Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Du bad om motargument mot din extrema subjektivism.

Ja, och hur är lycka/lidande ett motargument mot mitt förhållningssätt till moral?

Citat:
Jag skulle inte säga att "jag tänker" är en sanning a priori. Ett tänkande är en process och förutsätter alltså en tid, och tiden låter sig inte bevisas.
Eftersom du började namedroppa i andra tråden känner jag att det egentligen vore på sin plats här med men jag är för lat. Men som du sade, många filosofer skulle itne hålla med dig om detta .
Men okej, eftersom ditt sätt att argumentera just nu inte kommer att föra mitt resonemang vidare just nu så överger jag påståendet att det är en objektiv och absolut sanning. Låt oss istället säga att det är ett av de mest grundläggande och fundamentala antaganden som man kan göra. Så sluta attackera ordet sanning och attackera isåfall premissen. Att argumentera mot någon med semantik är ju faktiskt inte att motbevisa en teori utan att påpeka felaktigheter i vårt språk.

Citat:
Jag presenterar möjligheter, inte bevis, men så länge något är möjligt måste det beaktas. Som sagt ifrågasätter jag all säker kunskap, och därmed kan inga teorier förkastas.

Jo, teorier som inte kan rättfärdiga antaganden de kräver i tillräckligt hög grad borde förkastas, eller åtminstonde ge vika för teorier som kan styrka sina antaganden. Att bara anta att det finns en gud och sedan säga att det därmed finns en objektiv moral är att dra premissen aningen för långt, och baseras på alldeles för lösa grunder.

Citat:
Varför inte? Jag kan ju kritisera honom utifrån min moraliska grund, att denna skiljer sig från förövarens omöjliggör inte detta.

Klart du kan, men du skulle ju inte vara korrekt i att göra det. (Notera att jag argumenterar utifrån att mitt perspektiv är giltigt, så innan den biten är uppklarat så är det inte speciellt nödvändigt att ha ett sånt här sidospår.)

Citat:
Om bevisningen uteblir kan det ju knappast betraktas som nödvändigt sant. Man kan gå så långt som att ifrågasätta logiken och sanningen i sig, men i det här fallet är det inte nödvändigt. Fundera istället över hur du ska tänka utan en tid. Kortfattat skulle argumentationen vara: den enda upplevda tiden är nuet, ingen annan tidpunkt kan i nuet bevisas existera. En upplevelse är liksom en tanke beroende av förändring, har nuet inget att förhålla sig till kan inte heller något sägas om nuet alltså kan vi inte bevisas tänka.

Ändrat om det till ett grundläggande och fundamentalt antagande istället för sanning.
Men iaf, jag tycker det blir lite kul när du applicerar så hög grad av skepcism av antagandet "Jag tänker". Jag ska fundera på att jag inte tänker?
Det är snarare så att bevisbördan ligger på dig, som kommer med ett sådant extremt uttalande som att vi inte har tillräckligt med bevis, inom oss själva, för att bevisa tanken.

Citat:
Alla förhållningssätt byggs upp på osäker kunskap, så jag bör alltså inte handla efter någonting, eller?
För sakens skull, okej ingen säker kunskap finns. Då innebär detta att du inte kan påstå dig veta bättre än någon annan (och jo, klart att man KAN säga det, men det är ju inkorrekt) i vilket fall som helst utan du kan bara agera.
Citera
2010-05-06, 00:04
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Jag ser inte hur du kan avfärda att tanken är beroende av tid. En tanke är trots allt en process, och processer är som bekant beroende av tid, alltså är en tanke beroende av tid, eller? Varför är ditt tänkande en nödvändighet?

Jag avfärdar inte att tanken är beroende av tid. En tanke är en process, och processer är beroende av tid precis som du säger. Enligt vad jag lärt mig, det är alltså ingenting jag kan med full säkerhet veta.

Jag vet inte varför mitt tänkande är en nödvändighet. Du kanske vet? Jag vet däremot att jag tänker eftersom det är det jag upplever, och att uppleva en tanke är att tänka. Jag vet inte att jag tänker rätt, men jag kan inte tvivla på att jag tänker rätt utan att tänka. Alltså tänker jag.

Hur tänker du?
Citera
2010-05-06, 00:09
Medlem
Citat:
Jag ser inte hur du kan avfärda att tanken är beroende av tid. En tanke är trots allt en process, och processer är som bekant beroende av tid, alltså är en tanke beroende av tid, eller? Varför är ditt tänkande en nödvändighet?

Okej men om vi applicerar lite skepcism ala Hume (? tror det var han iaf), vart har du beviset för detta påstående? Hur VET du att en tanke är beroende av tid? Tänk om vårt medvetande står utanför tidsrummet och är ständigt uppkopplat till ett supermedvetande? Och att tiden bara är en illusion?
Varför påstår du att tanke förutsätter tid och inte att tid förutsätter tanke?

