2010-05-03, 19:44
Medlem
Videotens avatar
Har fått överta mors å fars muurikka som dom misskött och låtit ligga i en lada där den blivit lätt rostig sen hade den även något kladdigt på stekytan till konsistensen kåda.

Jag har nu försökt skrubba ren den, sen har jag värmt upp den med grovsalt liggande på den för att försöka få det att dra ut "äcklet", sen värmt med vatten i och skrubbat flertalet gånger för att slutligen fetta in den flertalet gånger igen.
Det ser fortfarande ut som kladdet är där men den kladdiga hinnan är inte längre kvar.

Antar att muurikka är att jämföra med gjutjärnsgrytor och pannor.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få den i användbart skick igen?
Citera
2010-05-03, 19:49
Medlem
Aakes avatar
Blästra den ren med fin sand.
Citera
2010-05-03, 19:57
Medlem
Videotens avatar
Hur gör jag sen om jag vill "steka" in den. för dom brukar ju vara mer eller mindre svarta när man köper dom.
Citera
2010-05-03, 20:18
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Hur gör jag sen om jag vill "steka" in den. för dom brukar ju vara mer eller mindre svarta när man köper dom.

Olja in den och in i ugnen.
Citera
2010-05-03, 22:26
Medlem
"muurikka" är ett varumärke, en tillverkare.

Vad är det för produkt du har?

O, det är något stekpanne eller wok-liknande så behöver du starta om med pannan.

Gå in på närmsta krog och fråga om du kan få eller köpa lite ugn/grillrengöring, ett medel avsett för stenhård rengöring av restaurangmaskiner. Det medlet får du inte tag i i konsumentbutiker. Värm upp pannan försiktigt, på med medlet outspätt (vad än bipacksedeln säger) och låt verka i 15-20 minuter. Sklölj ordentligt och skrubba igen med svinto. Torka ordentligt och olja in.
Citera
2010-05-04, 21:57
Medlem
Videotens avatar
Jag vet att muurikka är en tillverkare, men muurikka är i gemene mun känt som det stekbord man använder utomhus där jag kommer ifrån.

Nåväl jag har nu kört med grovsalt i varm panna 2ggr, kokat med vatten och skrubbat samt fettat in den över öppen eld (varm) i 2 timmar och nu verkar det som att den börjar se normal ut igen.
Kommer köra infettning även imorgon så borde det lösa sig.
Sen blir det provstekning till helgen
Citera
2010-05-05, 10:27
Medlem
Masterfrogs avatar
En muurikka är en ärad klenod och jag tycker det första du ska göra är att skälla på dina föräldrar för att de låtit den förfara. Ovärdigt beteende.

Vet inte hur angripen den är av rost men det är verkligen ingenting som du vill ha kvar på den om du hade tänkt använda den. Om du inte redan fått den helt och hållet fri från rost så kan du prova citronsyra eller möjligtvis saltsyra om den är rejält ansatt. Applicera med trasa och gå sedan på den med svinto eller liknande. Var bara noga med att tvätta och bränna ut den efter det.
Citera
2010-05-05, 11:46
Medlem
HerrVits avatar
Vad gör lite rost i maten? Eventuella bakterier dör ju ändå vid tillagningen, och järn i maten löses ju ändå ut när man använder den.
Citera
2011-12-07, 10:05
Medlem
Pumpar denna, har själv införskaffat en muurikka för ett tag sedan, och på alla bilder man ser så är den HELT jämt svart över hela pannan... Jag vet ärligt inte vad fan jag gör för fel!! den blir inte jämt svart över hela, efter flera körningar över en stor brasa som borde fixat biffen...

Sedan så på förpackningen står det att man ska använda antingen deras egen salva, men borde väl fungera med vanligt smör/olja eller?
Citera
2011-12-07, 10:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4R3S
Pumpar denna, har själv införskaffat en muurikka för ett tag sedan, och på alla bilder man ser så är den HELT jämt svart över hela pannan... Jag vet ärligt inte vad fan jag gör för fel!! den blir inte jämt svart över hela, efter flera körningar över en stor brasa som borde fixat biffen...

Sedan så på förpackningen står det att man ska använda antingen deras egen salva, men borde väl fungera med vanligt smör/olja eller?
Varför inte bara bränna in den på samma sätt som man gör med gjutjärnspannor?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in