2010-05-03, 12:34
Medlem
miklons avatar
Jag köpte en påse med "skivade lammdelar" på Willys häromveckan. Nu funderar jag lite på vad man kan göra med dem, så jag skulle vilja ha förslag på recept.

Jag är lite osäker på vad det är för delar, det var en förpackning på 2 kg, från Naturkött, men jag hittar inte just den produkten på deras hemsida. Kilopriset var 45 kr, så jag gissar att det inte hör till de bättre delarna, men nåt kan man väl ha det till?
Citera
2010-05-03, 12:53
Medlem
Leonopteryxs avatar
En gryta med morötter, lök, kött/grönsaks-buljong och annat plock borde väl gå att göra med det mesta?
Citera
2010-05-03, 13:07
Medlem
Sessilays avatar
Får i kål kan du göra. En klassisk maträtt av fårkött.
Citera
2010-05-03, 13:29
Medlem
Cantorass avatar
Marinera i vin och örtkryddor (vitlök, rosmarin, etc) - helst över natten.
Släng på grillen - servera med bröd eller potatis och vitlöksmör
Citera
2010-05-03, 18:23
Medlem
Jo, "lammdelar" låter rätt skumt...

Förmodligen är det "delar" som passar bäst till grytkött.

Jag kan direkt, såhär på vårkanten förseslå en Marockansk "tagine"-gryta.

Tagine är egentligen kärlet man tillreder grytan i på sin lokala kvartersugn (i Marocko har dom gemensamma ugnar, dit man går med sin tagine och får nummerlapp av gubben som sköter ugnen, efter sådär 6 timmar går man och hämtar kvällens gryta). Jag hade turen att få jobba ett para dagar med hotellets kockar när jag var i Marakesh i vintras).

Iallafall -

Tina lammdelarna, värm upp en gryta stor nog (helst en lergryta), i med olja och fräs hackad gul lök, varva sedan lök med köttdelarna. Sen är det dags för spännande krydding - smaka av efterhand med koriander, ingefära, gurkmeja, mynta, spiskummin, saffran, paprikapulver och kanel. Släng i ett par grovhackade tomater och en hel grovhackad citron. I med vatten och gärna tomatpure, låt koka till köttet i det närmaste faller helt sönder - 2-4 tillar beroende på delarnas storlek.

Salta & peppra strax innan servering, Couscous och en neutral yoghutsås till.
Citera
2011-07-24, 21:27
Medlem
zepofans avatar
Bumpar lite. Jag köpte också en påse frusna lammdelar för ett tag sedan. Några relativt stora (nåja, det är lamm vi talar om) grillades och åts med tsatziki. Nu har jag ju då lite delar av varierande typ kvar, skivad stek, ribs, kotletter och lite andra beniga bitar.
Min tanke var att köra en gryta och jag skulle vilja ha lite inputs på vad ni tror om mitt recept.

Lammdelar
Gul lök
Citron
Tomatpuré
Vitlök
Mynta
Libanesiska 7-kryddor (kryddpeppar,svartpeppar,kanel,nejlika,muskotnöt,k ardemumma,ingefära)
Svartpeppar (utöver det som är i kryddblandningen)
Salt
Vatten

Tänkte koka lamm, lök, tomatpuré, citron och kryddorna tills köttet lossnar, rensa bort benen och därefter tillsätta vitlök och mynta.
Synpunkter på metod eller ingredienser?
Citera
2011-07-24, 22:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bumpar lite. Jag köpte också en påse frusna lammdelar för ett tag sedan. Några relativt stora (nåja, det är lamm vi talar om) grillades och åts med tsatziki. Nu har jag ju då lite delar av varierande typ kvar, skivad stek, ribs, kotletter och lite andra beniga bitar.
Min tanke var att köra en gryta och jag skulle vilja ha lite inputs på vad ni tror om mitt recept.

Lammdelar
Gul lök
Citron
Tomatpuré
Vitlök
Mynta
Libanesiska 7-kryddor (kryddpeppar,svartpeppar,kanel,nejlika,muskotnöt,k ardemumma,ingefära)
Svartpeppar (utöver det som är i kryddblandningen)
Salt
Vatten

Tänkte koka lamm, lök, tomatpuré, citron och kryddorna tills köttet lossnar, rensa bort benen och därefter tillsätta vitlök och mynta.
Synpunkter på metod eller ingredienser?
Visst, varför inte. Återkom gärna med en rapport!

~Paul~
Citera
2011-07-25, 09:27
Medlem
Dirges avatar
Det går att göra en riktigt god Turkisk köttsoppa, koka köttet med lök och köttbuljong tills det blir mört sedan skär ner i tuggvänliga sopp bitar och häll över kokfonden i en kastrull och tillsätt köttet,finhackad lök,tomatpure,paprikapulver och pressad vitlök och låt sjuda en stund innan du tillsätter burkärtor jag brukar även tillsätta kikärtor i denna. Supergod att bara äta med bröd eller kokt ris till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in