2010-05-01, 22:32
Medlem
Jag har under hela mitt liv med jämna mellanrum fått aktier av mina farföräldrar. Jag har inte riktigt brytt mig om detta men nu när jag försökt sätta mig in i aktiemarknaden så kom jag att tänka på dessa och kollade upp det hos min bank. Det visade sig att jag har ca 100k i aktier just nu, större delen i ericsson B och H&M. Vad händer den dagen jag bestämmer mig för att sälja dessa? Jag är 20 år och har som sagt fått dessa i olika omgångar under hela min uppväxt. Måste jag skatta på den del som överstiger värdet då de gavs till mig eller hur löses allt? Jag vet att vi inte har gåvoskatt i Sverige men vissa av dessa aktier har garanterat ökat i värde sen jag fick dem.
Citera
2010-05-01, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av axelacke
Jag har under hela mitt liv med jämna mellanrum fått aktier av mina farföräldrar. Jag har inte riktigt brytt mig om detta men nu när jag försökt sätta mig in i aktiemarknaden så kom jag att tänka på dessa och kollade upp det hos min bank. Det visade sig att jag har ca 100k i aktier just nu, större delen i ericsson B och H&M. Vad händer den dagen jag bestämmer mig för att sälja dessa? Jag är 20 år och har som sagt fått dessa i olika omgångar under hela min uppväxt. Måste jag skatta på den del som överstiger värdet då de gavs till mig eller hur löses allt? Jag vet att vi inte har gåvoskatt i Sverige men vissa av dessa aktier har garanterat ökat i värde sen jag fick dem.

Ligger dom i en kapitalförsäkring så är det lugnt, men om inte så är det 30% i skatt om dom ligger på + den dagen du säljer.
Citera
2010-05-01, 22:39
Medlem
I deklarationen året efter du har sålt dina aktier ska du deklarera vilket värde aktierna stod i när du införskaffade (dvs när du blev aktieinnehavaren) av dem och vilket värde det låg i vid försäljning. Och sen som vanligt betala 30% skatt på ev vinst.
Citera
2010-05-01, 22:51
Bannlyst
enricon vi postade samma minut
Citera
2010-05-01, 23:09
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enricon
I deklarationen året efter du har sålt dina aktier ska du deklarera vilket värde aktierna stod i när du införskaffade (dvs när du blev aktieinnehavaren) av dem och vilket värde det låg i vid försäljning. Och sen som vanligt betala 30% skatt på ev vinst.

Nej har han fått aktierna som gåva tar han över anskaffningsvärdet från tidigare ägare, spelar ingen roll i vilken kurs de stod i när han fick dem.
Citera
2010-05-01, 23:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelacke
Måste jag skatta på den del som överstiger värdet då de gavs till mig eller hur löses allt?

Du måste skatta för hela värdestegringen från inköp. Det är alltså dina farföräldrars omkostnadsbelopp som du ska räkna på. Om du inte känner till detta kan du använda schablonmetoden, d.v.s. att du skattar för 80% av försäljningspriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in