• 1
  • 2
2010-04-29, 20:07
Medlem
Jag införskaffade mig ett grafikkort av typen ATI Radeon hd 5770 som inte fungerade med min dator direkt. Så jag testade att återställa bios (ta ut batteriet). Vilket inte hjälpte. Testade att koppla ur eltillförseln till så många komponenter som möjligt, vilket heller inte fungerade, och till sist köpte jag ett nytt nätagg (visste inte hur kraftigt mitt gamla var) på 550w. Hjälpte inte heller.

Vad mer kan testas?

För tillfället sitter jag på dessa komponenter med ett 550w nätagg.

Citera
2010-04-29, 21:00
Medlem
tomteblosss avatar
hur vet du att grafikkortet du köpte fungerar då ?
Citera
2010-04-30, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
hur vet du att grafikkortet du köpte fungerar då ?

Jag kom tillbaka med det och de testade det i butiken och där fick de bild.
Citera
2010-04-30, 02:36
Medlem
tomteblosss avatar
hmm du kopplar väl in strömkabeln till grafikkortet?

testat bios uppdatera?
Citera
2010-04-30, 10:29
Medlem
Gissar du glömt strömmen till det, vet andra som gjort det och fått exakt samma symptom som dig.
Citera
2010-04-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashsack
Gissar du glömt strömmen till det, vet andra som gjort det och fått exakt samma symptom som dig.

Eh, nej? Fläkten startar till det också, och jag kopplar in PCI-kabeln (det heter väl så?) till det.

Men hur uppdaterar man BIOS då?
Citera
2010-04-30, 14:25
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Eh, nej? Fläkten startar till det också, och jag kopplar in PCI-kabeln (det heter väl så?) till det.

Men hur uppdaterar man BIOS då?
gå till tillverkarns hemsida, sök efter moderkortsmodellen, tryck fliken för nerladdningar, leta upp senaste bios uppdatering, tanka, inkluderas inte flashverktyget, tanka det med.

sedan kan ditt 550W agg ligga precis på gränsen för att köra igång kortet, hur mkt datorn kan använda beror på tillverkaren.
Citera
2010-04-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0da
gå till tillverkarns hemsida, sök efter moderkortsmodellen, tryck fliken för nerladdningar, leta upp senaste bios uppdatering, tanka, inkluderas inte flashverktyget, tanka det med.

sedan kan ditt 550W agg ligga precis på gränsen för att köra igång kortet, hur mkt datorn kan använda beror på tillverkaren.

Okej, tack.
Citera
2010-05-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0da

550W agg är sannolikt mer än tillräckligt, om han inte fått nåt suspekt agg med 2A på 12V linan.

TS: Ta en bild på den lilla specifkationen som sitter på nätagget, där alla spänningar står.
Citera
2010-05-01, 11:55
Medlem
ATI Radeon™ HD 5770 System Requirements

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
* 450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
* Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products
* Minimum 1GB of system memory
* Installation software requires CD-ROM drive
* DVD playback requires DVD drive
* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive
* For an ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 5770 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (included) are required

Jodå, PSUn skall vara stor nog. Det första jag skulle testa är nog att stoppa in det gamla kortet igen och se så inte moderkortet lagt av.

En annan möjlighet är att strömsladden till kortet strular men du skulle antagligen kunna starta ändå i 16 färger.
Får du inte ordning på det rekommenderar jag att du tar hela din låda till affären och ber dom hjälpa dig, fast ta det en tid när dom inte har så mycket kunder som förmiddagen. Uttråkade biträden brukar vara mer hjälpsamma än sådana som jobbar för livet.
Citera
2010-05-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666loke
ATI Radeon™ HD 5770 System Requirements

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
* 450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
* Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products
* Minimum 1GB of system memory
* Installation software requires CD-ROM drive
* DVD playback requires DVD drive
* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive
* For an ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 5770 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (included) are required

Jodå, PSUn skall vara stor nog. Det första jag skulle testa är nog att stoppa in det gamla kortet igen och se så inte moderkortet lagt av.

En annan möjlighet är att strömsladden till kortet strular men du skulle antagligen kunna starta ändå i 16 färger.
Får du inte ordning på det rekommenderar jag att du tar hela din låda till affären och ber dom hjälpa dig, fast ta det en tid när dom inte har så mycket kunder som förmiddagen. Uttråkade biträden brukar vara mer hjälpsamma än sådana som jobbar för livet.

Tack så mycket! Jo, jag sitter på datorn just nu, och kortet jag har just nu är ett Radeon X1900, men fläkten på det funkar inte som det gjorde en gång i tiden, vilket gör att datorn dör då och då. Men affär säger du, vilken då? Typ onoff, eller en mindre affär?
Citera
2010-05-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Tack så mycket! Jo, jag sitter på datorn just nu, och kortet jag har just nu är ett Radeon X1900, men fläkten på det funkar inte som det gjorde en gång i tiden, vilket gör att datorn dör då och då. Men affär säger du, vilken då? Typ onoff, eller en mindre affär?
Heh, OffOff vet inte inte mycket... Menade där du köpte kortet. Lämpligtvis en liten specialbutik typ JME eller nåt.
Men köpte du det på onn off är det ju dit att gå även om det är tveksamt hur mycket hjälp du får.
.
Senast redigerad av 666loke 2010-05-03 kl. 15:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in