2004-03-30, 23:02
Bannlyst
Tjena!

I år hade jag tänkt gå ut i naturen och plocka mig lite murklor. Jag vet att det finns (minst) 2 sorters murklor; toppmurklor och stenmurklor, varav stenmurklan tydligen ska vara giftig, så den måste förvällas innan så att det vattenlösliga giftet förångas. Tyckte mig höra nånstans att de egentligen inte skulle vara nån hit att äta öht för att en del av giftet ändå stannade kvar (för att inte tala om vattenångorna utblandat med giftet som blir när de kokas).
Är det nån som vet nåt om detta här på forumet?
Kanske vore en bättre idé att gå direkt på toppmurklorna och helt skippa stenmurklorna?
Är det nån större skillnad i smak mellan dessa, ni som har ätit båda?
Jag tänkte att det skulle bli smaskens att fräsa upp murklor tillsammans med den nyfångade öringen i försommar
Citera
2004-03-30, 23:32
Medlem
Nja, har ätit stenmurkla, var väl ok.
Så plocka på bara sålänge du kommer ihåg att förvälla dom & så.
borde stå i dom flesta svampböcker hur du tillagar stenmurkla....
Följer du bara anvisningarna är det ingen fara (jag lever iallafall än ).
Citera
2004-03-30, 23:45
Medlem
Alla murklor är giftiga. Men det är mycket här i livet som är farligt. Förväll och blötlägg, så är det nog ok.
Citera
2004-03-31, 00:43
Medlem
snuffiss avatar
I "Rutiga kokboken" från ICA kan man läsa att "livsmedelsverket avråder användning av stenmurkla då den är mycket giftig", ska man ändå använda den ska man förvälla och koka. Ångorna ska tydligen vara giftiga och man ska inte använda vätskan. Se anvisningar i någon kokbok eller använd toppmurkla alltså.
Det där med nyfångad öring och svamp fick det att kurra till i magen.
Lycka till!

/Snuffis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in