Edit: Förklara gärna förresten hur du kan se tanken och tiden att vara co-dependant som en självklarhet och att det inte går att förneka, när du precis har förnekat att du tänker.
Senast redigerad av waes 2010-05-06 kl. 00:12.
Citera
2010-05-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Okej men om vi applicerar lite skepcism ala Hume (? tror det var han iaf), vart har du beviset för detta påstående? Hur VET du att en tanke är beroende av tid? Tänk om vårt medvetande står utanför tidsrummet och är ständigt uppkopplat till ett supermedvetande? Och att tiden bara är en illusion?
Varför påstår du att tanke förutsätter tid och inte att tid förutsätter tanke?

Edit: Förklara gärna förresten hur du kan se tanken och tiden att vara co-dependant som en självklarhet och att det inte går att förneka, när du precis har förnekat att du tänker.
Jag ser det inte som någon självklarhet, som sagt så ser jag ingenting som nödvändigt sant vilken innebär att allting är möjligheter och därför måste beaktas. Det är möjligt att en tanke är beroende av en tid och det är möjligt att tiden inte finns, alltså är det möjligt att tanken inte finns.

Självklart går det att förneka, som sagt så tror jag inte att någon säker kunskap finns. Som jag skrev tidigare så talar jag om möjligheter och inte om faktiska bevis.
Citera
2010-05-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Jag avfärdar inte att tanken är beroende av tid. En tanke är en process, och processer är beroende av tid precis som du säger. Enligt vad jag lärt mig, det är alltså ingenting jag kan med full säkerhet veta.

Jag vet inte varför mitt tänkande är en nödvändighet. Du kanske vet? Jag vet däremot att jag tänker eftersom det är det jag upplever, och att uppleva en tanke är att tänka. Jag vet inte att jag tänker rätt, men jag kan inte tvivla på att jag tänker rätt utan att tänka. Alltså tänker jag.
Jag tror att man måste tro för att kunna veta, att du väljer dina egna axiom och från dessa bygger upp din egen verklighet. Att jag kan tänka och att jag kan lita på de slutsatser jag kommer fram till är onekligen axiom jag själv skulle välja, eftersom det utan dessa hade blivit svårt att komma vidare.

Jag tror alltså inte på den säkra kunskapen, och detta bottnar i slutändan i att jag menar att man kan ifrågasätta sanningen i sig. Dock tror jag att den diskussionen hör hemma i en annan tråd, vi har hamnat tillräckligt långt bort från ämnet som det är.
Citera
2010-05-06, 01:08
Medlem
Citat:
Ja, och hur är lycka/lidande ett motargument mot mitt förhållningssätt till moral?
Besvarat i ett tidigare inlägg. Definiera lycka som det eftersträvansvärda och lidande som dess motpol, finn att individer till stor del delar åsikter om hur en situation upplevs och använd därefter de allmänt vedertagna åsikterna som rättesnöre.

Citat:
Eftersom du började namedroppa i andra tråden känner jag att det egentligen vore på sin plats här med men jag är för lat. Men som du sade, många filosofer skulle itne hålla med dig om detta .
Men okej, eftersom ditt sätt att argumentera just nu inte kommer att föra mitt resonemang vidare just nu så överger jag påståendet att det är en objektiv och absolut sanning. Låt oss istället säga att det är ett av de mest grundläggande och fundamentala antaganden som man kan göra. Så sluta attackera ordet sanning och attackera isåfall premissen. Att argumentera mot någon med semantik är ju faktiskt inte att motbevisa en teori utan att påpeka felaktigheter i vårt språk.
Om detta håller jag helt med, men för mig är det trots detta av största vikt att poängtera att det inte är en nödvändig sanning. Varför återkommer jag till i nästa stycke.

Citat:
Jo, teorier som inte kan rättfärdiga antaganden de kräver i tillräckligt hög grad borde förkastas, eller åtminstonde ge vika för teorier som kan styrka sina antaganden. Att bara anta att det finns en gud och sedan säga att det därmed finns en objektiv moral är att dra premissen aningen för långt, och baseras på alldeles för lösa grunder.
Varför borde de förkastas? Har de en sannolikhet så kan de vara hur orimliga som helst, bortse från dem kan vi likväl inte. Dock så håller jag med dig om att det enda vettiga är att förhålla sig till de antaganden vi själva anser vara rimligast.

Du missförstår mig konsekvent. Jag antar inte att det finns en objektiv moral. Jag säger att det är möjligt att det finns en objektiv moral, och att man utifrån denna möjlighet kan diskutera moralen.

Citat:
Klart du kan, men du skulle ju inte vara korrekt i att göra det. (Notera att jag argumenterar utifrån att mitt perspektiv är giltigt, så innan den biten är uppklarat så är det inte speciellt nödvändigt att ha ett sånt här sidospår.)
Om min subjektiva åsikt överensstämmer med konsensus så jo, vi måste förhålla oss till våra medmänniskor.

