• 1
  • 2
2004-03-31, 11:00
Medlem
Aioloss avatar
Jag skriver ett filmmanus på fritiden, och skulle behöva lite information verifierad/rättad. I filmen finns en yrkesmördare, och jag behöver veta att de omständigheter kring "arbetet" jag lirkat fram är korrekta. Enklaste sättet att få bra svar, är nog att ställa frågor utan att redovisa vad jag redan kommit fram till, då detta givetvis kan färga svaren.
  1. Vilka pistoler lämpar sig bäst för att på kort avstånd (5-10 meter) döda? Vilka är lättast att ljuddämpa?
  2. Vad kostar det att köpa en pistol enl. ovan svart? Vad kostar ljuddämpare? Var köper man dem?
  3. Vilket snipergevär är bäst för kontraktsmord? Träffsäkerhet + lättillgänglighet.
  4. Hur får presumtiva arbetsgivare kontakt med den som ska utföra dådet?
  5. Vad är priset för ett kontraktsmord i Sverige?
  6. Vilka grupper utför dem idag? Vilka förutom maffian, som väl mest avrättar i egna leden och de som retat upp dem?
  7. Hur många yrkesmördare kan det finnas i Sverige idag? Hur många utanför maffialeden?

Jag blir väldigt tacksam för svar, har som sagt en hel del svar redan, men vill få input från så många källor som möjligt. Ange gärna om ni bara antar eller vet något säkert. Tack!
Citera
2004-03-31, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos
Jag skriver ett filmmanus på fritiden, och skulle behöva lite information verifierad/rättad. I filmen finns en yrkesmördare, och jag behöver veta att de omständigheter kring "arbetet" jag lirkat fram är korrekta. Enklaste sättet att få bra svar, är nog att ställa frågor utan att redovisa vad jag redan kommit fram till, då detta givetvis kan färga svaren.
  1. Vilka pistoler lämpar sig bäst för att på kort avstånd (5-10 meter) döda? Vilka är lättast att ljuddämpa?
  2. Vad kostar det att köpa en pistol enl. ovan svart? Vad kostar ljuddämpare? Var köper man dem?
  3. Vilket snipergevär är bäst för kontraktsmord? Träffsäkerhet + lättillgänglighet.
  6. Vilka grupper utför dem idag? Vilka förutom maffian, som väl mest avrättar i egna leden och de som retat upp dem?
  7. Hur många yrkesmördare kan det finnas i Sverige idag? Hur många utanför maffialeden?

Jag blir väldigt tacksam för svar, har som sagt en hel del svar redan, men vill få input från så många källor som möjligt. Ange gärna om ni bara antar eller vet något säkert. Tack!

För att ge dig lite snabba svar:
Vad beträffande pistoler så är väl gamla hederliga Colt .45 ett bra alternativ
Vill man ha effektivitet dock så har man SMGs, helst Mp5 4-SV, tyst om en mus.
För längre distanser är väl AW50 SP det effektivaste, kanske inte så tyst, men den tar sönder det mesta och är rätt vanligt.
Priser för pistoler som är 'rena' ligger runt 15-40k beroende på vad du ska ha, vilka tillbehör, vem du är och självklart vem du köper av.
Med tanke på att Sveriges 'yrkesmördare' i regel är MC-gäng, som i övrigt använder RLs hellre än bra (Av egen erfarenhet tragiskt nog) så är det självklart inte svårt att hitta någon.
Priserna varierar väldigt mycket men du kan nog räkna på iallafall en halv miljon om du ska ha det gjort. KAnske inte så smidigt då, men det blir gjort
Ovanpå det så finns det knappt 'yrkesmördare' i Sverige, just för att vi är inte särskilt organiserade ännu.
Citera
2004-03-31, 11:50
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
Ovanpå det så finns det knappt 'yrkesmördare' i Sverige, just för att vi är inte särskilt organiserade ännu.

"Vi"..

.
Citera
2004-03-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
"Vi"..

.

Läs: Sverige
Citera
2004-03-31, 13:21
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos

Nästan vilken pistol som helst, förutsatt att användaren kan hantera den. Revolver är i stort sett uteslutet. Viktigt är att ammunitionen är s.k. subsonic, dvs att kulan inte går fortare än ljudet. I stort sett samtliga vapen kräver modifiering av vapentekniker el motsv. för att man skall kunna montera en ljuddämpare.

Gevär: vilket jaktgevär som helst av bra kvalitet duger gott. I synnerhet med tanke på den stora tillgången på sådana. Lämpliga kalibrar är klass 1 & 2. Ett mycket smart val måste vara en CG 96 då dess antal i landet avsevärt försvårar utredningen. De har vansinnigt god precision, en rätt bra kaliber för ändamålet och dessutom kostar de bara några hundringar.
Citera
2004-03-31, 17:02
Medlem
Spenders avatar
Nu vill jag inte trampa din kreativitet på tårna, men "yrkesmördare" (tänk smart kille i kostym med hightecvapen i aluminumattaché som ändrar utsendet efter varje jobb) finns i princip inte alls i världen. Därmed inte sagt att det inte finns folk som slår ihjäl någon för pengar. Högst tveksamt om ngn MC-kille skulle åta sig ett mord för någon "utanför familjen". Kanske enklare att anlita någon av Arkans komppisar med krigspsykos?
Citera
2004-03-31, 22:32
Medlem
scoremaxs avatar
Azrael är grymt duktig på vapen..
"zang fu" är ....jag avböjer att kommentera tror jag..

1: .22 kalibers pistoler med fast pipa är lättast att dämpa och få bra resultat med(dämpningen alltså)..

2:jag skulle vilja påstå att lägger man priset mellan 4-10.000 så är man hemma..men när det gäller svarta vapen är variationerna stora...en knarkare som behöver en fix säljer till ett helt annat pris än en som egentligen inte behöver..ljuddämpare gör du själv, eller köper i de flesta europeiska länder..speciellt Finland..

3.som AZ sa..det finns ingen anledning att lägga 60.000 på en PSG-1, när du kan köpa ett gammalt mauser för några hundringar...80% av alla skjutningar av militära prickskyttar(USA, vietnam)sker under 200 meter, och i städerna är 100 meter långt..både JFK och Martin luther King sköts på under 100 meter.

4. Personliga kontakter..., ha klart för dig att miljöerna är sletna gränder,knarkare,porrklubbar, och så vidare..INTE 5-stjärniga hotell med snygga brudar, och porsche som tjänstebil..
Killen som sköt dragan var skuldsatt, flera "hits" i Sverige har varit interna knark/obetalda skulder historier... med den typen av klientel i rollistan.

5. har läst om en obetald knarkskuld som slutade i överlagt mord pga den...skulden var 40.000
sen går det uppåt..en tidningsartikel påstod att ett kontrakt på en av våra kvinnliga politiker låg ute och skulle betala 2 miljoner om jag inte minns fel..(Fan tro´t),, kontraktet är ännu inte uppfyllt så jag misstänker det var en kvällstidningslögn...

6.Knarkhandlare, egna företagare som tjänar tillräckligt på det, Biker-grupperingar, Svartsjuka psykfall..

7. inte en jävla aning..finns nog en hel del människor som skulle vilja ha och kunna genomföra ett kontrakt...men inte så många kunder som har pengarna, vågar, eller kan lita på eller hitta en mekaniker..

Vänligen notera att mina uppgifter är sammanställda efter studium av repotage och händelser under ca 10 års tid...jag är på INGET sätt själv någon tuffing..

Boktips:
Har tyvärr packat ned mina böcker eftersom jag nyss flyttat och bara skall bo där jag nu är i ett halvår, så jag vet inte författare och sånt till 100% men;

Contract killer(interview with a ?):
Beskriver en amerikan "tony the greek" som knarkar, lever rövare, och tar en hel del människor av daga..golar på maffian, och lever idag i isolering...
Grymt bra!! (man inser det dumma i att börja knarka) hävdar att han tog livet av Hoffa, och vet var han är begravd!

"the death dealer´s manual"
Av Bradley j Steiner.
..har en del intressant info, men man får sålla en hel del..

"professional killers"
Burt rapp.
skitbok, tråkig att läsa..ingen intressant info..

"Hitman, a manual for the independent contractor"
Rex Feral
Ganska bra bok, och enkel/lättfattlig...En idiot mördade några i USA efter att ha läst denna bok, varefter ett hundratal böcker blev "Bannade" (paladin och loompanics slutade sälja dom)denna bok och "the death dealer´s manual" var bland dom..

Finns en hel del intressanta (nåja) böcker om de Israeliska mordaktionerna i Europa på 70-talet också...sök på nätet!
Samt "Murder Inc" i USA:s Maffia..
Citera
2004-03-31, 23:55
Medlem
Aioloss avatar
Jag tackar så mycket för svaren, mycket informativt. Vill gärna ha mer input från flera källor, så om det är någon mer som har information, håll inte på den! Älskar flashbacks forum, många kunniga människor med skumma kunskaper...
Citera
2004-04-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
"zang fu" är ....jag avböjer att kommentera tror jag..

Och du har själv tagit ett liv på 10-15m avstånd?
Antar väl det...
Visst, saker låter dumt
men det är väl
1) Personlig smak
2) Erfarenhet som spelar in
och du har vad..?

Och vad gäller marknaden så har du ju tydligen lika stor humm om priser som en abborre om bergsklättring.. 'Nuff said

EDIT:Sen ska man inte underskatta AK-47's jaktmodell heller vad gäller långdistans och smidighet
M-82A1 är också en favorit. Om man får tag på den
Citera
2004-04-01, 20:44
Medlem
scoremaxs avatar
Ok..då undrar jag:
"Vill man ha effektivitet dock så har man SMGs, helst Mp5 4-SV, tyst om en mus"

Vad är en mp5 4-sv??

"För längre distanser är väl AW50 SP det effektivaste, kanske inte så tyst, men den tar sönder det mesta och är rätt vanligt."

Jag vet vad en AW-50 är, men vad är sp för en modell, och var är den vanlig?

"Priser för pistoler som är 'rena' ligger runt 15-40k beroende på vad du ska ha, vilka tillbehör, vem du är och självklart vem du köper av."

"Och vad gäller marknaden så har du ju tydligen lika stor humm om priser som en abborre om bergsklättring.. 'Nuff said"

Om du menar marknadspriserna för ett kontrakt, så är den variationen jag nämnt taget från rättegångar(låga priset), och det höga priset från en artikel i En av våra kvällstidningar..men som sagts, jag tror inte själv på det..

Om du menar marknadspriserna på vapen, så är det inte mitt fel att du köper dyrt.

"Sen ska man inte underskatta AK-47's jaktmodell heller vad gäller långdistans och smidighet"

Vilken modell menar du då?

"Och du har själv tagit ett liv på 10-15m avstånd?
Antar väl det..."

Specifiera liv.

"1) Personlig smak
2) Erfarenhet som spelar in
och du har vad..?"

Personlig smak har alla.
Erfarenhet?? av vad?
Citera
2004-04-01, 21:06
Medlem
En polare påstod helt allvarligt att han känner killar som kan fixa folk som kan utföra mord för 10-20k. Jag tror det är ryssar från Kolahalvön dom har kontakt med.

Dessa ryssar är säkerligen inga "yrkesmördare" som Aiolos frågar om. Jag skulle kalla kola-ryssarna för desperata gangsters/idioter.
Citera
2004-04-01, 21:10
Medlem
Fonuss avatar
[quote=Aiolos]Jag skriver ett filmmanus på fritiden, och skulle behöva lite information verifierad/rättad. I filmen finns en yrkesmördare, och jag behöver veta att de omständigheter kring "arbetet" jag lirkat fram är korrekta. Enklaste sättet att få bra svar, är nog att ställa frågor utan att redovisa vad jag redan kommit fram till, då detta givetvis kan färga svaren.

[list=1][*]Vilka pistoler lämpar sig bäst för att på kort avstånd (5-10 meter) döda? Vilka är lättast att ljuddämpa?

"Standardpistolen" är Ruger .22 long. Finns med fabrikstillverkade ljuddämpare antingen påskruvbar eller integrerad med stommen (pistolen blir inte längre då)
CIA brukade använda Hi-Standard eller Colt Woodsman, både i kal .22 long. Men dessa tillverkas inte längre.

[*]Vad kostar det att köpa en pistol enl. ovan svart? Vad kostar ljuddämpare? Var köper man dem?

Gissning ca 5-15 000:- Ljuddämparen ska man köpa samtidigt och se till att den passar ordentligt (som sagt bäst med integraldämp men det kan kosta mer. Hitta säljare som inte blåser en kan vara svårare om man inte har kontakter. Läs anonser typ gulan och leta dig fram (jo faktiskt)

[*]Vilket snipergevär är bäst för kontraktsmord? Träffsäkerhet + lättillgänglighet.

Stulen AK4 med kikarsikte till. alt. Ryskt SVD prickskyttegevär, har stulits i stor mängd från Röda armens förråd. OBS se till att få rätt amunition (AK4s går INTE!) Det ska vara 7,62x54R och inget annat.

[*]Hur får presumtiva arbetsgivare kontakt med den som ska utföra dådet?

Svårt om man inte har kontakter, lätt att bli blåst och bli av med ev. "förskottspengar" OBS att det är olagligt att ens leta efter yrkesmördare.

[*]Vad är priset för ett kontraktsmord i Sverige?

Det lär väl variera med kvaliteten, allvarligt, en knarkare kanske gör det för pengar till en fix men lär åka fast och dra med dig. Rykten om priser mellan 1/5 - 1 million cirkulerar. Ett hyggligt jobb hamnar nog på några hundra tusen + omkostnader.

[*]Vilka grupper utför dem idag? Vilka förutom maffian, som väl mest avrättar i egna leden och de som retat upp dem?

Det lär ju vara en salig blandning av just maffia, legosoldater och panka fängelsekunder. Det finns förmodligen endel som brukade jobba åt STASI, KGB och liknande organisationer.

[*]Hur många yrkesmördare kan det finnas i Sverige idag? Hur många utanför maffialeden?

Har ingen aning. Dom är ju av naturliga skäl hemlighets fulla och det är väl litet skillnad på en gubbe som tagit pengar en gång för att mula någon och ett verkligt proffs. Just riktiga proffs är nog väldigt få.

En sista viktig sak! Yrkesmördare vill ju inte åka fast och få livstids fängelse. Därför vill dom ju slippa vittnen, ok? Och DU som hyrde in dom är ju det bästa vittnet. Så det är nog avsevärd risk att herr yrkesmördaren klipper dig när han fått betalt, för att slippa torska själv. Så se upp där ute...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in