www.youtube.com/watch?v=6ChvKbZY3eQ

Läste precis hans bok "I stormens öga" om Gustav IV Adolf. O’Regan är duktig på att försvara sin älskade kung och idealisera dennes privatliv. Att lojala gustavianer som Gustaf Mauritz Armfelt stundtals föraktade kungen nämns inte. Inte heller att det kanske var bra för Sverige att bli av med honom. O’Regan är dock duktig på att gräva fram rolig fakta. Det märks att han brinner för ämnet och sådana eldsjälar behövs för att öka historieintresset bland svenska folket.

Gustav IV Adolf är också en kung som verkligen framställts olika i historieskrivningen. Främst ser väl folk honom som en obegåvad person, vars politik styrdes mer av tillfällig sinnesstämning än rationellt tänkande. Den som gick emot denna bild var först Sam Clason som menade att den byggde på propaganda från kungens motståndare. Om man ska var nyanserad så anser jag att han var ganska usel. En inbunden personlighet som inte passade som kung, men samtidigt påverkades av den prekära ekominska läget.
Citera
2010-09-28, 18:27
  #38
Medlem
Christopher har en irländsk pappa Richard, som är en underbar och älskad gymnasielärare, kanske pensionerad nu.
Själv tycker jag Christopher är lite väl återhållsam i sitt sätt, skulle önska honom mer spontan.
Citera
2011-02-17, 23:49
  #39
Medlem
Cineastens avatar
Bump: COR gick i Bagarmossens skola och såvitt jag minns hade ingen ett ont ord att säga om honom. Han var varken bråkig eller såpass töntig/udda att han blev utsedd till mobboffer eller dylikt. Jag har bestämt för mig att han var rätt poppis bland brudarna då det begav sig eftersom han såg bra ut.

Hade inte min förbenade scanner gått sönder hade jag kunnat scanna in ett foto ur skolkatalogen anno 1987 där han ligger framför de sittande på främsta raden. Eller rättare sagt, han låg i knäna på de som satt på främsta raden.

Måste f.ö. hålla med om att han är en ypperlig historieberättare av den mer underhållande sorten. Definitivt i samma klass som Edward Blom. Möjligen låter han en aning fjollig men vem bryr sig om sånt 2011?
Citera
2011-02-18, 21:48
  #40
Medlem
Någon som har koll på ifall Christopher arbetar på något just nu?

För övrigt en väldigt "fräsch" och skicklig historiker. Som någon annan i tråden nämnde så märker man verkligen hur han brinner för ämnet. Trevlig verkar han också.
Citera
2011-02-19, 04:03
  #41
Bannlyst
Christopher är trevlig men ger sällan uttryck för åsikter på ett sätt som gör att man kan härleda en generell inställning. Har dock kommit att bli litet besserwisser i takt med sin framgång och uttalar sig ibland med litet väl stark emfas och sin ryktbarhet i ryggen, kring saker som han inte intresserat sig för lika länge och grundligt, som sina historiska intressen.

Framgång kan tendera att förändra människors beteende på ett negativt sätt om den kommer en aning för lättvindigt enligt min erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av Supermarine 2011-02-19 kl. 04:07.
Citera
2011-03-09, 15:42
  #42
Medlem
Redbeards avatar
Hur tycker du att han blivit en Besserwisser? I vilka sammanhang, och vad baserar du det på?

Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Christopher är trevlig men ger sällan uttryck för åsikter på ett sätt som gör att man kan härleda en generell inställning. Har dock kommit att bli litet besserwisser i takt med sin framgång och uttalar sig ibland med litet väl stark emfas och sin ryktbarhet i ryggen, kring saker som han inte intresserat sig för lika länge och grundligt, som sina historiska intressen.

Framgång kan tendera att förändra människors beteende på ett negativt sätt om den kommer en aning för lättvindigt enligt min erfarenhet.
Citera
2011-03-09, 15:45
  #43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Hur tycker du att han blivit en Besserwisser? I vilka sammanhang, och vad baserar du det på?

Jag känner honom sedan mer än tjugofem år.
Citera
2011-10-27, 19:46
  #44
Medlem
Tirpitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Christopher har en irländsk pappa Richard, som är en underbar och älskad gymnasielärare, kanske pensionerad nu.
Själv tycker jag Christopher är lite väl återhållsam i sitt sätt, skulle önska honom mer spontan.


Är det sant?
För jag allt sedan jag först hörde talas om Christopher O'Reagan tänkt på Richard O'Reagan, min gamla engelsklärare. En mycket trevlig och duktig lärare och människa. Han kunde förövrigt, om minnet mitt inte spelar mig ett spratt, lära ut i både gaelic och franska, och säkerligen något annat språk, om han velat
Citera
2012-02-23, 17:19
  #45
Medlem
Det nämns här O'Regans videoserie om Svensk historia i 11 delar, men det går bara at hitta den första om Karl den IV.
Flera kommentatorer säger at O'Reagan är en bluffhistoriker. För egen del tycker jag at han verkar duktig som guide i Gamla stan och dylikt. Han är i alla fall en enögd rojalist, vars enda uppgift är att prata väl om kungahuset. Idag föddes den nya prinsessan och O'Regan inbjöds av Studio ett att tala om monarkin. Han hedrade väldigt mycket Carl Johan Bernadotte, den nyúvarande dynastins grundare. Han var inte född i en kungafamilj och detta kan man skryta med. Vad O'Regan inte vill se är att Bernadotte, under det tiden då hans beundrade Karl den IV regerade och lierade sig med England mot Napoleon, så var Bernadotte stationerat i Danmark med ett regemente på 3-4000 spanjorer, redo att angripa Sverige och återerövra Skåne till Danmark. Projektet misslyckades därför att de spanska soldaterna fick höra om Napoleons beteende i Spanien och den revolt som hade uppstått därstädes mot Napoleon och desserterade. Denna man värvade myglare från riksdagen i Örebro i hop om att han skulle hjälpa Sverige att få tillbaka Finland, som hade förlorats genom ryssarnas ingripande. Vad dessa kunagmakare inte visste var att Bernadotte och Napoleon knappast drog samman. Bernadotte lierade sig i stället med ryssarna och lätt Finlands självständighet befästas. Som kompensation fick han Norges krona.
Citera
2012-09-10, 00:06
  #46
Medlem
Vad sysslar O'Regan med idag? Är han fortfarande verksam som guide i Gamla Stan? Gillade alltid hans inslag i Go' kväll. Inte sett honom i några tv-program, förut var han ganska så frekvent med lite överallt.
Citera
2013-03-20, 19:22
  #47
Medlem
wire2s avatar
Var det inte han som klättrade upp i det gamla trädet i Sthlm o protesterade likt många andra mot att trädet skulle sågas ned....? Har för mig att jag såg honom i ett nyhetsklipp på TV.....har kanske fel? Annars en stor eloge för ställningstagandet mot beslutsfattarna att skövla den kanske tusenåriga eken! http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-eken
Citera
2013-04-25, 10:28
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Vad sysslar O'Regan med idag? Är han fortfarande verksam som guide i Gamla Stan? Gillade alltid hans inslag i Go' kväll. Inte sett honom i några tv-program, förut var han ganska så frekvent med lite överallt.
Ser honom just nu i Go' kväll (repris från igår antar jag). Han är fan skön!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in