2004-03-30, 13:21
Medlem
Många banker, t. ex. SEB, vägrar låta mig öppna konto där om jag inte avslutar mitt befintliga bankkonto i Handelsbanken först.

Är det någon som vet någon bank som skiter i om jag redan har ett annat konto? Jag tänker inte be om någon kredit hos banken, jag har bara användning av ytterligare ett konto.
Citera
2004-03-30, 13:24
Medlem
Memnoks avatar
Det låter lite konstigt tycker jag, varför har du berättat för dem att du har konton hos en annan bank, det ska väl de skita i.

Själv har jag konton både på föreningssparbanken och SEbanken utan problem.
Citera
2004-03-30, 13:25
Medlem
agitators avatar
inget svar utan en fråga:

det låter ju helt galet. Jag hade konton i fler banker förr, det var inget problem. Hur motiverade de sitt ställningstagande?
Citera
2004-03-30, 13:43
Medlem
Memnoks avatar
Framför allt undrar jag hur de har fått reda på att du har konton i en annan bank.
Citera
2004-03-30, 15:42
Medlem
Jag har hört om något liknande, dock aldrig varit med om det själv.
En del blir tydligen avvisade från banken även om dom bara vill öppna
ett helt vanligt spar-/lönekonto.
Har hört att Nordea ibland helt godtyckligt nekar en del kunder.
Den danske bank är det i alla fall inga problem att öppna konto hos.
Bor du nere i skåne är det bara till att traska till skånes provinsbank
(filial till danske bank) och be om att få öppna ett konto.
Citera
2004-03-30, 18:30
Medlem
Bankerna har en "pakt", men de kan inte kolla. Svara bara att du inte har konto på Handelsbanken. Då borde SEB släppa det. Men varför ha i SEB när du har i Handelsbanken?

Nickes ranking av storbankerna:
Delad 1:a plats: Nordea och Handelsbanken.
Delat bottenträsk: Föreningssparbanken och SEB.

Men ta en titt på Skandiabanken och ICA's bank. Bättre ränta, lägre avgifter osv. Mycket bra!
Citera
2004-03-30, 19:10
Medlem
Den danske bank finns i Värmland också, jag får traska ned till dem.
Citera
2004-03-30, 21:59
Medlem
Jobbar extra som telefonintervjuare: Ringer just nu till FöreningsSparbankens kunder. De flesta verkar ha konton i andra banker oxå. Så ja ser förvånat på problemet om att ha konton i flera olika banker.
Citera
2004-03-30, 22:13
Medlem
Detta måste vara ett skämt! Banken tjänar pengar på dig om du har konto hos dem. Vad vinner de på att neka dig vara kund?
Citera
2004-03-30, 22:22
Awaiting Email Confirmation
Bankerna tjänar som regel inga pengar att tala om på rena transaktionskonton, därav den låga eller obefintliga räntan.
Om det rör sig om sparande för man välja någon av nischbankerna framför någon av jättarna.
Citera
2004-03-30, 22:38
Medlem
leffes avatar
Själv kör jag med Skandiabanken för löne- och visakonto, bra ränta o så.
Handelsbankenkonto har jag bara för om nån ger mig cash som ska sättas in, eftersom Skandiabanken bara har ett (?) kontor i Sverige. Inget problem att skaffa kontot i handelsbanken, bara att kliva dit med en slant i näven och en vilja att deponera den.
Citera
2004-03-31, 18:52
Medlem
Jag använder inte bankkonton till sparande, det är för låg ränta på det. Men jag har behov av att använda olika konton till olika transaktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in