2010-05-02, 18:54
Medlem
Vad behöver man för högtalare som man kopplar in i ett dj-set? Hört att man ska ha aktiva högtalare som inte kräver någon strömkälla. Stämmer detta? Om inte, vad behöver jag exakt?

Kan ju tillägga att högtalarna endast ska användas till hemmabruk, men de ska ändå vara så pass starka att de kan styra upp en hemmafest. Alltså inga jätte högtalare som används på klubbar osv.

CliAs
Senast redigerad av clias 2010-05-02 kl. 18:56.
Citera
2010-05-02, 18:58
Medlem
patiponkens avatar
Du får nog utveckla din fråga lite mer om du vill ha ett vettigt svar.

Vad har du för utrustning du vill koppla in?
Aktiva högtalare/monitorer har en inbyggd förstärkare i sig och behöver bara en ljudsignal in i sig.
Traditionella högtalare har separat förstärkare/slutsteg som högtalarna kopplas till.

Observera även att ett "dj-set" är termen man använder för en spelning.
"Deadmau5 körde ett två timmars-set"
Används alltså inte som i termen trumset om själva utrustningen.
Citera
2010-05-02, 19:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Aktiva högtalare behöver också ström. Skillnaden är att förstärkaren/slutsteget sitter i högtalaren och strömmen kopplas således rakt in i högtalaren.
Citera
2010-05-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patiponken
Du får nog utveckla din fråga lite mer om du vill ha ett vettigt svar.

Vad har du för utrustning du vill koppla in?
Aktiva högtalare/monitorer har en inbyggd förstärkare i sig och behöver bara en ljudsignal in i sig.
Traditionella högtalare har separat förstärkare/slutsteg som högtalarna kopplas till.

Observera även att ett "dj-set" är termen man använder för en spelning.
"Deadmau5 körde ett två timmars-set"
Används alltså inte som i termen trumset om själva utrustningen.

Okej. Det är såhär att jag har en "dj-console" av modellen Hercules RMX. Detta är en hårdvara du kopplar in i datorn och öppnar upp i din mjukvara, där du vill sköta själva "mixningen". I "bordet" finns ett antal uttag, där det bl.a. står "Output 1-2 / +4dBu". Uttaget där är guldigt om du förstår vad jag menar, och vid de övriga uttagen står det endast "Output 1-2". Dessa uttagen är röda, respektive vita.
Se bild:
http://www.djresource.eu/images/dump...604-204326.jpg

Vad behöver jag för högtalare till detta är då min fråga? Jag antar att jag är ute efter ett par aktiva högtalare, men hur fungerar det då kring basen på ljudet?
Citera
2010-05-02, 20:07
Medlem
Citera
2010-05-04, 17:13
Medlem
Euu.. allting behöver ström. Att aktiva högtalare bara behöver en signal är helt åt skogen fel.

Nu ser jag knappt nånting på den där bilden för den var så liten men den prylen har väl förmodligen inget slutsteg i sig? Så antingen köper du en förstärkare och vanliga hederliga passiva högtalare eller så skippar du stärkaren å köper ett par aktiva. Spelar ingen som helst roll.
Citera
2010-05-04, 18:27
Medlem
+4dBu betyder att ljudnivån är starkare vilket som jag förstår det är standard på dyrare utrustning, men det betyder inte att den kan driva passiva högtalare.
Citera
2010-05-05, 02:51
Medlem
Nisques avatar
En RCA kabel in i sterions AUXinput.. Borde duga gott. Om du har en stereo dvs. I dagsläget, hur spelar du musik på dina hemmafester?
Citera
2010-05-10, 00:35
Medlem
patiponkens avatar
Missade att skriva att den aktiva högtalaren behövde ström. Antog att det var givet då det inte är ett par hörlurar vi diskuterar

Köp ett par små aktiva monitorer, typ ESI nEar05 så får du riktigt bra ljud hemma i pojkrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in