• 1
  • 2
2010-04-30, 01:28
Bannlyst
Är hämnd och vedergällning en naturlig egenskap hos alla människor?

Om jag då mördar en annan människa och säger att det var en vedergällning – kan någon då klandra mig moraliskt för att jag har hämnats? Jag menar inte att jag skulle frias från det juridiska ansvaret, det lär jag nog inte komma ifrån ändå, utan jag menar den moraliska skulden.

Är det naturligt att hämnas?

Någon som har synpunkter på detta?
Citera
2010-04-30, 01:33
Bannlyst
Alla har väl efter en skoldans tänkt "Den jävla fittan! jag önskar hon vore död!" eller "Kära gud gör så att jag blir ihop med en tjej".
Hämnd är en primal funktion tror jag I.M.H.O
Citera
2010-04-30, 08:39
Medlem
proconsuls avatar
Hämnd är en primitiv känsla som inte bidrar till en positiv och fredlig värld. Hämnd kan aldrig göra något bättre, bara öka den sammanlagda negativiteten. Hä,mnd är för små människor.
Citera
2010-04-30, 10:48
Medlem
wootens avatar
Hämndens syfte är att få en att må bättre enbart genom att någon annan far illa. Enbart. Kan inte vara rätt. Dock är den baserad på subjektiva känslor och således en del av den mänskliga naturen. Finns det en gud som är god, är hämnd ngt h*n absolut inte ska syssla med, om guden vill fortsätta vara god.
Citera
2010-04-30, 12:04
Bannlyst
Det är inte bara människor som hämnas, stater gör det också. Se t ex bombningarna av Dresden under andra världskriget.
Citera
2010-04-30, 12:50
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Det är inte bara människor som hämnas, stater gör det också. Se t ex bombningarna av Dresden under andra världskriget.
Stater är dock inget levande ting som hämnas hursomhelst. Människorna som styr dom däremot.
Citera
2010-04-30, 14:36
Bannlyst
Hämd är en motsats till förlåtelse. Men händ är en stark drivkraft för bäde den ensilda individen och för ett land. Tex USA hämnas genom att döda en person som i sin tur har dödat någon - vad finns förlåtelse i detta väldigt ktistna land. Sedan hämnas tex Isreael om Mamas skickar en misil in på en bosättning på ett ockuperat land. Sedan kan förstå att en människa bär på ett starkt hämdbegär om en person tex kör på sin 5-åride son så att han dör.
Citera
2010-04-30, 15:14
Medlem
SummaSummarums avatar
Hämndbegär får man säga är en del av människans natur, det är antagligen en bieffekt av vår intelligens. Jag tror inte att andra djurarter har hämndbegär på samma sätt. Människans intellekt har dock även motkrafter till hämnd, vi kan resonera oss fram till att hämnd inte är eftersträvansvärt. Hämnd är sällan en bra lösning. I vissa fall kan man dock ha mer förståelse för hämnd som tex om ens barn blir dödade. Det kan inte anses vara moraliskt rätt att hämnas dock, om alla skall hämnas hela tiden så upphör aldrig våldsspiralen.

Sedan finns det förstås doktriner som islam som sätter förnuftet ur spel och uppmuntrar till hämnd. Följ med i svängarna här, den förödande poängen kommer i den nedersta versen:
Citat:
Ursprungligen postat av Quran 42:39-41
And those who, when an oppressive wrong is done to them, take revenge. The recompense for an evil is an evil like thereof. And indeed whosoever takes revenge after he has suffered wrong, for such there is no way (of blame) against them.
Citat:
Ursprungligen postat av Quran 32:22
And who does more wrong than he who is reminded of the Ayat (proofs, evidence, verses, lessons, signs, revelations, etc.) of his Lord, then turns aside therefrom? Verily, We shall exact retribution from the Mujrimun (criminals, disbelievers, polytheists, sinners).
Citat:
Ursprungligen postat av Quran 3:4
Truly, those who disbelieve in the Ayat (proofs, evidence, verses, lessons, signs, revelations, etc.) of Allah, for them there is a severe torment; and Allah is All-Mighty, All-Able of retribution.
Citat:
Ursprungligen postat av Bukhari 81:777
When Allah's Limits were transgressed, he (Muhammad) would take revenge for Allah's Sake.
Citat:
Ursprungligen postat av Quran 33:21
Ye have indeed in the Messenger of Allah a beautiful pattern of conduct for any one whose hope is in Allah and the Final Day.
Senast redigerad av SummaSummarum 2010-04-30 kl. 16:01.
Citera
2010-04-30, 15:22
Medlem
Xploits avatar
Trådstartens ämne har ingen egentlig uppenbar koppling till religion. Det låter snarare som en fråga för filosofiforumet, även om vissa evolutionärbiologiska/psykologiska aspekter kanske kan finnas. Vi skickar den därför vidare.
Religion -> Filosofi
/Mod
Citera
2010-04-30, 15:22
Medlem
nevermindzs avatar
Jag skulle tro att hämnd är genetiskt betingat, hämndkänslor påverkar en arts överlevnadschanser positivt.

Klander är något annat, det handlar om den fria viljan i slutändan, om man inte tror på det fria viljan är moraliskt klander meningslöst, men man kan klandra någon för att påverka framtida beteenden.
Citera
2010-04-30, 16:09
Bannlyst
Jag har försökt att analysera drivkrafterna bakom tankar på hämnd och vedergällning men jag kan inte förstå riktigt vad det handlar om. Är det en slags rättvisa man vill uppnå eller handlar det om heder eller stolthet eller vad? Om någon skadar mig avsiktligt så hjälper det ju inte om jag hämnas tillbaka, men drivkraften bakom vedergällning är så stark hos människan att det är mycket svårt att frigöra sig från den och jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är skapat av naturen själv.

Kan man verkligen klandra någon för en hämndeakt?
Citera
2010-04-30, 16:18
Medlem
Taluss avatar
Naturligt = "så som det förekommer i naturen". Att hämnas handlar (just precis) om vedergällning, och det är en fråga om moral. Om moral är ett fenomen som även finns hos andra arter vet jag ingenting om, men givet att vi beaktar människan som del av naturen, så är det naturligt. Ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in