• 1
  • 2
2010-05-03, 16:31
Medlem
Jag har en disk med tre partitioner, och på en av dessa ligger mitt OS (Win7). Om jag tömmer de två andra part., kan jag då partitionera om dem? Eller måste jag installera om OS då med?
Citera
2010-05-03, 16:53
Medlem
partionmagic.
Du kan nog göra det med en XP-skiva med. Funkar perfekt, spelar ingen roll om du vill ha en OS-partition, och en eller flera extra partitioner.
Citera
2010-05-03, 17:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Inga problem, men jag har för mig att Partition Magic inte har Windows 7-stöd. Det har detta verktyg -> http://www.partitionwizard.com/

Man finner även nyttig FAQ/Support på sidan.
Citera
2010-05-03, 18:40
Medlem
Tackar för svaren! Detta hade jag inte väntat mig, men det går inte att plocka lite från OS-partitionen med utan att ominstallera, va?
Citera
2010-05-03, 18:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man kan utöka eller minska sin filsystemdisk finns med hjälp av detta verktyg.

Ex: Om filsystemdisken som är där operativsystemet finns så kan du med hjälp av detta verktyg minska eller utöka utrymmet. Det som krävs då är att hela HDD-partitionen finns med. Det vill säga att hela lagringsutrymmet har samma HDD.

Ex: Du har en 500GB HDD. Du har lagt 40GB som C: och resten av dessa GB är på en annan partition, te.x E: - d.v.s en primär partition. På denna lagrar du filer, dokument, med mera. Ditt operativsystem ligger på C: och vid en ominstallation så påverkas ej E:

Där kan du med hjälp av detta verktyg hämta över utrymme och lägga till på C:

Är det så här du hade tänkt dig?
Citera
2010-05-03, 18:59
Medlem
cored321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Tackar för svaren! Detta hade jag inte väntat mig, men det går inte att plocka lite från OS-partitionen med utan att ominstallera, va?

Isåfall med EASEUS så kan man välja att förminska win7 partionen, och sedan öka storleken på en annan.

annars kan man använda den inbyggda (windows knappen, höger klicka på "Dator" tryck på Hantera eller "Manage" sedan diskhanteirng, därifrån kan du markera att förminska Win7part, sen kan du markera en annan partition att öka.

Båda metoderna fungerar utan att installera om OS
Citera
2010-05-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Man kan utöka eller minska sin filsystemdisk finns med hjälp av detta verktyg.

Ex: Om filsystemdisken som är där operativsystemet finns så kan du med hjälp av detta verktyg minska eller utöka utrymmet. Det som krävs då är att hela HDD-partitionen finns med. Det vill säga att hela lagringsutrymmet har samma HDD.

Ex: Du har en 500GB HDD. Du har lagt 40GB som C: och resten av dessa GB är på en annan partition, te.x E: - d.v.s en primär partition. På denna lagrar du filer, dokument, med mera. Ditt operativsystem ligger på C: och vid en ominstallation så påverkas ej E:

Där kan du med hjälp av detta verktyg hämta över utrymme och lägga till på C:

Är det så här du hade tänkt dig?
Ja, jag hade tänkt mig det så, fast istället minska utrymmet på C.
Citera
2010-05-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cored321

annars kan man använda den inbyggda (windows knappen, höger klicka på "Dator" tryck på Hantera eller "Manage" sedan diskhanteirng, därifrån kan du markera att förminska Win7part, sen kan du markera en annan partition att öka.
Kan du utveckla det lite? Har kommit så långt som du beskrev, men inte längre...

Edit: Hittade nu
Senast redigerad av Yalouque 2010-05-03 kl. 23:09.
Citera
2010-05-03, 23:15
Medlem
Nu har jag krympt C med 48 gb, och vill lägga till dessa till en annan part. Hur gör jag detta? När jag klickar på den partitionen som jag vill öka, så finns inte öka volym som alternativ (går inte att trycka på), utan endast krymp volym.

De 48 gb ligger för sig själva, som "inte allokerat".
Citera
2010-05-04, 23:36
Medlem
Någon?
Citera
2010-05-05, 15:15
Medlem
X_surfers avatar
för att det ska vara möjligt måste partionen ligga bredvid det lediga utrymmet, vet inte hur det är i windows egna partioneringsverktyg, men det brukar gå att flytta det lediga utrymmet, sen borde du kunna förstora din partition
Citera
2010-05-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
för att det ska vara möjligt måste partionen ligga bredvid det lediga utrymmet, vet inte hur det är i windows egna partioneringsverktyg, men det brukar gå att flytta det lediga utrymmet, sen borde du kunna förstora din partition
Ok! Den nya icke allokerade ligger inte bredvid den part. jag vill förstora, nej.
Försökt flytta den, men har inte lyckats. Någon annan som vet hur man ska gå till väga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in