2010-05-06, 00:03
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Du bad om motargument mot din extrema subjektivism.
Ja, och hur är lycka/lidande ett motargument mot mitt förhållningssätt till moral?
Citat:
Eftersom du började namedroppa i andra tråden känner jag att det egentligen vore på sin plats här med men jag är för lat. Men som du sade, många filosofer skulle itne hålla med dig om detta
Jag skulle inte säga att "jag tänker" är en sanning a priori. Ett tänkande är en process och förutsätter alltså en tid, och tiden låter sig inte bevisas.
.Men okej, eftersom ditt sätt att argumentera just nu inte kommer att föra mitt resonemang vidare just nu så överger jag påståendet att det är en objektiv och absolut sanning. Låt oss istället säga att det är ett av de mest grundläggande och fundamentala antaganden som man kan göra. Så sluta attackera ordet sanning och attackera isåfall premissen. Att argumentera mot någon med semantik är ju faktiskt inte att motbevisa en teori utan att påpeka felaktigheter i vårt språk.
Citat:
Jag presenterar möjligheter, inte bevis, men så länge något är möjligt måste det beaktas. Som sagt ifrågasätter jag all säker kunskap, och därmed kan inga teorier förkastas.
Jo, teorier som inte kan rättfärdiga antaganden de kräver i tillräckligt hög grad borde förkastas, eller åtminstonde ge vika för teorier som kan styrka sina antaganden. Att bara anta att det finns en gud och sedan säga att det därmed finns en objektiv moral är att dra premissen aningen för långt, och baseras på alldeles för lösa grunder.
Citat:
Varför inte? Jag kan ju kritisera honom utifrån min moraliska grund, att denna skiljer sig från förövarens omöjliggör inte detta.
Klart du kan, men du skulle ju inte vara korrekt i att göra det. (Notera att jag argumenterar utifrån att mitt perspektiv är giltigt, så innan den biten är uppklarat så är det inte speciellt nödvändigt att ha ett sånt här sidospår.)
Citat:
Om bevisningen uteblir kan det ju knappast betraktas som nödvändigt sant. Man kan gå så långt som att ifrågasätta logiken och sanningen i sig, men i det här fallet är det inte nödvändigt. Fundera istället över hur du ska tänka utan en tid. Kortfattat skulle argumentationen vara: den enda upplevda tiden är nuet, ingen annan tidpunkt kan i nuet bevisas existera. En upplevelse är liksom en tanke beroende av förändring, har nuet inget att förhålla sig till kan inte heller något sägas om nuet alltså kan vi inte bevisas tänka.
Ändrat om det till ett grundläggande och fundamentalt antagande istället för sanning.
Men iaf, jag tycker det blir lite kul när du applicerar så hög grad av skepcism av antagandet "Jag tänker". Jag ska fundera på att jag inte tänker?

Det är snarare så att bevisbördan ligger på dig, som kommer med ett sådant extremt uttalande som att vi inte har tillräckligt med bevis, inom oss själva, för att bevisa tanken.
Citat:
För sakens skull, okej ingen säker kunskap finns. Då innebär detta att du inte kan påstå dig veta bättre än någon annan (och jo, klart att man KAN säga det, men det är ju inkorrekt) i vilket fall som helst utan du kan bara agera.
Alla förhållningssätt byggs upp på osäker kunskap, så jag bör alltså inte handla efter någonting, eller?