Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-12, 01:56
  #1141
Medlem
gb85s avatar
Grym sammanfattning! Och ytterligare stjärna i kanten för att jag nämndes i den

Ett par inflikanden vill jag göra.

- LOG har vad jag hört en halvsaftig skatteskuld, vilket lär ha resulterat i indragen F-skatt, och kanske även näringsförbud. Möjligen därför sambon reggade EF i samband med konkursen. Vi vet heller inte riktigt vad som hände i konkursen, det framgick i tidningsartiklar att företaget lades ner 04 men konkursen avslutades 2 år senare. Det brukar ju gå något lite fortare än så.

- Bilarna jobbas det på från flera håll. Så någon kommer att presentera en lista på detta.

- Ang. VPX, jag tar inte credit för detta fick länkarna, men jag vill påpeka att jag var inne på detta resonemanget tidigare. Och uppenbarligen är det fullt möjligt trots att vissa hävdade att så inte var fallet.
http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Karls...el-090317.aspx
http://www.nwt.se/article452929.ece
http://www.nwt.se/article452693.ece

Värmlänning - Check
Vapenintresse - Check
Jägare - Check
Fifflar med kasserade vapen - Check

-Är det bara jag som reagerar på att man har på sig en ORANGEA VARSELKLÄDER när man är ute i skogen och spränger saker olagligt? Dessutom brandade varselkläder, dvs man syns för jävla bra och man visar var man jobbar. Linjemontörer och vägarbetare är två yrkesgrupper jag vet kan vara klädda i den färgen. Dom bör även ha tillgång till sprängämnen, dock inte militära sådana.


EDIT: Vad tror vi om teorin 2 VPX? Snubben vi såg på filmen verkade ju mindre insatt, vad jag sett i någras kommentarer här. Han kan ju dock fortf kunna skaffa fram vapen som åker till Dalarna för modifiering enligt prislista. Eller?
__________________
Senast redigerad av gb85 2010-05-12 kl. 02:04.
Citera
2010-05-12, 02:10
  #1142
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyguldkimp
Det känns som om alla har bestämt sig för LOG och att tråden avstannat lite. Snart kommer väl ViSkaHjälpasÅTs summering men jag har bestämt för mig att vi inte har ett dugg på honom förutom en massa indicer.
De flesta är rörande överens om huvudmisstänkte. Men indicier är nog det enda vi kan hoppas på.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennyguldkimp
Vi hade ju en massa bilmärken som ni som kan sånt verkade överens om. Har någon kollat om LOG äger någon av dessa bilar?
Nej det gör han inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennyguldkimp
Vi hade en massa bekräftade platser i filmen. Passar LOG in på någon av dessa?
Japp!

Citat:
Ursprungligen postat av Bennyguldkimp
Sen hade jag för mig att vi hade ett spår med en viss M*ikael M*oilanen. Det tyckte jag verkade spännande. Någon hänvisade till ett knasigt inlägg på ett jaktforum innan Vargkriget hade sänts och sedan fanns det en artikel om LOG skriven av MM i jakt och jägare om jag inte minns fel. Vad hände med MM? Knöt vi någonsin honom till PA?
MM är jag också nyfiken på. Han hatar varg, har skrivit massor om LOG, och har jobbat på DD. Jag tror, utan att kunna bevisa det, att MM är kopplingen mellan nätverket och PA. MM har debatterat flitigt även efter filmen på olika ställen på nätet, hittas via google.


Citat:
Ursprungligen postat av Bennyguldkimp
Hittade också hans ansiktsbok som han delade med sin fyra vänner. Inga intressanta utom möjligtvis en annan frilansmurvel vid namn M*ikael F*uncke. Kollade upp honom med men det verkade inte så intressant....
Intressant censurering av namnet
MM är intressant, men jag tror inte det vi letar efter finns att hitta på nätet.
Citera
2010-05-12, 07:05
  #1143
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Grym sammanfattning!

Kan bara instämma.

Citat:
Ursprungligen postat av gb85
-Är det bara jag som reagerar på att man har på sig en ORANGEA VARSELKLÄDER när man är ute i skogen och spränger saker olagligt? Dessutom brandade varselkläder, dvs man syns för jävla bra och man visar var man jobbar. Linjemontörer och vägarbetare är två yrkesgrupper jag vet kan vara klädda i den färgen. Dom bör även ha tillgång till sprängämnen, dock inte militära sådana.

Apropå sprängaren med den orangea overallen: Kan man utesluta LOG:s bror? Dvs han som jobbade på Ragnsells i Bengtsfors. Varselkläder är ju inte direkt ovanliga i den branschen. Och även om han inte har förkommit i just vargsammanhang så kanske han tycker om att spränga. Någon som vet om Rangsell har (har haft) just den här typen av overaller?

