2010-05-03, 21:23
Medlem
Tog ut min frustration över ett misslyckande på en gipsvägg idag. Oturligt nog träffade jag en regel och hade dessutom glömt av att jag just idag inte hade arbetsskorna med stålhätta på mig.

Nu värker det i den och jag rör helst inte vid den. Den är aningen svullen, men inte speciellt mycket.

Det ända jag undrar nu är om det är dumt av mig att inte kontakta läkaren?

Jag menar, gör dom något med den förutom att konstaterar att den är bruten och ger mig ett par alvedon?
Citera
2010-05-03, 21:27
Medlem
Kan du röra på den? Om inte är den troligen bruten och då behöver du åka till sjukhuset och få den röntgad annars finns det stor risk att den läker ihop fel
Citera
2010-05-03, 21:32
Medlem
Doktor Muggs avatar
En bruten tå behandlas i 99% av fallen utan gips eller kirurgi, i princip träskor+alvedon+bit ihop. Med andra ord är det liten sannolikhet att ditt läkarbesök kommer utmynna i något annat än det du själv redan gjort. Enda anledningen till läkarbesök som jag ser det är ifall du är i behov av sjukskrivning, de övriga delarna ordnar du själv.
Citera
2010-05-03, 21:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrJK
Tror jag har brutit stortån. Är det nån vits att gå till läkaren?
Nä.
Citera
2010-05-03, 22:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Med tanke på att det är stortån föreslår jag ett läkarbesök. Skulle den vara bruten och med felställning kan den läka fel och ge problem framöver. Stortårna är viktiga för balansen.
Mvh
Citera
2010-05-03, 23:07
Medlem
swaydizzles avatar
Det är det inte säkert att det är tån, det kan vara första metatarsalen eller så kan det vara en stukning. Det kan också bara vara en liten blödning. Kolla om svullnaden har lagt sig imorgon, om inte och det fortfarande gör sjukt ont (eller ännu mer), så ska du åka in och få det kollat. Det är alltid bra att ta en röntgen i dessa tillfällen och få det svart på vitt - Eliza beskriver också en viktig detalj i sitt inlägg.

Lycka till!
Citera
2010-05-04, 03:38
Bannlyst
Jag tycker absolut du ska gå till läkare! Som Eliza säger kan tån läka fel annars (om den är bruten, vill säga, men det ser de ju på röntgen).

Jag slog i en lilltå i ett skåp en gång, den blev jättestor och vackert lila (min älsklingsfärg! ) men gjorde ju ont som f*n. Åkte till CityAkuten, fick den röntgad. Den var bruten. Har för mig att de tejpade och band om och hade sig. Lilltån är ju inte lika "viktig" som stortån, så om det blir sådant ståhej för en liten lilltå måste en stortå vara mer "värd" att behandlas.

Och har du väldigt ont kan du nog få mer än Alvedon. Jag fick Distalgesic (finns inte längre, men var som blandning av Dexofen och Alvedon).
Citera
2010-05-04, 12:41
Medlem
2MissMes avatar
Gå till läkare. Läker tån fel kan du få stora problem efteråt, och om du t.ex. vill söka ersättning från en försäkring brukar det krävas att du gjort ett läkarbesök då skadan uppstod.
Citera
2010-05-04, 16:27
Medlem
Tack för svaren!

Jag skall försöka ta mig till läkaren imorgon. Är företagare och har sjukt mycket att göra nu så det var mest därför jag vill slippa åka dit.

Men som många av er säger så är det bara dumt av mig att inte åka dit. Egentligen vet jag det själv.

Bröt ringfingret på fyllan för några år sedan. Kommer ihåg hur jag tyckte mig höra hur det gick av i ett handgemäng. När jag vaknade dagen efter hade jag liknande känsla som jag har i tån nu. Tyckte mig även kunna känna vart det var av.

Jag gick till läkaren följande måndag men där sa dom bara att det var stukat och att jag skulle komma tillbaka efter en vecka om det inte hade blivit bättre. Med en attityd som var typ "var inte så känslig".

Det blev ju långsamt bättre men efter två veckor (eller vad det var) gick jag dit igen. Då titta hon på det igen och sa att det inte var något fel på det men skickade iväg mig röntgen i alla fall. Återigen med en attityd som var typ "det är fortfarande bara en stukning, var inte så kinkig".

Väl på röntgen såg dom ju att fingret hade varit brutet.

Problemet var bara att det hade börjat läka ihop snett, som ju någon påpekade här ovan.

Dom ville bryta av det igen så att det skulle läka ihop rakt. Efter lite protester från min sida slapp jag dock undan det. Det var väl ett gränsfall.

Fingret var även lite snett efter det kommer jag ihåg. Men när jag tittar på det nu ser det faktiskt rakt ut.

Bröt även revbenen på ett spektakulärt sätt för några år sedan. Det gjorde fan ont på riktigt. Denna smärtan kan jag leva med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in