Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-02, 19:14
  #1
Medlem
Hjälp! Tar hand om två stora yucca palmer åt en kompis. En är ca 1meter och den andra består av tre stycken, vardera ca 1meter. Jag har verkligen försökt sköta om dem, men ändå hänger de. Vet att man inte ska vattna för mycket. Gör typ en gång i veckan och då får de dela på lite mindre än en vattenkanna med växtnäring i. Har flyttat dem så de står närmare fönstret, för jag har hört att de ska ha så mycket sol som möjligt. Planterade om dem för ett par veckor sedan, då den som tagit hand om den innan övervattnat den. Vad gör jag för fel? Vill gärna inte döda växterna åt min kompis.
Citera
2010-05-02, 19:55
  #2
Medlem
schittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefalln
Hjälp! Tar hand om två stora yucca palmer åt en kompis. En är ca 1meter och den andra består av tre stycken, vardera ca 1meter. Jag har verkligen försökt sköta om dem, men ändå hänger de. Vet att man inte ska vattna för mycket. Gör typ en gång i veckan och då får de dela på lite mindre än en vattenkanna med växtnäring i. Har flyttat dem så de står närmare fönstret, för jag har hört att de ska ha så mycket sol som möjligt. Planterade om dem för ett par veckor sedan, då den som tagit hand om den innan övervattnat den. Vad gör jag för fel? Vill gärna inte döda växterna åt min kompis.

Kan du inte understryka att det är din kompis palmer du sköter om? Det är lätt att missa.
Citera
2010-05-03, 00:07
  #3
Medlem
Zephies avatar
Vi låter våra torka ut ordentligt mellan varje vattning och dom stormtrivs. Vi har dom dessutom i självvattnande krukor vilket gör att man bara behöver vattna typ en gång i månaden.
Citera
2010-05-03, 17:12
  #4
Medlem
Har haft en liten innan och den har jag bara vattnat ibland när jag kommit ihåg det och det gick utmärkt. Inte visste jag att stora blommor kräver sådan omvårdnad. Ska försöka lämna den lite ifred och se om det hjälper.
Citera
2010-05-03, 20:18
  #5
Medlem
Puggens avatar
Mina yuccapalmer växer typ som ogräs tycker jag. Jag lyckas inte få dem att blomma men växer gör de, skulle säga med en halv decimeter i månaden. Vattnar dem oregelbundet men de står ljust året om och verkar må helt ok av detta...
Citera
2010-10-16, 03:06
  #6
Medlem
wemas avatar
Min morsa säger att "jucka"palmer blommar inte!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback