2010-04-30, 22:58
Medlem
Hej, en vän har ett problem då han temporärt behöver använda det gamla stora elskåpet som tidigare avsetts för industri men skall nu användas som hobbie garage.

Han har två problem.

Han Behöver tre eller två fas till kompressorn så att en ombyggnadtion kan påbörjas då en garageport skall installeras efter upptag i väggen. Efter garageports monteringen skall det fina Asea centralen placeras i motsatta ända av lokalen men med ny kabeldragning och moderningsering till skyddsgjord för jordfelsbrytare. Men garageporten måste upp så elektrikern kommer in och kan dra om elen å modernisera den. Elektrikerns krav att detta göres först pga mkt bråte å bra saker i utrymmet som behöver flyttas ut. (Flyttades in när lokalen var dubbelt så stor och då hade en mellanstor port vilket nu är igen byggt för annan hyresgäst å dennes utrymme så sakerna kan bara komma ut efter att porten är byggd (Elcentralen är som ny i alla anslutningar, kablar, skenor etc).

Problem Ett: Elskåpet har en gammal hon handske model trefas med jord/neutralledare men utan skyddsjord, alltså tre faser på 224V mätte jag idag och en jord. (Längst till vänster jord och sedan faser med egna propar dock märkta för 63Amp men skall sitta 16Amp då ingen industri skall bedrivas. Han undrar därför hur han temporärt kan koppla om den handsken till en modern CE märkt 3-fas med både neutralledare å skyddsjord mot denna gamla rektangulära handske med rundade hörn. (Så trångt att elektrikern vägrade att göra det just där pga bråte).

Den röda CE märkta 3 fas med både jord och skyddsjord får kopplas fast utan skyddsjorden som jag förstått det.

Fråga Ett: Röda CE 3 fas handsken har 5 färger:

Svart: Fas,jord eller skyddsjord?

Grå: Fas,jord eller skyddsjord?

Brun: Fas,jord eller skyddsjord?Gul-grön:Fas eller jord?

Blå: Fas,jord eller skyddsjord?

Fråga Två: Vad händer om han förväxlar jord och skyddsjord?

(P/N ledare är väl skyddsjord som gör att jordfelsbrytaren ingriper vid krypströmar?)

Tackar på förhand!
Citera
2010-04-30, 23:27
Medlem
macknus avatar
Svart, grå, brun är fas. Gul-grön är alltid jord (skyddsjord). Blå brukar vara nolla/nutral (också jord fast inte skydd).

Förväxlar han jord och skyddsjord så kommer troligen inget ske men kan vid allvarligt fel leda strömmen fel vilket kan skada person/bygge.

Var ett tag sen jag läste ellära men ska vara rätt så.
Citera
2010-05-01, 06:49
Medlem
SparkMans avatar
Med all sannolikhet är:
Brun = L1
Svart = L2
Grå = L3
Blå = N
Grön/gul = Jord

Förväxlar han blå och grön/gul borde jordfelsbrytaren lösa ut då det passerar mer ström genom JFBn (via faserna) än vad som kommer tillbaka till JFBn (via faserna/nollan).

Sen vet jag inte vad du menar med P/N ledare. Menar du PEN (Protective Earth Neutral)? Isf matar den din undercentral i garaget.

P.s. Om du eller din kompis ska byta 3-fas uttaget så glöm inte bryta spänningen och var noga med att den inte går igång under arbetet. D.s.
Citera
2010-05-01, 09:42
Medlem
Morgon,

Jo, vi har säkerställt vilka proppar som gäller för den gamla 3 fas handsken och även konstaterat att ingen krypström finns när propparna är urdragna i des 4 ledare ledning.

Är jag som läst Ellära A och B en gång i tiden och då började man dela upp jord (-) i två: neutral ledare (P/N om jag inte missminner mig) och skyddsjord. Skyddsjorden jmf hur mkt ström som går ut ur ledarna och hur mkt som kommer tillbaka in i neutral ledaren. Är skillnaden större än inställningen på jordfelsbrytaren så bryter den strömmen då det innebär att vi har krypström i kretsen vilket kan bli livsfarligt om den kryper i diskbänk, kylskåp och liknande.

*Någon annan som är säker på indelningen i dagens CE märkta röda 3 fas handskar med 3 ledare, en neutral ledare och en skyddsjord? Se nedan för färgerna i röda CE handsken:
Svart?
Grå?
Brun?
Blå?
Gul-grön?

Osäker på vad kompressorn egentligen är tänkt att gå på för spänning. Var med när han köpte den och säljaren hade en CE märkt röd 3 fas handske men han kanske bara hade kopplat in 2 fas i den.
*Står så här på motorn från Svenska Grundfos: 220Δ/380Y 2.2kW och sedan har någon klistrat en
400V lapp på kontaktstycket på kompressorn (Som är CE märkt med 3-fas och 690V).

*Vad betyder nedanstående:
220Δ/380Y?
220Δ?
380Y?

Tackar på förhand!
Citera
2010-05-01, 09:54
Moderator
Tystnads avatar
TS allt låter märkligt för mig ? Vägrade elektrikerna koppla in provisorisk trefasuttag ? och nu tänker ni göra det själv?

Tyvärr måste jag säga för er egen säkerhets skull att det låter inte som ni har riktigt kunskapr för att göra ett sådant farligt el-jobb, jag rekommenderar att ni hittar en annan elektriker alt röjer ut runt centralen så han som vägrade kommer åt.

Jag tycker din beskrivning låter som det är ett gammalt motoruttag av metall från 1950-60 talet ,dessa saknade som regel Nolla men inte jord/skyddsjord som du beskriver det!?

Dessa uttag är förbjudna att använda sedan många år pga dem omfattande eloyckor och bränder som orsakades av dessa motoruttag.

Då Nolla saknas kan man inte bara rakt av byta mot ett CEE-Don utan man måste dra en helt ny elkabel till propparna.

Finns heller inga "adapters" till dessa antika motoruttag.
Senast redigerad av Tystnad 2010-05-01 kl. 10:02.
Citera
2010-05-01, 10:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skateboardsucks
Morgon,..............

*Någon annan som är säker på indelningen i dagens CE märkta röda 3 fas handskar med 3 ledare, en neutral ledare och en skyddsjord? Se nedan för färgerna i röda CE handsken:
Svart? = L1/Fas
Grå? = L2/Fas
Brun?= L3/Fas
Blå? = Nollan
Gul-grön? = SKYDDSJORD

Osäker på vad kompressorn egentligen är tänkt att gå på för spänning. Var med när han köpte den och säljaren hade en CE märkt röd 3 fas handske men han kanske bara hade kopplat in 2 fas i den.
*Står så här på motorn från Svenska Grundfos: 220Δ/380Y 2.2kW och sedan har någon klistrat en
400V lapp på kontaktstycket på kompressorn (Som är CE märkt med 3-fas och 690V).

*Vad betyder nedanstående:
220Δ/380Y?
220Δ? = 220V Delta koppling
380Y? = 380V Stjärnkoppling = Är den som skall användas vid inkoppling av kompressorn till elnätet ,alltså tre faser skall avändas

Tackar på förhand!

SE infogad tjockmarkerat i din text
Citera
2010-05-01, 10:07
Medlem
DRPOEs avatar
Sluta prata om färger. Jag har sagt det förut, om man har gammal skit, så skall man ha ett testinstrument för att kolla att allt stämmer.

För övrigt handlar hela tråden om att TS inte har klart för sig skillnaden med ett delta och y kopplat trefas-system. Visst, detta går att förklara, men generellt gäller att har man inte helt klart för sig vad man gör, så skall man inte greja med el.
Citera
2010-05-02, 07:42
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Sluta prata om färger. Jag har sagt det förut, om man har gammal skit, så skall man ha ett testinstrument för att kolla att allt stämmer.

För övrigt handlar hela tråden om att TS inte har klart för sig skillnaden med ett delta och y kopplat trefas-system. Visst, detta går att förklara, men generellt gäller att har man inte helt klart för sig vad man gör, så skall man inte greja med el.

Eftersom att det kopplades olika i hela landet vad det gäller färger och diverse omkopplingar efter installationerna.
Mät fasföljden, även fast det inte borde kunna bli fel, dock så kan din maskin, beroende på hur den är utformad, börja gå baklänges pga. felaktik fasföljd.

Lite kort om Y/D är att det görs oftast med bläck på kopplingsplinten på maskinen, sen vad den faktiskta skillnaden är, orkar jag inte gå djupare in på (då jag inte anser den vara nödvändig).

Hur gammal är kåken? Kan vara en bra ide att byta trådarna/kabeln eftersom att dom tar stryk med åren, vittrar sönder och spricker.
Citera
2010-05-02, 08:36
Medlem
morkfromorks avatar
Som Tystnad mycket riktigt påpekar - en adapter mellan ett gammalt tveksamt uttag och en ny godkänd variant, är ju inte rätt väg att gå. Det kommer ju saknas en kabel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in