2010-05-03, 18:04
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...som-dodar-unga

Expressen granskar nätdroger i en längre artikel. Vad anser ni om det som står i den? Srämselpropaganda eller sanning?
Citera
2010-05-03, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Expressen granskar nätdroger i en längre artikel. Vad anser ni om det som står i den? Srämselpropaganda eller sanning?

Mycket skit snack i det där....
Citera
2010-05-03, 18:15
Medlem
_abous avatar
Det låter som att det är samma lagförslag som diskuteras i den här tråden.
Citat:
Till Borås Tidning säger 23-åriga Andreas Olssons pappa Tomas Olsson:
- Det som pågår på nätet är skrämmande. Man säljer droger och chattar om bästa sättet att ta dem utan problem.
Ja, skrämmande att man försöker ta droger på ett ansvarsfullt sätt.
Troligtvis hade Andreas inte läst på Flashback, därför fortsatte han bara ta mer och mer tills han tillslut överdoserade.
Citat:
Cecilia Fant på Rikskrim säger att allt finns att köpa på internet, även om de olagliga substanserna oftast hittas på dolda sidor. Det finns försäljning av narkotikaklassade läkemedel, receptbelagda läkemedel, steroider, RC-droger och även ingredienser för att själv framställa olika substanser.
- Min uppfattning är att ur ungdomssynpunkt är det RC-drogerna som är farligast, men även alla läkemedel som finns att tillgå.
Bra, släpp lös dom mindre farliga då.
Citera
2010-05-03, 18:22
Medlem
Att det ÄR skrämselpropaganda kan man avgöra enbart genom att läsa rubriken, man talar om unga, här i Sverige är vi tydligen unga fram tills pension eller döden, vilket nu som kommer först. Detta är kommentar innan jag läst skiten, brukar inte läsa skvaller men får väl ge det en chans:

Usch blir äcklad man väljer snyftvarianten i en artikel som borde handla om en lag och inte om hur hemskt det är att se sin son dö på sjukhuset. Men inte får man några lagar skrivna genom att vara saklig inte.
Citera
2010-05-03, 18:35
Medlem
Pinkskins avatar
Hittade du den artikeln först nu...
Citera
2010-05-04, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

(/start henke)

Med tanke på att preparaten de tar upp är preparat som regeringen fick klassade skitfort pga sina farliga egenskaper så är artikelns innehåll inte ens synonymt med vad överskriften handlar om... Dessutom omklassificerades droger förra året från narkotika till hälsofarlig vara av okänd anledning vilket skapade ytterligare dödsfall, men de får staten stå för då det var staten som nedklassificerade farlihetsbedömningen...

de kan jobba med lagen så mycket de vill, så länge den är otillräckligt skriven så komer vi att sabotera den med frågor och krav varje gång förslagen läggs fram. Vi MÅSTE t ex kunna få reda på INNAN vi köper in en vara om den aktuella varan kommer att bli beslagtagen eller ej. Kan inte den informationen fås så är lagen så rättsvidrig att dödsstraff kommer införas i EU-domstolen när sverige skall avkrävas på ansvar för den lagen...

så, i korthet. Lagen är på gång och arbetas med för fullt, men vi kommer inte låta den BLI lagstadgad LAG förrän den är rättssäker. No more, no less.

(/end henke)
Citera
2010-05-04, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Cecilia Fant på Rikskrim säger att allt finns att köpa på internet, även om de olagliga substanserna oftast hittas på dolda sidor. Det finns försäljning av narkotikaklassade läkemedel, receptbelagda läkemedel, steroider, RC-droger och även ingredienser för att själv framställa olika substanser.

(/start henke)

Dolda sidor? .. RC-express finns ju på en dedikerad webserver och har dessutom konton hos svenska payson. Det enda polisen behöva göra är att raida paysons serverhall och ta med sig Rc-express's betalserver (kan man slå mot en servhall pga misstänkt piratkopiering så kan man definitivt slå till mot en när det handlar om misstänkt narkotikaförsäljning ... eller är piratkopiering värre?). Därefter behöver teknikerna kanske 2 veckor på sig att säkra bevisen och sen är mr "rc-express" gone forever. Fru Fant får lära sig att bara för att polisen inte gör sitt jobb så betyder inte det att det är lagarna det är fel på. Med min hjälp skulle de kunna sätta dit varenda näthandlare, så det är tur för e-handlarsverige att henke inte pysslar med angiveri .. många långa konkurrenter kan fås bort om jag bara lyfter tipstelefonen... Sometimes, having honor based moral measurements, truly sux.

(/end henke)
Citera
2010-05-04, 18:05
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartbarfredrik
(/start henke)

Dolda sidor? .. RC-express finns ju på en dedikerad webserver och har dessutom konton hos svenska payson. Det enda polisen behöva göra är att raida paysons serverhall och ta med sig Rc-express's betalserver (kan man slå mot en servhall pga misstänkt piratkopiering så kan man definitivt slå till mot en när det handlar om misstänkt narkotikaförsäljning ... eller är piratkopiering värre?). Därefter behöver teknikerna kanske 2 veckor på sig att säkra bevisen och sen är mr "rc-express" gone forever. Fru Fant får lära sig att bara för att polisen inte gör sitt jobb så betyder inte det att det är lagarna det är fel på. Med min hjälp skulle de kunna sätta dit varenda näthandlare, så det är tur för e-handlarsverige att henke inte pysslar med angiveri .. många långa konkurrenter kan fås bort om jag bara lyfter tipstelefonen... Sometimes, having honor based moral measurements, truly sux.

(/end henke)
Jag vet inte varför, men under en längre tid har jag byggt upp en känsla av att du lider av storhetsvansinne. Konstigt.
Citera
2010-05-04, 21:50
Medlem
nakedjunkies avatar
1) Tro inte på allvar att en svensk kvällstidning skulle bemöda sig med att belysa problematiken kring alternativa rusmedel, harm reduction (osv) på ett sakligt sätt. Det är naivt att inte omedelbart utgå från att det kommer vara vinklat för att passa gemene mans verklighetsuppfattning (läs: inte flashbackanvändarnas). Jag säger det absolut inte på något emo-flashback-anti-allt-och-alla-vis -- medias handlande kan motiveras helt utifrån ekonomiskt rationella skäl. Vilken tidning vill alienera sin läsekrets?

2) Vad gäller den planerade lagstiftningen så är det väl fortfarande den där SOU:n från 2008 som ligger till grund? Dvs, den som rekommenderade emot en analoglagstiftning och egentligen bara talade för lite ökade befogenheter för tull och polis att hålla kvar saker för analys. (Om jag inte minns helt fel?) Ska bli spännande att läsa proppen när den kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in