• 1
  • 2
2010-05-02, 01:37
Medlem
Den här frågan tar för givet att universum återupprepar sig hela tiden. Big Bang -> expansion -> universum imploderar - nytt Big Bang, o s v. På så sätt har det funnits oändligt med universum och kommer att komma oändligt antal till.

Så, hur många olika universum tror ni att det teoretiskt sett (om teorin ovan stämmer) kan finnas?

Varje sak som sker annorlunda under den minsta tidsenhet som finns är ett nytt universum.

D v s en endaste atom som rör sig det minsta åt något än i ett tidigare universum är ett helt nytt universum. D v s varje liten skillnad under den minsta möjliga tidsenhet räcker för att det ska räknas som ett nytt universum.

Jag har svårt att uttrycka vad jag menar i skrift, men ni förstår förhoppningsvis om ni tänker efter lite.

Det blir givetvis en närmast oförståelig summa olika universum ... men ... tror ni att om man tog alla atomer i universum och räknade om dem till nior, och satte upphöjt mellan varje, d v s 10^83 9or upphöjt i varandra. 9^9^9^9^etc, så skulle det talet bli tillräckligt stort?

Ja ... jag är rätt dragen. Det kanske märks. Men jag är intresserad! Snälla moderator, lås inte tråden!

mvh
Citera
2010-05-02, 01:42
Medlem
timmmys avatar
Vet inte hur man gör ett oändlighetstecken, men utifrån din bakgrundteori är antalet universum säkerligen oändligt
Citera
2010-05-02, 01:43
Bannlyst
Även om det finns ett oändligt antal universum så betyder det inte att alla tänkbara/otänkbara världar finns /ihopsättning av atomer el. whatever u like.

Nej, jag tror inte att det går att räkna ut matematiskt och är tillräckligt svårt att föreställa livsformer i ett annat solsystem för att jag ska skita i hur många det finns.
Senast redigerad av surreal.this 2010-05-02 kl. 01:47.
Citera
2010-05-02, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Även om det finns ett oändligt antal universum så betyder det inte att alla tänkbara/otänkbara världar finns /ihopsättning av atomer el. whatever u like.

Nej, jag tror inte att det går att räkna ut matematiskt heller.
Faktum är att det är just vad det betyder, och det går att visa matematiskt. Om det finns en sannolikhet för något och detta något prövas oändligt många gånger så kommer det med säkerhet att inträffa.
Citera
2010-05-02, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Faktum är att det är just vad det betyder, och det går att visa matematiskt. Om det finns en sannolikhet för något och detta något prövas oändligt många gånger så kommer det med säkerhet att inträffa.
Bevisa det då. Tror inte en sekund på sånt jumbojumbo.
Citera
2010-05-02, 01:50
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Vet inte hur man gör ett oändlighetstecken, men utifrån din bakgrundteori är antalet universum säkerligen oändligt

Men det kan ju inte vara oändligt ... inte ens nära ... extremt långt från 0, dock.
Citera
2010-05-02, 01:51
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Bevisa det då. Tror inte en sekund på sånt jumbojumbo.

Men energin och rummet i universum är inte oändligt. Fanns det oändligt med energi och utrymme så skulle det naturligtvis finnas ett oändligt antal universum.
Senast redigerad av Kreh 2010-05-02 kl. 01:58.
Citera
2010-05-02, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Men energin och rummet i universum är oändligt. Fanns det oändligt med energi och utrymme så skulle det naturligtvis finnas ett oändligt antal universum.
Utrymmet är tid och expanderas fortare än vad tiden går. Eller förstod jag dig fel?
Citera
2010-05-02, 01:54
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Utrymmet är tid och expanderas fortare än vad tiden går. Eller förstod jag dig fel?

Men det är inte oändligt ...
Citera
2010-05-02, 01:57
Bannlyst
Citat:
Men det är inte oändligt ...
Du skrev fel alltså?
Citera
2010-05-02, 01:58
Medlem
Krehs avatar
Ja, ursäkta. Ändrar ...
Citera
2010-05-02, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ja, ursäkta. Ändrar ...
Aha, nu ser det mer logiskt ut..

De har alltså hittat slutet på universum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in