Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-30, 00:50
  #1
Medlem
Gubbpipas avatar
Tja,

Fick problem när jag skulle installera 10.04 förut. Laddade hem och brände skivan. Inga problem där. Bootade om och när den nya fräsiga splash screen saken kom upp så fick jag ett felmedelande, Kommer inte ihåg exakt med det löd ungefär "a unrecoverable problem/error has occurred, loading virtual desktop so that you may look for problem". Och live versionen puttrade igång som inget hade hänt.

Tänkte att jag testar väl att installera ändå. Installationen gick jättebra fram till ca 15% av filerna var överförda, då krashade det. Och eftersom jag grejat lite med partionerna så blev båda operativsystemen som jag hade på datorn obrukbara. Installerad 9.04 istället, brände en ny skiva (tänkte att det kanske var den som kukade ur). Och nu när jag stoppade i den och testade fick jag samma medelande igen.

Nu vågar jag inte bara köra installationen för om detta händer igen så måste jag börja om på 0 ytterligare en gång. några tips på vad fan detta kan vara?

tacksam för hjälp
-Gubbpipa
Citera
2010-04-30, 12:09
  #2
Medlem
Har du kört en md5sum på iso-filen du brände, för att se om du inte fick ner en korrupt fil?
Citera
2010-04-30, 19:32
  #3
Medlem
Forumistens avatar
Nu vet jag inte om de har fixat detta men på 10.04 så fungerar inte installern utan du måste köra den via desktop läge.
Citera
2010-04-30, 20:18
  #4
Medlem
Jag får samma fel och dessutom blir alla tecken till fyrkanter. Känns ju jävligt seriöst att de släppt en version som inte ens går att installera från skiva...
Citera
2010-05-01, 08:47
  #5
Medlem
Jag fyller på med mina problem: Installation av 10.04 startar som vanligt från uppdateringshanteraren, får meddelande om att nånting inaktiverats i sources.list? Ok, fine kör på.
efter att hämtat ner en omgång filer tvärstannar det med ett meddelande om att "ubuntu-desktop" listats för borttagning men är svartlistat så att det inte går att ta bort. Nu fattar jag ingenting... Först trodde jag att det kanske hade något att göra med min dubbla installation av gnome och xfce, men det verkar som det finns flera problem..




edit: stavfel
Citera
2010-05-01, 11:39
  #6
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbpipa
Tja,

Fick problem när jag skulle installera 10.04 förut. Laddade hem och brände skivan. Inga problem där. Bootade om och när den nya fräsiga splash screen saken kom upp så fick jag ett felmedelande, Kommer inte ihåg exakt med det löd ungefär "a unrecoverable problem/error has occurred, loading virtual desktop so that you may look for problem". Och live versionen puttrade igång som inget hade hänt.

Tänkte att jag testar väl att installera ändå. Installationen gick jättebra fram till ca 15% av filerna var överförda, då krashade det. Och eftersom jag grejat lite med partionerna så blev båda operativsystemen som jag hade på datorn obrukbara. Installerad 9.04 istället, brände en ny skiva (tänkte att det kanske var den som kukade ur). Och nu när jag stoppade i den och testade fick jag samma medelande igen.

Nu vågar jag inte bara köra installationen för om detta händer igen så måste jag börja om på 0 ytterligare en gång. några tips på vad fan detta kan vara?

tacksam för hjälp
-Gubbpipa

Det är en välkänd bugg att vissa får upp "an unrecoverable problem/error has occurred, loading virtual desktop so that you may look for problem". Detta sker på viss hårdvara, och ska mig veterligen inte skapa några ytterligare problem. Disabla "floppy-disk" i BIOS ska lösa problemet, men det ska fungera som vanligt i vilket fall trots att du fått meddelandet, du ser inte den ursprungliga menyn i början, men du ska kunna slutföra installationen.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...ux/+bug/567899 -För mer info.

Varför installationen sedan kraschar kan jag inte svara på, fick du något felmeddelande? Vad "gjorde" installeraren när den kraschade, och vad har du för dator?

Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril
Jag får samma fel och dessutom blir alla tecken till fyrkanter. Känns ju jävligt seriöst att de släppt en version som inte ens går att installera från skiva...

Det går, har själv gjort det, finns otroligt många hårdvarukombinationer och annat som kan spela roll dock. Valde du rätt nationalitetsinställningar vid installationen? Installerade du via den grafiska installeraren? Kommer "fyrkanterna" upp innan eller efter installationen är avslutad?

Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Jag fyller på med mina problem: Installation av 10.04 startar som vanligt från uppdateringshanteraren, får meddelande om att nånting inaktiverats i sources.list? Ok, fine kör på.
efter att hämtat ner en omgång filer tvärstannar det med ett meddelande om att "ubuntu-desktop" listats för borttagning men är svartlistat så att det inte går att ta bort. Nu fattar jag ingenting... Först trodde jag att det kanske hade något att göra med min dubbla installation av gnome och xfce, men det verkar som det finns flera problem..

Det där med att någonting inaktiverats från sources.list är inget du behöver oroa dig för, Ubuntu gör så när den uppgraderar, och det är enkelt att aktivera allt igen när uppgraderingen är färdig.

Dock så måste jag erkänna att uppgradera genom uppdateringshanteraren väldigt ofta skapar problem, särskilt om man installerat och/eller ändrat många paket. Jag fick själv felmeddelanden (lyckades dock slutföra uppgraderingen). Jag skulle rekommendera dig att installera från skiva istället då det, vanligtvis, fungerar bättre.
__________________
Senast redigerad av Sproxx 2010-05-01 kl. 11:41.
Citera
2010-05-01, 15:03
  #7
Medlem
Jag har hittat lösningen på mitt problem nu. Skivan blev felbränd och gav läsfel när jag brände den med Brasero. När jag använde K3B för att bränna den istället så blev det rätt.
Jag får fortfarande felmeddelandet under installationen, men nu går det att klicka förbi det och installera från skrivbordet när systemet bootat upp från cdn.

Kolla checksumman på både isofilen och den brända cdn och se att de matchar checksumman på den här sidan:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes

kommandot för att kolla checksumma på cdn:
md5sum /dev/cdrom
Citera
2010-05-01, 15:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Jag fyller på med mina problem: Installation av 10.04 startar som vanligt från uppdateringshanteraren, får meddelande om att nånting inaktiverats i sources.list? Ok, fine kör på.
efter att hämtat ner en omgång filer tvärstannar det med ett meddelande om att "ubuntu-desktop" listats för borttagning men är svartlistat så att det inte går att ta bort. Nu fattar jag ingenting... Först trodde jag att det kanske hade något att göra med min dubbla installation av gnome och xfce, men det verkar som det finns flera problem..




edit: stavfel
för det första skulle jag nog rekommendera usb framför skiva, då det inte är ovanligt med skrivfel på cd/dvd, någonting som inte är lika vanligt med usb+unetbootin.
att den vill ta bort ubuntu-desktop beror på att den tydligen vill ta bort någonting som det är beroende av. jag har själv tagit bort just ubuntu-desktop flera gånger, och det är ingen större fara, det går ju att installera igen.
skiter sig grejer vid uppgradering o. dyl. finns det flera grejer man kan göra genom terminalen för att försöka fixa det:
Kod:
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get -f install
är väl de första grejerna du kan testa för att laga eventuella trasiga paket/beroenden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback