2010-05-02, 19:25
Medlem
Sitter och pillar med en kompis Ubuntu burk som skall göras om till server. Och följt diverse guider och lyckats installera Vsftpd samt pam och fått det att fungera. Kör även virtuella users.

Nu försöker jag skapa två olika "grupper" som har åtkomst till olika mappar. Tex vill gruppen "users" bara ha åtkomst till /home/ftp/pub, där material kommer ligga, men gruppen "Susers" skall komma åt /home/ftp. Mao skall "Susers" kunna både ladda upp filer till tex /home/ftp/uppl som sedan skall granskas av server ägaren för att sedan flyttas ut till den mer publika delen. Men jag har verkligen ingen aning om hur vsftpd.conf filen skall se ut.

Just nu har jag följt denna guide ungefär http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=518293. Började vid "The workshop". Lite lättare att länka till den guiden än att skriva ut hur alla filer ser ut. Den metoden funkar ju skitbra, men kan bara använda en sorts grupp, vad jag vet. Så, kan jag på något sätt ändra så jag får två olika grupper, men olika behörigheter?

Poängen med detta sätt är väl att slippa skapa lokala users med olika rättigheter. Använde Proftpd innan, och det blev lite drygt med alla users.

Så, tips på hur man gör detta? Kan även påpeka att jag är väldigt novis i Linux, men det mesta brukar fixa sig med lite tips
Citera
2010-05-05, 20:37
Medlem
Ingen som annars kan rekommendera ett någorlunda lätt ftp program där man kan sätta upp virtuella users/grupper med olika rättigheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in