Bilder från Nattbussens inlägg #969
http://i40.tinypic.com/156uvch.png (Okänd + orange overall)
http://i40.tinypic.com/rbm6nq.png (Orange overall springer)
__________________
Senast redigerad av pepsox 2010-05-12 kl. 07:42.
Citera
2010-05-12, 07:47
  #1144
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSkaHjalpasAt
Ja, tänk om det är så. Det kan ju t.ex. vara KNs hand som LOG fotat. Dom är ju sambor, så hon bör bara ha en ring.

Då dyker detta indicium som gick ut på att vänsterhand på SAM var blurrad för att dölja en ring. Vi skulle behöva veta vilka ringar LOG o KN bär.

Fö, det var just denna typ av kritiska men vänliga kommentarer jag hoppades på när jag gjorde sammanställningen.


Om det är sambons hand på bilden så har ju hon en klassisk svensk förlovningsring av den typ där både mannen och kvinnan har likadana ringar.
Om nu LOG har en förlovningsring så förutsätter jag att den är identisk med hennes.

Fantastiskt ambitiös sammanfattning du gjort!
Citera
2010-05-12, 07:55
  #1145
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Kan bara instämma.



Apropå sprängaren med den orangea overallen: Kan man utesluta LOG:s bror? Dvs han som jobbade på Ragnsells i Bengtsfors. Varselkläder är ju inte direkt ovanliga i den branschen. Och även om han inte har förkommit i just vargsammanhang så kanske han tycker om att spränga. Någon som vet om Rangsell har (har haft) just den här typen av overaller?

Bilder från Nattbussens inlägg #969
http://i40.tinypic.com/156uvch.png (Okänd + orange overall)
http://i40.tinypic.com/rbm6nq.png (Orange overall springer)



Vem var det som var ute och sprang i varselkläder, kom det fram i dokumentären? Var det SAM, VPX eller någon annan? Jag kommer inte ihåg.
Citera
2010-05-12, 08:35
  #1146
Medlem
[quote=ViSkaHjalpasAt]Jag har skrivit en sammanfattning. Här kommer den, uppdelad på sju sidor (tror jag det blir)

Ver 0.3
Ett försök att sammanfatta diskussionen kring “Vargkriget”

.........

CRED! Ett oerhört bra jobb. Tack.
Citera
2010-05-12, 08:39
  #1147
Avstängd
victortichs avatar
:Viskahjälpasåt

.. grattis du har vunnit en kaffekokare! när vi summerar allt om 6 månader så har ingenting hänt, ingen förundersökning, inget åtal, ingen åklagare tar i detta med tång! men cred ska du ha för din hängivenhet!
Citera
2010-05-12, 09:02
  #1148
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSkaHjalpasAt
..3.3Övriga klanen Gxxxxke som förekommit i tråden

SGG, Stig Gunnar 49 år, Bengtsfors. Inkomst 2006 var 1 016 500 kr, och därmed kan han betraktas som ekonomiskt oberoende.

Tillåt mig småle, men tack för sammanställningen.
Citera
2010-05-12, 09:03
  #1149
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSkaHjalpasAt
För att sammanfatta min sammanfattning:

Jag tycker att indicierna mot LOG som varande SAM är tämligen starka. profilbilderna verka visa samma person, han har ett stort vapenintresse (tänk att posera med gevär när man ska lömna in en snäll porträttbild till en konferens!) och han verkar allmänt amoralisk.

Det har inte åstadkommits mycket vad gäller VPX. Kunskapen om bilparken har inte utnyttjats. En Ford Galaxy (ev VW Shiran, Seat Alhambra samma bil) 2002-2006 med en blå dekal i framrutan borde vara ett lätt byte. Själv titttar jag på torget och har ännu inte sett en enda Galaxy.

Journalisterna kan sättas ifråga. Vilka kopplingar finns mellan LOG, PA och MM?

Jag har arbetat tillsammans med säkerhetschefer i stora organisationer. De ska hålla kontakter med SÄPO och ibland hantera väldigt delikata ärenden. Det skulle inte komma på fråga att anställa någon med konkurser och skulder hos kronofogden. En sådan person är för lätt att påverka. Hur kommer det sig då att ett så viktigt företag som BINK i Bonnierkoncernen anställer en person som LOG som säkerhetschef? Oavsett om han är identisk med SAM elelr inte.

Jag är också otroligt imponerad över de kunskaper vi kollektivr besitter. Här finns folk som på några dåliga strålkastarnilder kan identifiera en 850 år 92 el 93, som känner igen miljöbilder från anonma vägkors, som kan vapen, som kan googla mer än grudkursen.

