Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Jag blev då precis lite nervös här.
Jag har haft ett sår på handen i några dagar. Det är inte så stort, så jag har inte brytt mig så mycket om det, men det har sett lite rött ut, och nu ikväll märkte jag att jag kunde klämma var ur det. Det har alltså blivit infekterat.
Nu ikväll märkte jag också att jag har börjat få en röd strimma från såret, ut över handryggen och ner ungefär till handleden.
Eftersom jag som de flesta andra har hört att det ska vara början till blodförgiftning blir jag lite nervös. Nu är det ju helg och allt sådant, så vårdcentralerna har ju inte riktigt öppet som vanligt.
Hur bråttom är det här? Tar helst råd av folk som faktiskt är vårdpersonal eftersom jag vet att gemene man har en tendens att tänka "OMG strimmor- blodförgiftning, akut akut". Vanlig vårdcentral har ju stängt för inatt, imorgon är det ju helgdag så isåfall måste jag dra till helgvårdcentralen. Eller kan jag bara avvakta i lugn och ro och se om det går över? Behöver jag oroa mig för något här? Är det någon risk för riktig, livshotande sepsis?
Känner mig bra i övrigt, ingen feber eller påverkan på allmäntillstånd.
Det är förmodligen ingen fara. Jag är inte sjukpersonal, men har drabbats av en liten blodsförgiftelse. Det blev röda prickar upp till armhålan och sen hade jag extrem frossa, värsta jag vart med om. Mår du inte speciellt dåligt så är det nog ingen fara.
2h support -
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...odforgiftning/