Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Jo det är så att jag har börjat dricka te, löst te, vilket är godast. Dock har jag ingen sån där pryl som håller i bladen så det blir jobbigt när man ska kasta skiten i soptunnan. Därför tänkte jag om man kanske kunde käka bladen? Tänkte att det inte kan vara giftigt, men vad vet jag? Det är grönt te om det gör någon skillnad.
Det är inte farligt att äta te. I stora delar av Kina säger de inte "dricka te" utan "äta te". Detta beror på att många tedrickare anser att det är bladen som är nyttiga (att äta) och vätskan är god (att dricka)...
Tyvärr ganska tragiska länkar, men de beskriver fenomenet.
Om du ska trycka ner bladen i en "teboll" eller liknande, så rekommenderar jag dig att skaffa en stor "teboll". En sådan som egentligen är till för en hel kanna, men stoppa ändå bara i så mycket som du skulle ha gjort i en liten (helst ännu mindre). Då kan teet röra sig någorlunda fritt. Om du knölar ner för mycket te i bollen, kan teet inte utvecklas och då kan du lika gärna kasta det efter grannens katt och dricka vatten istället... Använd hellre en sil, eller låt teet ligga kvar i koppen/muggen.
Googla så hittar du sataniskt mycket om hur du ska göra med ditt te, för bästa smakupplevelse.
Eller föresten, köp en bra tebok. På svenska skulle jag rekommendera dig "
Te - Från Sencha Till Lapsang" av Petter Bjerke och Vernon Mauris, Natur och Kultur (2006). På engelsk massor av olika...