2010-05-21, 16:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Jo fast jag menade mer hur hänger det ihop, rent fysiskt. Skulle pannan då ha nerver som inte kan skadas perfiert?

Jag har väl en bild av det själv men förhoppningsvis så finns det kunnigare personer här som kan förklara mycket bättre än jag, vilket jag fått veta.
Så jag lämnar kvar frågan till den personen
Mvh
Citera
2010-05-21, 23:38
Medlem
DRPOEs avatar
Varför pratar alla om bells pares?
Det är inte bells.

Ett solklart akutfall.
Citera
2010-05-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Jo jag har varit in några ggr till och fått hästdoser med kortison bla, jag har dock blivit något sämre än bättre ännu så länge.

De har testat lite mer och det ser ut som om jag ska få göra magnetröntgen av skallen och ta ryggmärgsprov.

För som sagt de kan inet exakt fastställa vad felet är som det är nu, utan det är mer troliga saker, men det käns ju inte kul för mig, så här vill jag inte leva och jag vill definitivt inte bli ännu sämre.

Jag haer redan svårt att äta och dricka, pratar som om jag var väldigt full osv och kan inte på något som helst sätt röra en muskel på högersidan.

Ögat har ju blivit lite jobbigt med då det inet går att stänga, men det är en massa droppar och salva mm, fast an ser mest suddigt ändå.

Ok, jag sitter inet och tror jag ska dö, men det käns inte kul alls att inte veta vad man lider av och om det kommer vända.

Ännu har kort tid gått så de får göra sina prov så får man se vad det säger.
Annars tar de väl ihjäl mig med kortison.

Så det är läget just nu, jag är heller inte prioriterad så varje sånt här test och möte med läkare injnebär 2-4 timmars väntetider så det tar väldigt segt.

Så jag står väl kvar där jag stod sist med några prover mer som visat inget, bla borrelia, men som ska tas senare med tydligen.

Vad kan hända med ansiktsmusklerna om man får gå så här länge? förtvinnar de eller nåt, jag menar de är ju totalt avslappnade och inte hur än jag vill kan jag röra dem det minsta.

Jag hoppas du blir bättre snart.
Citera
2010-05-26, 02:13
Medlem
Skit är det, skiktröntgen ska göras dock, inget är bättre ännu trot hästdoser man kortison.

Och hör och häpna jag är inte ens sjukskriben fast jag har typ ledsyn på höger öga nu.

Inga svar finns helt enkelt, jag mår rent ut sagt fan av kortisonen som är hög som fan och som jag hört inte ä nåt man äter i längden.

Jag håler ju hårt för att det ska ändra sig, jag vill inte dö nu.

Det värsta på sitt vis är att de inte ens tycker synen och det andra är gott nog att sjukskriva mig, alltså jag ser inte en människa ansikte på 3 meter med högerögat, jag kan inte åka hoj och skjuta som är mina intressen då antingen ser jag inget och med MC så har jag perifieseende totalt värdelöst, så även när jag går måste kahg vända rejält på huvudet så vänsterögat ser.

Särskilt i soligt väder är jag värdelös.

Ibland måste jag hålla för högerögat för att se text som på ett sånt här forum.

Ok nu tycker jag synd om mig själv många har långt sämre.

Jag har redan väldigt lågt värde för mig själv iom min ångest och panikångest..........
Senast redigerad av Nezan 2010-05-26 kl. 02:23.
Citera
2010-05-26, 02:39
Medlem
Citat:
Skit är det, skiktröntgen ska göras dock, inget är bättre ännu trot hästdoser man kortison.

Och hör och häpna jag är inte ens sjukskriben fast jag har typ ledsyn på höger öga nu.

Inga svar finns helt enkelt, jag mår rent ut sagt fan av kortisonen som är hög som fan och som jag hört inte ä nåt man äter i längden.

Jag håler ju hårt för att det ska ändra sig, jag vill inte dö nu.

Det värsta på sitt vis är att de inte ens tycker synen och det andra är gott nog att sjukskriva mig, alltså jag ser inte en människa ansikte på 3 meter med högerögat, jag kan inte åka hoj och skjuta som är mina intressen då antingen ser jag inget och med MC så har jag perifieseende totalt värdelöst, så även när jag går måste kahg vända rejält på huvudet så vänsterögat ser.

Särskilt i soligt väder är jag värdelös.

Ibland måste jag hålla för högerögat för att se text som på ett sånt här forum.

Ok nu tycker jag synd om mig själv många har långt sämre.

Jag har redan väldigt lågt värde för mig själv iom min ångest och panikångest..........

Röntgen låter ju som en jättebra idé!

Vad gäller sjukskrivningen. Blir du sjukare av att arbeta, eller är du förhindrad att utföra ditt arbete av förlamningen? För det är ju de enda två kriterierna som är relevanta för sjukskrivningen, inte hur du mår av att vara förlamad. Man kan ju vara 100% arbetsför och blind på ena ögat.

"I längden" när det kommer till medicinering är inte nån vecka eller två, utan snarare år. Så du har inte ätit medicin speciellt länge i sammanhanget. Hurvida man ens blir hög av kortizon vette tusan.
Ditt synproblem kan ge ganska mycket av det du upplever som hög/påverkad, eftersom du inte anpassat dig till det ännu.

Tycker inte du ska ta ut allt negativt i förskott. Det här är inte ett konstant tillstånd (troligtvis) och det har heller inte pågått speciellt länge. Däremot kan jag ju absolut tänka mig att det är bra mycket mer skrämmande än 2 veckors influensa eller nått mer bekant obehag där man VET utgången och att det snart är över.

Se fram emot röntgen! Den kommer säkert ge bättre svar
Citera
2010-05-31, 00:29
Medlem
6 veckor my ass, jag är inte ett dugg bätre, och de börjar sväva på målet med.

Ok jag lider inte mer än att jag är halvblind på högerögat men det är illa nog.

Jag kan ju heler inte blunda med det dåliga ögat vilket ger min fin kommentarer om hur jg skriver.

en som sagt rymdraket är det nästa och sen då ryggmärgsvätska vilket skrämer mig, då de kastar ut en väldigt fort md enorm huvudvärk som följd, man ska få vila länge efter et sånt prov står det.

Nåväl livet går vidare ännu iaf, det jag absolut lider mest av är ögat, jag har inget perifireseende lls på det så jag måste allltid vaar no tata vrida på huvet, jg ser inte bra i övrigt heller men jag kan ju se en människa eller en bil iaf, text är värre.
Citera
2010-05-31, 00:42
Medlem
Citat:
6 veckor my ass, jag är inte ett dugg bätre, och de börjar sväva på målet med.

Ok jag lider inte mer än att jag är halvblind på högerögat men det är illa nog.

Jag kan ju heler inte blunda med det dåliga ögat vilket ger min fin kommentarer om hur jg skriver.

en som sagt rymdraket är det nästa och sen då ryggmärgsvätska vilket skrämer mig, då de kastar ut en väldigt fort md enorm huvudvärk som följd, man ska få vila länge efter et sånt prov står det.

Nåväl livet går vidare ännu iaf, det jag absolut lider mest av är ögat, jag har inget perifireseende lls på det så jag måste allltid vaar no tata vrida på huvet, jg ser inte bra i övrigt heller men jag kan ju se en människa eller en bil iaf, text är värre.

Lumbalpunktionen behöver du inte vara rädd för. Det är faktiskt inte alls speciellt farligt utan mer en sån där skrämsel-skröna som cirkulerar.

Huvudvärken man kan få i samband med den kan man i viss mån förhindra genom att inta enorma mängder koffein före och efter provtagningen, samt vila. Huvudvärken lättar också om man ligger ner, och det är inte ens alla som ens får ont i huvudet.

