2010-04-30, 22:12
Medlem
Trinnits avatar
Jag blev då precis lite nervös här.
Jag har haft ett sår på handen i några dagar. Det är inte så stort, så jag har inte brytt mig så mycket om det, men det har sett lite rött ut, och nu ikväll märkte jag att jag kunde klämma var ur det. Det har alltså blivit infekterat.
Nu ikväll märkte jag också att jag har börjat få en röd strimma från såret, ut över handryggen och ner ungefär till handleden.
Eftersom jag som de flesta andra har hört att det ska vara början till blodförgiftning blir jag lite nervös. Nu är det ju helg och allt sådant, så vårdcentralerna har ju inte riktigt öppet som vanligt.

Hur bråttom är det här? Tar helst råd av folk som faktiskt är vårdpersonal eftersom jag vet att gemene man har en tendens att tänka "OMG strimmor- blodförgiftning, akut akut". Vanlig vårdcentral har ju stängt för inatt, imorgon är det ju helgdag så isåfall måste jag dra till helgvårdcentralen. Eller kan jag bara avvakta i lugn och ro och se om det går över? Behöver jag oroa mig för något här? Är det någon risk för riktig, livshotande sepsis?

Känner mig bra i övrigt, ingen feber eller påverkan på allmäntillstånd.
Senast redigerad av Trinnit 2010-04-30 kl. 22:19.
Citera
2010-04-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Jag blev då precis lite nervös här.
Jag har haft ett sår på handen i några dagar. Det är inte så stort, så jag har inte brytt mig så mycket om det, men det har sett lite rött ut, och nu ikväll märkte jag att jag kunde klämma var ur det. Det har alltså blivit infekterat.
Nu ikväll märkte jag också att jag har börjat få en röd strimma från såret, ut över handryggen och ner ungefär till handleden.
Eftersom jag som de flesta andra har hört att det ska vara början till blodförgiftning blir jag lite nervös. Nu är det ju helg och allt sådant, så vårdcentralerna har ju inte riktigt öppet som vanligt.

Hur bråttom är det här? Tar helst råd av folk som faktiskt är vårdpersonal eftersom jag vet att gemene man har en tendens att tänka "OMG strimmor- blodförgiftning, akut akut". Vanlig vårdcentral har ju stängt för inatt, imorgon är det ju helgdag så isåfall måste jag dra till helgvårdcentralen. Eller kan jag bara avvakta i lugn och ro och se om det går över? Behöver jag oroa mig för något här? Är det någon risk för riktig, livshotande sepsis?

Känner mig bra i övrigt, ingen feber eller påverkan på allmäntillstånd.

Det är förmodligen ingen fara. Jag är inte sjukpersonal, men har drabbats av en liten blodsförgiftelse. Det blev röda prickar upp till armhålan och sen hade jag extrem frossa, värsta jag vart med om. Mår du inte speciellt dåligt så är det nog ingen fara.

2h support -
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...odforgiftning/
Citera
2010-04-30, 22:48
Medlem
Heller78s avatar
Låter som en infektion i lymfkärlen, något som bör behandlas. Risk för blodförgiftning finns men så länge det röda stråket inte sprider sig långt eller snabbt från såret är det inte superakut. Sammantaget med ett varande sår och röd missfärgning vore det tillbördigt att ordna läkarkontakt så snart som möjligt. Tills vidare är det bra att inte belasta handen och hålla den i upphöjt läge när möjligt. Sen kan det vara tromboflebit och lite andra saker, men om såret i sig inte är orsakat av typ kattrivning så låter nog lymfgångsinfektion som en sannolik orsak. Bild skulle ha underlättat. Men skulle du börja få feber, förvånansvärt mycket smärta eller andra allmänsymtom så ska du omedelbums till akuten.
Citera
2010-04-30, 22:48
Medlem
Nikksters avatar
Vanliga tecken på blodförgiftning är feber, frossa och påverkat allmäntillstånd.

Men eftersom du har en strimma där så tycker jag du ska ringa 1177 och höra med dem hur du ska gå till väga.
Citera
2010-04-30, 22:55
Medlem
Trinnits avatar
Blev lite nojig, så jag ringde 1177 ändå. Sköterskan jag pratade med tyckte att jag skulle märka ut hur långt strimman gått, samt sätta klockan att ringa mitt i natten så att jag kunde kontrollera så att strimman inte gått för högt då. Fick jag feber och frossa så skulle jag åka in direkt till akuten.
Ska ta och söka på helgmottagningen direkt när de öppnar imorgon. Antar att det är antibiotika som gäller då.
Såret är orsakat av allmän slarvighet, stötte emot en hård metallkant när jag jobbade.

Tackar och bockar för svaren!
Citera
2010-04-30, 23:00
Medlem
Nikksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Blev lite nojig, så jag ringde 1177 ändå. Sköterskan jag pratade med tyckte att jag skulle märka ut hur långt strimman gått, samt sätta klockan att ringa mitt i natten så att jag kunde kontrollera så att strimman inte gått för högt då. Fick jag feber och frossa så skulle jag åka in direkt till akuten.
Ska ta och söka på helgmottagningen direkt när de öppnar imorgon. Antar att det är antibiotika som gäller då.
Såret är orsakat av allmän slarvighet, stötte emot en hård metallkant när jag jobbade.

Tackar och bockar för svaren!

Ajdå. Hoppas det går bra och jag önskar dig lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in