• 1
  • 2
2010-05-02, 20:22
Medlem
Vilka tycker ni är godast att sitta och snacka på om kvällarna? Har noll koll men de gånger jag köpt oliver har jag fått riktigt skitfrukter som jag fått kasta.

Gillar svarta som gröna och oftast tycker jag dem som har kvar kärnan smakar bättre.
Citera
2010-05-02, 20:34
Medlem
Jonaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaanke
Vilka tycker ni är godast att sitta och snacka på om kvällarna? Har noll koll men de gånger jag köpt oliver har jag fått riktigt skitfrukter som jag fått kasta.

Gillar svarta som gröna och oftast tycker jag dem som har kvar kärnan smakar bättre.

När jag var i frankrike och skulle handla mat plockade jag upp någon random olivburk. Det var små och skrumpna, svarta och hade en otroligt stark smak. Grät när de var slut.
Har inte hittat samma i sverige, vet någon vilka det är? De var hursomhelst underbara att snacka på.
Citera
2010-05-02, 20:55
Medlem
Strawliess avatar
Gröna, svarta är för beska medan gröna är lite saltare (i brist på bättre ord).

Och ja, oliver med kärnor klår kärnfria med hästlängder.
Citera
2010-05-02, 21:13
Medlem
Aakes avatar
En gägga på gröna sardellfyllda oliver och svarta dito utan kärnor hackas ihop med rikliga mängder vitlök, rena snasket.
Citera
2010-05-02, 21:23
Medlem
ABrownies avatar
Den sort som jag tycker smakar allra bäst är Kalamata oliver med kärnan kvar, sitter och försöker komma på märket och jag tror det är Fontanas jag brukar köpa.
Citera
2010-05-02, 23:04
Medlem
rayraviolis avatar
Köp alltid över disk om du vill ha bra oliver. Kolla in turklivs och saluhallar. En bonus är att det ofta är billigare. Personligen gillar jag gröna riktigt stora oliver. Skrumpna oliver som efterfrågas ovan brukar finnas på nämnda ställen.
Citera
2010-05-03, 08:54
Medlem
Maledictuss avatar
Kalmataoliver är helt klart godast i mat/sallader. Om jag bara ska sitta och äta oliver som de är så föredrar jag gröna.
Citera
2010-05-03, 09:31
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonaq
När jag var i frankrike och skulle handla mat plockade jag upp någon random olivburk. Det var små och skrumpna, svarta och hade en otroligt stark smak. Grät när de var slut.
Har inte hittat samma i sverige, vet någon vilka det är? De var hursomhelst underbara att snacka på.
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Köp alltid över disk om du vill ha bra oliver. Kolla in turklivs och saluhallar. En bonus är att det ofta är billigare. Personligen gillar jag gröna riktigt stora oliver. Skrumpna oliver som efterfrågas ovan brukar finnas på nämnda ställen.
De skrumpna är torkade, mumsens.
Citera
2010-05-03, 09:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Är väldigt vanligt att man gör så i turkiet, de läggs på trätunnor och får fermentera. Brukar oftast kallas ( dock något felaktigt) för just "Turkiska Oliver". Håller med dig, de är sjukt goda!
Citera
2010-05-03, 22:58
Medlem
Köpte gröna i en delikatess affär idag och riktigt goda var dem men dem där skrumpnade vill jag prova känner jag.
Citera
2010-05-03, 23:47
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:

Brukar säljas i vaccumförpackningar, alltså i plastpåsar och inte i burk. Finns i invandrarbutiker och hos vissa Willys.
Citera
2010-05-12, 20:16
Medlem
Vilka är godast att snaska på tillsammans med en öl?

http://www.fontana.se/sidor/sortiment/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in