Bara en anmärkning. Det med vägkorset där som svänger höger går inte till Vansbro - Tyngsjö. Det är en bra bit att köra innan man kommer dit. Den vägen går troligen in mot Digerberget. Och då är man inne i Nyskogareviret som fanns förra året. Sen om man ska till Tyngsjö då är det omkring 16 mil till att köra via en massa skogsvägare via E 45 först. Se karta på Eniro så ser du att det inte stämmer att dom körde emot Tyngsjö-Vansbro.
Citera
2010-05-12, 09:09
  #1150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Vem var det som var ute och sprang i varselkläder, kom det fram i dokumentären? Var det SAM, VPX eller någon annan? Jag kommer inte ihåg.

I filmen är den varselklädde tillsamans med en mörkgrönklädd man som jag fick för mig var SAM. jag ska kanske inöra en ny signatur i rolllistan, SPR, för den sprängande varselmannen.

SPR rör sig lite stelt, han är inte 25 år längre. Det är något regisserat med sprängscenen, kameran är på flera platser så det måste vara en hopklippt scen. Tänk om SPR är en skådespelande statist?

Detta leder till frågan om MMs ålder. Det finns fyra med det tilltalsnamnet, nämligen
fö64 Västerås
65 Eskilstuna
75 Härryda
88 Vålberg
MM har gjort radioreportage från Västerås. Bästa gissningen är därför f 64 boende i Västerås. I så fall 46 år

Deta vore an fråga att ta upp med PA vid någon intervju, kan han försäkra att alla personer i flmen är äkta nätverkare, eller har han haft någin inhyrd skådespelare7statist?

Tack för alla tack jag fått för min sammanställning. Inget smicker kan vara för grovt. Men jag har arbetat med den av och till under några dagar, och den är ganska ojämn. Det mesta kommer från andra i tråden, och jag borde mer konsekvent angett vem som bidragit.

Jag tror att det går att komma fram till en vettig gissning på VPX.
Citera
2010-05-12, 09:20
  #1151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Bara en anmärkning. Det med vägkorset där som svänger höger går inte till Vansbro - Tyngsjö. Det är en bra bit att köra innan man kommer dit. Den vägen går troligen in mot Digerberget. Och då är man inne i Nyskogareviret som fanns förra året. Sen om man ska till Tyngsjö då är det omkring 16 mil till att köra via en massa skogsvägare via E 45 först. Se karta på Eniro så ser du att det inte stämmer att dom körde emot Tyngsjö-Vansbro.
tack för det. Detta med vägkorset tog jag från någons post, men jag kände att jag kanske blandat ihop två poster. Jag ska korrigera till en sammanfattning 2.0. Det är denna typ av kritik som för oss framåt.

Men jag undrar jag hur stor vikt vi ska lägga på landskapsbilderna. Om jag var reporter skulle jag klippa in några slumpvalda miljöbilder. för man är väl inte så dum att man åker hem BÄG och filmar från vägen! I så fall bor någon i nätverket i Digerberget eller på vägen dit.

Numera tittar jag efter alla Galaxy/Sharan/Alhambra. Hur många sådana bilar finns med en blå dekal i framrutans nedre hörn?
Citera
2010-05-12, 09:48
  #1152
Medlem
JumpingJacks avatar
Vem är polismannen i Arvika (?) som hållt på med olaglig vapenhandel i Värmland?

Polismannen bytte jaktvapen sex-sju, ja ända upp till 14 gånger om året.
Olaga handel, hävdar RÄS, polismyndighetens rättsenhet.
– Ett specialintresse, säger polismannens advokat, Mats Hellman, själv både jägare och före detta polischef.
Han är mycket förvånad över att RÄS inte ”ger sig”.
– Frågan är ju redan utredd och nedlagd, säger Mats Hellman.
• Av åklagaren för interutredningar i polismål – som inte fann anledning att misstänka brott.
• Av dåvarande länspolismästare Ulrika Herbst – som inte såg något arbetsrättsligt fel.
• Av länsrätten – som dömer till polismannens fördel.

Får en polis köpa vapen från dödsbon?
– Han säger att det inte är några. Ingen systematik i alla fall.
Men ett var inlämnat till skrotning.
– Det var dumt säger han.
http://www.nwt.se/article452929.ece


Mannen efter 30 år i polisyrket blivit förtidspensionerad.

Annan artikel:
http://www.nwt.se/article452693.ece

Artikeln är skriven av en Karin Sidenwall som sitter på redaktionen i Arvika och därför är det väl troligt att polisen arbetade där. Cirklarna börjar snävas åt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback