• 1
  • 2
2010-05-03, 09:38
Medlem
Tycker inte man ska säga för mycket om att maten på McDonalds är dåligt behandlad.
McDonalds är kända för att ha väldigt strikta rutiner för ALLT dem gör i restaurangen.
Hygien är en stor del av detta. Allt dem gör ska göras på så nästan exakt samma sätt på alla restauranger. Detta för att det alltid ska smaka likadant, var du än äter på McDonalds.

Sen att maten inte direkt är en näringsbomb är ju en helt annan sak. Det är skillnad på hygieniskt bra mat och näringsmässigt bra mat.

Så med detta i tankarna ska det inte vara någon fara att äta hamburgaren efter 1-2 dagar. Sen kan ju en viss del av smaken förändras.
Lukta på hamburgaren och om du känner någon konstigt doft. Som gör att man ryggar tillbaks kan det vara en ide att inte äta den.
Citera
2010-05-03, 10:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det har väl lite med ätbarhet att göra just att man inte kan avgöra på utseendeet om den börjar bli dålig eller ej.

Hur länge kan en cheeseburgare tänkas vara tjänlig som föda om man förvarar den i rumstemperatur?
Med den utgångspunkten så faller oändligt mycket under den kategorin där man inte kan se på råvaran/produkten att den är dålig.
Grejen med en cheesburgare är ju att den är ju såpass torr, den har inte så stor möjlighet att börja mögla/ruttna på utsidan.
Sen det lilla blöta i mitten är inte tillräckligt att "infektera" hela burgaren.
Brödet torkar snabbt och det lilla blöta i mitten står rätt snart på tur.
Skulle du sätta en cheesburgare i plastpåse, så skulle jag tro att den ser fruktansvärd ut efter 3-4 dagar.
Så dessa bilder på en ett år gammal burgare som ser som ny ut, är rätt barnsliga för den som har minsta vett i skallen vet ju att det torkar snabbt och då kommer inte andra mögel/bakterier eller vad kan tänkas bryta ner burgaren få fäste.

Och på din andra fråga så skulle jag nog utan större tvekan kunna äta den inom 24h utan vara orolig för hälsan.
Med förutsättningen att det handlar om normal rumstemperatur.
Citera
2010-05-03, 11:49
Medlem
Lifelovers avatar
Bra svar och härliga diskussioner! Börjar få en någorlunda klar bild av vad som är lämpligt och inte och tänker smälla i mig en burgare nu snart (frukost för en gud ).
Citera
2010-05-20, 13:30
Medlem
Har en vän som jobbade på donken. Nar han jobbade stängning och det fanns cheeseburgare kvar, la han dem i en påse och tog hem. La dem i kylen och åt till frukost nästa dag.
Låter jävligt äckligt i mina öron men sjuk blev han ju aldrig. Och detta efter att de först legat i en påse i drygt två timmar och sen i kylen kanske 12h.
Citera
2010-05-20, 15:01
Medlem
Varför inte lägga dem i frysen för att sen tina/värma i mikron? Det gjorde jag när jag var student, Mc Donalds hade nån drive där cheeseburgarna kostade 6 kr. Köpte på mig ett antal och hade i frysen, perfekt för en snabb lunch.
Citera
2010-05-20, 15:46
Medlem
Fojoss avatar
Länge jämfört med "vanligt kött". Det finns ju grejer i för att de ska hålla mycket längre.

Fast egentligen håller det mesta mycket längre än vad folk här verkar tro. (Vilken idiot förvarar matprodukter i rumsvärme?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in