2010-04-29, 19:54
Bannlyst
Detta med gener är så intressant!
Jag har en fråga.
Vad kallas en gen som måste ärvas av båda föräldrarna för att märkas?

Tacksam för svar!
Citera
2010-04-29, 20:07
Medlem
Förtäckt skoluppgift, månne?

En sådan gen kallas för en recessiv gen.

Du kan läsa om det bl.a här: Wikipedia
Citera
2010-04-29, 20:13
Bannlyst
[quote=Holam]
En sådan gen kallas för en recessiv gen.
[quote]

Brukar det inte heta vikande gen?
Citera
2010-04-29, 20:19
Medlem
Inget begrepp som jag stött på tidigare. Dock gav en enkel sökning flera resultat, vilket får mig att anta att de båda orden kan användas synonymt.

Mest troligt är vikande en äldre, svensk term, som fått ge vika (pun intended) för engelskans frammarsh...

EDIT: Även på svenska Wiki används termen vikande.
Senast redigerad av Holam 2010-04-29 kl. 20:22.
Citera
2010-04-29, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holam
Inget begrepp som jag stött på tidigare. Dock gav en enkel sökning flera resultat, vilket får mig att anta att de båda orden kan användas synonymt.

Mest troligt är vikande en äldre, svensk term, som fått ge vika (pun intended) för engelskans frammarsh...

Tack så väldigt mycket hern!
Citera
2010-04-29, 20:25
Medlem
Nemas, tänk bara på att moderatorerna (med rätta) inte ser på 'förklädda' skoluppgifter med alltför blida ögon. Läs här om detta.

Vet naturligvis inte om så är fallet, men alarmklockorna klingar...
Citera
2010-04-29, 20:33
Bannlyst
Citat:
Nemas, tänk bara på att moderatorerna (med rätta) inte ser på 'förklädda' skoluppgifter med alltför blida ögon. Läs här om detta.

Vet naturligvis inte om så är fallet, men alarmklockorna klingar...

Nejnej, ingen uppgift, var bara nyfiken eftersom jag vill veta just varför jag har bruna ögon när mina föräldrar itne har det.
Senast redigerad av Gz 2010-04-29 kl. 20:41.
Citera
2010-04-29, 20:35
Bannlyst
Hur skulle du tolka denna bild?

http://file.tnyholm.se/genetik/wp-content/uploads/2009/11/schema2.png
Citera
2010-04-29, 20:58
Medlem
Ok, om det är ögonfärg du är intresserad av rekomenderar jag tråden om just detta:Tråd

Vad gäller bilden du länkade till, så visar den olika tänkbara nedärvningsmönster mellan två individer, där den ena bär på en kopia av gen B resp b (Bb) och den andra på två b (bb) (man bär som bekant två versioner av alla gener, sk alleler).

I bilder av den här typen brukar det antas att versaler (B) står för dominan anlag, medan gemener (b) för recessiva. Av bilden kan man sluta sig till att det finns fyra olika sätt på vilket generna kan nedärvas (Bb, Bb, bb, bb). Eftersom gen b endast kan åskådligöras i frånvaro av B (som är dominant), är det, i detta fallet, en 50%-ig chans/risk att avkomman blir bb.
Citera
2010-04-29, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ok, om det är ögonfärg du är intresserad av rekomenderar jag tråden om just detta:Tråd

Vad gäller bilden du länkade till, så visar den olika tänkbara nedärvningsmönster mellan två individer, där den ena bär på en kopia av gen B resp b (Bb) och den andra på två b (bb) (man bär som bekant två versioner av alla gener, sk alleler).

I bilder av den här typen brukar det antas att versaler (B) står för dominan anlag, medan gemener (b) för recessiva. Av bilden kan man sluta sig till att det finns fyra olika sätt på vilket generna kan nedärvas (Bb, Bb, bb, bb). Eftersom gen b endast kan åskådligöras i frånvaro av B (som är dominant), är det, i detta fallet, en 50%-ig chans/risk att avkomman blir bb.

Att rulla tungan är ett dominant anlag. Jag kan rulla tungan. Kan mina föräldrar rulla sina tungor?

Vi säger R är dominant anlag och r vikande.
Senast redigerad av Gz 2010-04-29 kl. 21:17.
Citera
2010-04-29, 22:12
Medlem
Om vi antar att det stämmer att gener för att rulla tungan, är dominant (jag vet inte om den faktiskt är det), så kan vi med säkerhet konstatera att minst en av dina föräldrar klarar av att göra det. Chansen för att något av deras barn skall ärva förmågan är således 50% (Rr, Rr, rr, rr).

Om vi antar att båda är bärare enl. Rr, så stiger chansen till 75% (RR, Rr, Rr, rr) och om någon bär på dubbel uppsättning R (RR), så är chansen 100%. Om du känner dig osäker, så rita upp ett diagram enligt den bild du tidigare länkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in