• 1
  • 2
2010-04-29, 17:44
Medlem
Payn3s avatar
Hej flashback. Jag ska försöka fatta mig kort och informativt om mitt problem.

Jag och min sambo bor just nu i en liten håla i dalarna och tvingas gå på socialbidrag eftersom vi båda är arbetslös, jag söker aktivt jobb och har praktik på olika företag för att få erfarenhet och fylla ut mitt CV, Just nu på ett företag i Falun som kommer att nyanställa i sommar där jag har stor möjlighet att få jobb i och med att jag gör ett väldigt bra jobb enligt VD'n. Min sambo har också praktik, och söker aktivt jobb.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att söka jobb inom min utbildning i denna håla, så vi har planerat att flytta till Borlänge ett längre tag.

För 1,5 månad sedan hittade vi en lägenhet på Tunabyggen som verkar vettig, och säger samtidigt upp våran nuvarande lägenhet. Vi blev för 3 veckor sedan erbjudna lägenheten och tackade ja, Tunabyggen säger att dom skall skicka kontraktet direkt.

I förrgår hade det ännu inte kommit något kontrakt så min sambo ringer upp Tunabyggen som då kläcker ur sig att dom kan visst inte erbjuda oss något kontrakt eftersom dom behöver ett "Godkännande" ifrån socialtjänsten i Borlänge att vi får pengar och kan betala hyran.
Så min sambo ringer Soc. i Borlänge och frågar om dom kan gå in och ge ett godkännande, men nej det kan dom inte eftersom vi inte är skrivna där.

Vi har ringt socialtjänsten här och försökt få dom att ringa Soc. i Borlänge och förklara att dom måste ge ett godkännande. Vi har försökt få tunabyggen att gå med på att få min sambos mamma att stå på kontraktet, alternativt stå som borgenär. Men får bara ett Nej i örat.

Vi har frågat om vi kan få ett provkontrakt, men ännu ett Nej, sånt pysslar inte dom med säger hon i luren. (Lite komiskt att om man googlar på Tunabyggen provkontrakt så får man upp följande, "Vi arbetar bland annat med ungdomskontrakt och provkontrakt för att ge vissa bostadssökande en chans att visa att de klarar ett eget boende." Visserligen är artikeln publicerad 2005, men att man inte kan få ett provkontrakt låter ju sjukt.)

Det känns som att vi har försökt med verkligen allt, och nu måste vi förmodligen försöka bryta uppsägningen på våran nuvarande lägenhet och bo kvar.

Vad händer då om jag blir erbjuden jobb på företaget i Falun i sommar? Jag har just nu 14 mil tur och retur om dagen att pendla, det finns inte en chans i världen att jag kan stå för resa till jobb, vårat uppehälle och allt eftersom om jag får jobb, så säger soc. att jag ska försörja min sambo helt och hållet också, hur ska det gå till om man får ut 13000 Netto ??

Sverige är verkligen sjukt. Jag skulle alltså behöva tacka nej till jobb för att varken Soc. eller en så stor hyresvärd kan erbjuda minst ett provkontrakt.. Sjukt!
Citera
2010-04-29, 18:08
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Fy fan va ruttet.
Byrokratin härjar samtidigt som värdelösa idioter erhåller det ena bidraget efter det andra.

Kan inte komma med något konkret tips förutom att fortsätta kämpa. Ring soc och säg vad Tunabyggen just sa, det svaret du får av soc förmedlar du vidare till tunabyggen sen tillbaka till soc.
Håll på och härja till någon ger sig.
Eller fråga konkret soc rakt ut: "Vad FAN ska jag göra. Detta är min chans till att komma tillbaka i samhället igen bla bla bla bla"

jävla stinkrövar
Citera
2010-04-29, 18:32
Medlem
Payn3s avatar
Jo jag menar det, Sverige faller ihop..

Soc. har vi ringt och sagt vad Tunabyggen sa, Soc. här ringde upp Tunabyggen och sa att ja men vi står för första månaden där uppe, sedan tar soc. i Borlänge över och betalar ut pengar, eftersom vi redan går på soc. så kan dom inte direkt neka oss pengar.. vi har ju ingen inkomst överhuvudtaget. Inte heller nöjde sig tanten på Tunabyggen sig med att få ett papper på att alla hyror från 2 år tillbaka är betalda utan någon som helst fördröjning.

Så ja, jag hade tänkt ringa soc. imorgon och fråga hur fan dom tänker.. om inte annat ringer jag upp kärringen på tunabyggen och ber om att tala med någon högre uppsatt än henne eftersom hon tydligen inte vet att dom ger ut provkontrakt.
Senast redigerad av Payn3 2010-04-29 kl. 18:36.
Citera
2010-04-29, 18:47
Medlem
frank_pes avatar
Vet inte om det skulle hjälpa men om du skulle hyra en postbox i Borlänge och skriva din adress på den så kanske soc. där skulle godkänna dig / er men din sambo måste nog stå kvar på eran lägenhet så inte soc. i Dalarna slutar betala hyran.
Sen för att lösa situationen med att soc. kräver att du ska dela med dig av lönen så borde sambon kunna få grundersättning från ALFA-kassan som inte bryr sig om vad du tjänar.

Ett annat alternativ kan vara om ni först skaffar en lägenhet i 2:a hand i Borlänge vilket man också får soc. för.
Citera
2010-04-29, 19:00
Medlem
JohnTheSavages avatar
Du har ju inte ens fått ett jobb, varför skulle soc hjälpa dig flytta?
7 mil till jobbet är väl inget att gnälla om. Skaffa jobbet först och flytta sen, och visa att du inte är en värdelös gnällfitta.

