• 1
  • 2
2010-04-30, 00:06
Bannlyst
Har ni ngon gng tnkt tanken? Att brja jobba inom fotboll p ngot vis, trnare, scout, expert whatever..
I vilken nda brjar man isfall? Knns ju ganska svrt om man inte jobbat med fotboll tidigare. Vet att det finns trnar-utbildningar osv. Men hur br man sig t fr att engagera sig i olika sorts yrken runt fotboll?
Citera
2010-04-30, 00:10
Medlem
Aritzos avatar
Det har med dina egenskaper och utbildning och gra.

Har du lst till lkare kan du kanske vara lkare till klubben eller ngot.

Vad r det som intresserar dig mest?
Citera
2010-04-30, 00:12
Medlem
brajzillas avatar
matrialare se bulten i AIK
Citera
2010-04-30, 00:22
Bannlyst
Vem som helst kan ju vara fotbollsagent imorgon om man vill. Gr lite business p de i smserierna.
Citera
2010-04-30, 00:26
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwx
Har ni ngon gng tnkt tanken? Att brja jobba inom fotboll p ngot vis, trnare, scout, expert whatever..
I vilken nda brjar man isfall? Knns ju ganska svrt om man inte jobbat med fotboll tidigare. Vet att det finns trnar-utbildningar osv. Men hur br man sig t fr att engagera sig i olika sorts yrken runt fotboll?

Jag lste i 4-4-2 fr ngra r sedan att det fanns en "club-manager" utbildning p universitetsniv. Ingen hade ftt jobb eftert. Som oftast handlar det om kontakter.
Men scout vore kanske ngot? FIFA anordnar ju certifieringar och kurser. Importera lite kineser och ha i kllaren och lt dem briljera i Div 2. Skulle jag ha gjort frst.
Citera
2010-04-30, 00:27
Bannlyst
Talang-scout skulle nog vara ett jkligt kul jobb. Leta nya stjrnor till sin klubb. Men hur gr det till? Kan vem som helst bara leta talanger och prata med klubben samt spelaren och gra en deal med bda och f en summa fr affren?
Citera
2010-04-30, 00:28
Medlem
JBBergmans avatar
haha, lter ju som ett jtteroligt jobb.
Citera
2010-04-30, 00:32
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwx
Talang-scout skulle nog vara ett jkligt kul jobb. Leta nya stjrnor till sin klubb. Men hur gr det till? Kan vem som helst bara leta talanger och prata med klubben samt spelaren och gra en deal med bda och f en summa fr affren?

Du mste ha en licens. FIFA r mycket hrda p det dr. Efter Bosmandomen har utvecklingen gtt ruskigt fort. SvFF har nog hand om det dr.

Jag tror det r som alla andra jobb, kul om man lskar det man gr. Jag kan tnka mig roligare saker n att kolla p fotboll. Men det r ju bara jag....
Citera
2010-04-30, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Du mste ha en licens. FIFA r mycket hrda p det dr. Efter Bosmandomen har utvecklingen gtt ruskigt fort. SvFF har nog hand om det dr.

Jag tror det r som alla andra jobb, kul om man lskar det man gr. Jag kan tnka mig roligare saker n att kolla p fotboll. Men det r ju bara jag....
Kul om man hvar in pengar och gr fina affrer, och samtidigt se sina vrvningar lyfta laget man lskar. Det skulle vara ett hrligt jobb. Kanske lite segt att glo p fotboll hela dagarna, men som scout kan man vl jobba nr,hur och var man vill? Har sjlv planer p att flytta till varmare breddgrader dr fotboll spelas p hg niv och i stor utstrckning, s det skulle nog vara ett perfekt jobb fr mig isfall. Tycker sjlv att jag har ett bra ga fr talang, och hade sjlv talang i bollsporter som ung men gjorde inget av den vilket jag ngrar stort idag.
FIFA-licensen ocks sjlvklart, r en sdan licens svr att ta? ska googla lite p det..
Citera
2010-05-01, 20:56
Medlem
Pysse82s avatar
Det finns mnga stt att jobba inom fotboll. Steg1 r helt klart utbildning inom ett specifikt mne, t ex trnare. Sedan r det givetvis bra med kontakter. Men det krvs att freningen antingen har en bra ekonomi eller har ett tipselit-lag. det frst d trnaren kan f en inkomst varje mnad.
Citera
2010-05-01, 21:48
Bannlyst
Dina chanser r minimala, de flesta scoutingjobb och speciellt trnarpositioner delas ut till fd fotbollsproffs.
Citera
2010-05-01, 21:54
Medlem
Kan du fotboll s finns ju alltid trnaryrket. MEN....det r en lng vg att vandra och du mste rkna med att jobba heltid "vid sidan av" fr att kunna frsrja dig de fsrat 10-15 ren. Allt handlar om hur duktig du r. Har man talang fr det kan man alltid sl sig fram oavsett kontakter. Finns mnga exempel. Stahre och Wesstrm r 2. Inga gamla fotbollsproffs dr inte utan de har helt enkelt jobbat till sig den position de har idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in