2010-05-03, 22:33
Medlem
MonkeyPlas avatar
Ett filnamn kan inte innehålla något av följande tecken: \ / : * ? " < > |

Ett klassiskt meddelande från vårt kära windows. Men hur kommer det sig egentligen att vi fortfarande år 2010 inte kan ha med ett kolon eller frågetecken i filnamnen? Det är ju sannerligen ett I-lands problem, men med jämna mellanrum så sitter man ju där och får inte döpa sitt dokument till vad man vill.

Hela grejen med att vissa tecken inte får användas till filnamn känns väldigt windows 3:11 i mina ögon.
Citera
2010-05-03, 22:41
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla

Ett klassiskt meddelande från vårt kära windows. Men hur kommer det sig egentligen att vi fortfarande år 2010 inte kan ha med ett kolon eller frågetecken i filnamnen? Det är ju sannerligen ett I-lands problem, men med jämna mellanrum så sitter man ju där och får inte döpa sitt dokument till vad man vill.

Hela grejen med att vissa tecken inte får användas till filnamn känns väldigt windows 3:11 i mina ögon.

Jo, det kan jag inte annat än hålla med dig om! Det känns som något Windows gravt förbisett - det krävs en förändring. Kan datorerna klara av spel som har bättre grafik än verkligheten bör dom ju kunna döpa filnamn till något av ovan uppräknade tecken tycker man.
Citera
2010-05-03, 22:46
Medlem
Det där problemet finns på alla operativsystem. Just kolon användes en gång i tiden som katalogavskiljare i Mac OS, på samma sätt som "/" i unix och "\" i windows. Därför blev även kolon förbjudet i filnamnen så man utan förhinder skulle kunna kopiera en fil till en mac. Det är väl möjligt att de löser det någon gång, men jag har svårt att se hur.
Citera
2010-05-04, 00:51
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det där problemet finns på alla operativsystem. Just kolon användes en gång i tiden som katalogavskiljare i Mac OS, på samma sätt som "/" i unix och "\" i windows. Därför blev även kolon förbjudet i filnamnen så man utan förhinder skulle kunna kopiera en fil till en mac. Det är väl möjligt att de löser det någon gång, men jag har svårt att se hur.
Nu kan jag mycket lite om datorer men man tycker ju att det borde gå att göra så att det för oss ser ut som att filnamnet innehåller ett kolon men att datorn kodar det som något annat.

Något i stil med hur det var (förr i allafall) när man skrev hemsidor för hand och var tvungen att ersätta alla å, ä & ö med bokstavskombinationer för att de skulle synas på hemsidan.
Citera
2010-05-04, 03:39
Medlem
Lika bra tycker jag, skulle kunna skapa problem i vissa applikationer. Dock antagligen inget som normala datoranvändande Svenssons skulle kunna komma i kontakt med men ändå. En asterisk skulle kunna fucka upp i många applikationer.
Men jag måste medge att jag många gånger velat använda kolon samt frågetecken
Citera
2010-05-04, 10:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla

Hur tänkte du dig att det skulle funka om du exempelvis har filen "c:\Temp\bild.jpg" Är det filen 'bild.jpg' som ligger i katalogen 'Temp' på partitionen 'c:', eller är det filen 'Temp\bild.jpg' som ligger på partitionen 'c:'?

Att * ? < > / inte funkar hänger ihop med att filerna ska funka via kommandoprompten, och ja, den används fortfarande väldigt mycket, och nej, det är inte gamla antika dos. * och ? är wildcards, < respektive > omdirigerar in- och output till och från filer, och / används ibland för att skicka med parametrar till bland annat program.
Citera
2010-12-15, 17:54
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Hur tänkte du dig att det skulle funka om du exempelvis har filen "c:\Temp\bild.jpg" Är det filen 'bild.jpg' som ligger i katalogen 'Temp' på partitionen 'c:', eller är det filen 'Temp\bild.jpg' som ligger på partitionen 'c:'?

Att * ? < > / inte funkar hänger ihop med att filerna ska funka via kommandoprompten, och ja, den används fortfarande väldigt mycket, och nej, det är inte gamla antika dos. * och ? är wildcards, < respektive > omdirigerar in- och output till och från filer, och / används ibland för att skicka med parametrar till bland annat program.
Jag tänkte mig att det för datoranvändaren skulle se ut som att filen hette "c:\Temp\bild.jpg" men att datorn i själva verket, "bakom kulisserna" så att säga, kodade det som exempelvis "c[><][§½§]Temp[§½§]bild.jpg"

Likt å ä & ö på hemsidor förr i tiden som jag nämnde ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in