Hur fan skulle det se ut om varenda socfall kunde flytta runt fritt mellan kommuner hur de ville.
Citera
2010-04-29, 19:19
Medlem
Payn3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vet inte om det skulle hjälpa men om du skulle hyra en postbox i Borlänge och skriva din adress på den så kanske soc. där skulle godkänna dig / er men din sambo måste nog stå kvar på eran lägenhet så inte soc. i Dalarna slutar betala hyran.
Sen för att lösa situationen med att soc. kräver att du ska dela med dig av lönen så borde sambon kunna få grundersättning från ALFA-kassan som inte bryr sig om vad du tjänar.

Ett annat alternativ kan vara om ni först skaffar en lägenhet i 2:a hand i Borlänge vilket man också får soc. för.

Bra tips, ska kolla upp det imorgon.
Citera
2010-04-29, 20:02
Medlem
Payn3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Du har ju inte ens fått ett jobb, varför skulle soc hjälpa dig flytta?
7 mil till jobbet är väl inget att gnälla om. Skaffa jobbet först och flytta sen, och visa att du inte är en värdelös gnällfitta.

Hur fan skulle det se ut om varenda socfall kunde flytta runt fritt mellan kommuner hur de ville.

Vilka häftiga ord du lärt dig på dagis!

Att jag har 14 mil att åka till jobbet varje dag har jag inga som helst problem med, anledningen att jag vill/måste flytta är att jag har inte råd att betala uppehälle och bensinkostnaden fram och tillbaka till jobbet med en nettolön på 13000, vad är det du inte förstår?

Nej, jag har inte fått anställning ännu, men skulle jag få det, vilket fallet förmodligen kommer bli, så skulle jag vara tvungen att tacka nej, eftersom ekonomin inte kommer att gå ihop, förstår du nu?

Ja varför dom bör hjälpa mig att flytta är väl för att bli av med mig, slippa betala ut pengar? låter ganska vettigt eller vad tycker du?
Citera
2010-04-29, 20:16
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payn3
Vilka häftiga ord du lärt dig på dagis!

Att jag har 14 mil att åka till jobbet varje dag har jag inga som helst problem med, anledningen att jag vill/måste flytta är att jag har inte råd att betala uppehälle och bensinkostnaden fram och tillbaka till jobbet med en nettolön på 13000, vad är det du inte förstår?

Nej, jag har inte fått anställning ännu, men skulle jag få det, vilket fallet förmodligen kommer bli, så skulle jag vara tvungen att tacka nej, eftersom ekonomin inte kommer att gå ihop, förstår du nu?

Ja varför dom bör hjälpa mig att flytta är väl för att bli av med mig, slippa betala ut pengar? låter ganska vettigt eller vad tycker du?

Jag tror inte du har lättare att få lägenheten för att du sitter och överdriver dina problem på ett anonymt forum.
För att hålla sig till din topic, hyresvärden nekar dig lägenheten, med all rätt.
Jag förstår inte hur du kan vara förvånad.
Citera
2010-04-29, 20:40
Medlem
Payn3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Jag tror inte du har lättare att få lägenheten för att du sitter och överdriver dina problem på ett anonymt forum.
För att hålla sig till din topic, hyresvärden nekar dig lägenheten, med all rätt.
Jag förstår inte hur du kan vara förvånad.

Hehe, nej du så dum är jag inte heller så att jag tror att det hjälper mig, jag ville bara försöka få tips och upplysa folk om hur det verkligen är att leva på botten, att behöva tacka nej till jobb för att myndigheter inte kan få tummen ur arslet och sammarbeta.

Hur kan värden ha rätt att neka mig när dom skriver klart och tydligt att dom hyr ut till folk som går på socialbidrag, och att dom visst ger provkontrakt i en artikel. Låter som falsk marknadsföring tycker jag?
Citera
2010-04-29, 21:08
Medlem
Snurrens avatar
Rookies här på FB tar sig ton, det är kul när man kan vara anonym, bry dig inte om det. Du har all rätt i världen att fråga andra till råds i denna förvirrade situation. Kämpa på och ring någon högre upp i hierarkin. En bra teknik är att ställa en tvekande försiktig fråga om hur man ska göra och sedan bara vara tyst, fortsätt att vara tyst tills det kommer ett vettigt besked. Jag har märkt att det gör folk nervösa och jag har fått god hjälp med denna teknik.
Citera
2010-04-30, 16:05
Medlem
Payn3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Rookies här på FB tar sig ton, det är kul när man kan vara anonym, bry dig inte om det. Du har all rätt i världen att fråga andra till råds i denna förvirrade situation. Kämpa på och ring någon högre upp i hierarkin. En bra teknik är att ställa en tvekande försiktig fråga om hur man ska göra och sedan bara vara tyst, fortsätt att vara tyst tills det kommer ett vettigt besked. Jag har märkt att det gör folk nervösa och jag har fått god hjälp med denna teknik.

Ja tuffa nykomlingar finns det många av här på flashback.

Åter till ämnet, vi har lyckats få Soc. i Borlänge att göra en premilinär uträkning och bett dom faxa den till Tunabyggen som ska återkomma till oss på Måndag, säger dom fortfarande nej så ska jag be om att få tala med en högre uppsatt person än hon som är uthyrningsansvarig, för hon verkar ju inte medgörlig för fem öre.

Bra tips, får försöka med det om inget annat fungerar!
Citera
2010-04-30, 19:16
Medlem
Snurrens avatar
Lycka till, jag håller tummarna. Du kämpar och det måste löna sig i slutänden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in