• 1
  • 2
2010-05-03, 16:10
Medlem
tjenare,

Tänkte be lite råd om argumentera. Tyvärr är det så att jag suger på argumentera och hamnar i situationer där folk bara skrattar åt mig eftersom jag kan inte slå tillbaka...

Jag vill fråga om någon känner till några hemsidor , podcast, online kurser där man kan lära sig argumentera ?

PS : har redan googlat, hittat massa skit.
Citera
2010-05-03, 16:20
Bannlyst
Var helt jävla säker på vad du ska argumentera om så går det galant. Om inte så är det som gjort för att gå åt helvete.
Citera
2010-05-03, 16:21
Medlem
Mortons avatar
Jag föreslår att du försöker få tag i boken Argumentationsanalys av Björnsson m fl. Den används, eller åtminstone har använts, på grundkurser i filosofi och kan kanske vara lite knepig om innehållet är helt nytt för dig. Men den är pedagogisk och man får ordentliga förklaringar, genomgångar och texter att öva sig på.
Citera
2010-05-03, 16:49
Medlem
Tetrametyls avatar
Beror helt på vad du ska argumentera om. Anpassa ton, språk och kropsspråk till sammanhanget.

Och skulle du tala politik så kom ihåg att inget du säger ska faktist betyda något
Citera
2010-05-03, 17:01
Medlem
Attackera gomda premisser och sadant som ar underforstatt i motstandarens argument. Sa lange disskussionen inte ar pa nagon hog niva fungerar detta
Citera
2010-05-03, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Var helt jävla säker på vad du ska argumentera om så går det galant. Om inte så är det som gjort för att gå åt helvete.

En kille som kan argumentera vinner ALLTID mot en som inte kan, även om den som inte kan sitter på all fakta. Tragiskt men sant.

OBS: förutsatt att den andra kan en del om ämnet, annars kan det bli svårt
Citera
2010-05-03, 23:40
Medlem
Enkelt, säg att du funderar på svaret, vänta tills den andre ger sig.
Citera
2010-05-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sotegihe
En kille som kan argumentera vinner ALLTID mot en som inte kan, även om den som inte kan sitter på all fakta. Tragiskt men sant.

OBS: förutsatt att den andra kan en del om ämnet, annars kan det bli svårt

så vad skulle du föreslå mannen? Att argumentera är definitivt något jag vill bli bra på.
Citera
2010-05-04, 04:13
Medlem
Zzmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lafortuna
tjenare,

Tänkte be lite råd om argumentera. Tyvärr är det så att jag suger på argumentera och hamnar i situationer där folk bara skrattar åt mig eftersom jag kan inte slå tillbaka...

Jag vill fråga om någon känner till några hemsidor , podcast, online kurser där man kan lära sig argumentera ?

PS : har redan googlat, hittat massa skit.

Först och främst kan du utöka dit ordförråd.

Sen är det helt enkelt träning som återstår, antingen irl eller på nätet. Bara det är riktiga situtioner, så ska du se att det kommer
Citera
2010-05-04, 13:23
Medlem
Köp en bok i argumentationsanalys, och/eller ta en 7,5 poängs kurs i det om du är utgången från gymnasiet.

Sedan är väl inte målet i en diskussion nödvändigtvis att framstå som att man har rätt heller, då är det debatt
Citera
2010-05-04, 14:29
Bannlyst
Retorik var ett ombigatoriskt ämne i gamla Grekland - Sokrates till ex argumenterade genom att ställa frågor. Skulle tro att det finns en del seriösa böcker i ämnet.
Citera
2010-05-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Retorik var ett ombigatoriskt ämne i gamla Grekland - Sokrates till ex argumenterade genom att ställa frågor. Skulle tro att det finns en del seriösa böcker i ämnet.

Sokrates hatade retorik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in