Citat:
Ändrat om det till ett grundläggande och fundamentalt antagande istället för sanning.
Men iaf, jag tycker det blir lite kul när du applicerar så hög grad av skepcism av antagandet "Jag tänker". Jag ska fundera på att jag inte tänker?
Det är snarare så att bevisbördan ligger på dig, som kommer med ett sådant extremt uttalande som att vi inte har tillräckligt med bevis, inom oss själva, för att bevisa tanken.
Och därför visade jag också på att tänkandet inte är en nödvändig sanning. Min skepticism är visserligen extrem, men jag menar att den dessutom är berättigad, det är trots allt antaganden och inte kunskap vi talar om, oavsett hur sannolika dessa antaganden är. Att tänkandet är ganska grundläggande är jag dock beredd att skriva under på.

Citat:
För sakens skull, okej ingen säker kunskap finns. Då innebär detta att du inte kan påstå dig veta bättre än någon annan (och jo, klart att man KAN säga det, men det är ju inkorrekt) i vilket fall som helst utan du kan bara agera.
Jo, eftersom antaganden kan vara olika rimliga.

Detta håller dock på att mynna ut i en epistemologisk diskussion som inte har särskilt mycket med trådstarten att göra. Jag fortsätter den gärna, men det kanske görs bäst under en annan titel.
Citera
2010-05-06, 03:59
Medlem
Citat:
Detta håller dock på att mynna ut i en epistemologisk diskussion som inte har särskilt mycket med trådstarten att göra. Jag fortsätter den gärna, men det kanske görs bäst under en annan titel.

Ny tråd startad där jag förtydligat mig så vi kan ta diskussionen från början
https://www.flashback.org/t1188154
Citera
2010-05-08, 22:07
Medlem
Shaampos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chucumba
Hjärndött argument. Då vi människor tveklöst är "the tip of the spear", och helt och hållet saknar konkurrenter. Fuck me alltså, inte ens naturen är en konkurrent längre.

Vad vi är, är ett virus, som bara förstör och ödelägger allt där vi drar fram. Vi förbrukar platsen vi bor på, tills den inte har något mer att erbjuda, och då drar vi bara vidare till ett nytt område.
Förmodligen därför vi börjat leta oss ut i rymden, för att hitta en ny planet när vi sabbat vår nuvarande tills den inte har något mer att erbjuda.
Fuck domesticeringen och civilisationen, för inte med sig något önskvärt alls.

De har inte alltid varit så... men shit alltså e du självmordsbenägen eller? chilla liite, de va bara något jag kom på i stundens hetta :P
Citera
2010-05-09, 22:25
Medlem
petowans avatar
jag undrar varför vissa har rätt att döda andra människor medan andra får det?
Citera
2010-05-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petowan
jag undrar varför vissa har rätt att döda andra människor medan andra får det?

fan dillar du om? vilka har rätt att döda? vilka andra får det? har du rökt på? alla får döda hej vilt men det är missgynnande för vår fortsatta existens förståru.
Citera
2010-05-09, 22:44
Medlem
petowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
fan dillar du om? vilka har rätt att döda? vilka andra får det? har du rökt på? alla får döda hej vilt men det är missgynnande för vår fortsatta existens förståru.

det jag menade var att regeringar får döda folk, starta krig osv.. vi är 6,6 miljarder människor på planeten man skulle kunna döda 99% och det skulle ändå vara mycket människor kvar

inte för att man nu skall göra det.

varför får inte kalle döda bert när GWB får döda ex antal tusen utan rättegång?
Senast redigerad av petowan 2010-05-09 kl. 22:48.
Citera
2010-05-10, 22:26
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Vad är det som är fel att döda? Varför är det så hemskt att döda människor medan djur kan dödas?
Många säger att det är för att människan har något den är medveten om att den lever och kan tänka , men små bebisar då? eller utvecklingsstörda?
Filosofera
Anledningen till att det är mer hemskt att döda än människa än ett djur är att man dödar en likstående individ med samma utvecklade uppfattning om livet som dig själv. Alltså att döda en människa, som har uppfattningen och därmed den stora rädslan för att dö, är en grym handling i avsaknad av empati för personen ifråga.
Kort och gott, medkänslan till en varelse som har förmågan att uppfatta det lika hemskt som dig själv ska sätta stopp.
Empatin finns inte hos nästan några djur, 99,9 % av alla djur går på djuriska instinkter och kan inte uppfatta rädslan och har inte samma höga intelligens som oss människor. Alltså anser vi det inte vara lika grymt att döda dessa varelser och äta dem, då de inte upplever döden lika hemsk som vi människor gör.

Att vi inte dödar spädbarn och handikappade är p.g.a. deras oskuldsfullhet och tillhörande till vår egen art. De må kanske inte ha samma höga uppfattning som oss, men de är fortfarande en Homo Sapiens Sapiens och ska enligt princip behandlas som en.
Sedan kan man ju diskutera om fåren och kossorna man slaktar inte är minst lika oskuldsfulla, men det är ju en inbyggd instinkt hos oss att äta andra djurarter, och att inte döda individer av sin egen art är delvis en instinkt men mestadels en regel som uppkommit med människans sofistikering.

Lite flummigt skrivet, rätta gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in