Efter provet, ligger du hemma på soffan och klunkar Cola och Kaffe resten av dagen helt enkelt, känns väl inte som nån jättestor grej?
Citera
2010-06-07, 22:02
Medlem
Jo lite , då jag känner folk som gnällt en del efteråt och som andra säger beror på att de inte får vila efteråt nånting efter de droppat ut vätskan.

Jag kommer självklart göra det ändå om det än gör ont, jag menar här trycker de upp MS osv i ansiktet på en plötsligt då vill fasen jag bli undersökt, för här är nåt fel än vanligt.

Fortfarande inte ett spår bättre f.ö.

Jag mins första esöket "90% blir bra inom 6 veckor ungefär och ofta börjar de få tillbaka mimiken tidigare, resten kan få släpa på eländet i åratal"

Då tänkte man ju, a fan det är ju inte nån större risk att jag är de där 10%en direkt haha, nu har iaf jag slutat skratta om vi säger så.

Nu bråkar jag inet för att det är abnormt synd om mig, men jag känner mig lite väl ignorerad och att jag undrar om verkligen jag är på rätt avdelning, om det är ett nrvproblem varför är jag inte på den avdelningen då, utan ännu står öron nästa hals som det kallas här bakom det hela.

Inga fler mer än Stallone med halansiktsförlamning?:-)
Citera
2010-06-08, 00:37
Medlem
Citat:
Jo lite , då jag känner folk som gnällt en del efteråt och som andra säger beror på att de inte får vila efteråt nånting efter de droppat ut vätskan.

Jag kommer självklart göra det ändå om det än gör ont, jag menar här trycker de upp MS osv i ansiktet på en plötsligt då vill fasen jag bli undersökt, för här är nåt fel än vanligt.

Fortfarande inte ett spår bättre f.ö.

Jag mins första esöket "90% blir bra inom 6 veckor ungefär och ofta börjar de få tillbaka mimiken tidigare, resten kan få släpa på eländet i åratal"

Då tänkte man ju, a fan det är ju inte nån större risk att jag är de där 10%en direkt haha, nu har iaf jag slutat skratta om vi säger så.

Nu bråkar jag inet för att det är abnormt synd om mig, men jag känner mig lite väl ignorerad och att jag undrar om verkligen jag är på rätt avdelning, om det är ett nrvproblem varför är jag inte på den avdelningen då, utan ännu står öron nästa hals som det kallas här bakom det hela.

Inga fler mer än Stallone med halansiktsförlamning?:-)

Jag kan väl tycka ett en neurologisk undersökning är på sin plats, helt amatörmässigt..
Har de talat om MS SKA du kräva att få träffa en neurolog. Det finns nämligen en hel radda helt smärtfria undersökningar man kan göra för att se över nervsystemet, och om man inte har en väldigt specifik diagnos man tror på brukar ryggmärgsprovet hamna rätt långt ner i schemat just för att det uppfattas som läbbigt.

Ring dem imorgon och ta bladet från munnen och kräv remiss!

Jag har tagit bilen hem efter mina ryggmärgsprov, så nått vilande är inte nödvändigt? Snarare tvärt om, man stelnar ju till en hel del, så får man komma hem innan man blivit stel och fått bädatt ner sig i soffan med allt inom räckhåll är det en fördel framför att ligga på sjukhuset.

Tycker du kan bråka en hel del för att det är läskigt om inget annat.....
Senast redigerad av Bellen 2010-06-08 kl. 00:39.
Citera
2010-07-04, 22:00
Medlem
Vet två som åkt på halvansiktsförlamning och läkarna har nu konstaterat att det är biverkningar efter svinvaccinet..
Citera
2010-07-04, 22:14
Medlem
DDKs avatar
En kvinnlig släkting i 35-årsåldern fick halvsidig ansiktsförlamning en sommar för typ 10 år sedan efter att ha åkt bil med rutan nedvevad i ett par timmar. Minns inte om hon fick någon behandling men det tog flera månader innan förlamningen släppte, och då släppte den helt.
Citera
2010-07-05, 10:05
Medlem
Eliza CTs avatar
Ja, hur går det TS? Någon förbättring eller diagnos?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in