• 1
  • 2
2010-04-29, 14:42
Medlem
Kan det på något sätt vara dåligt , skadligt eller likn för kroppen? tänkte mer på att äta mer sallad osv och utesluta, spannmål, pasta, potatis, ris , bröd osv.. jag bör inte gå ner i vikt mer men eftersom min mage är rätt jobbig så har jag hört att man kan testa och strunta att äta vissa kolhydrater..

har alltid hört att pasta , ris osv är det kroppen får sin energi ifrån? tex idrottsmän äter mycket pasta dagarna innan tävlingar för att bygga upp kroppen med energi? är detta en myt eller stämmer det?
Citera
2010-04-29, 14:45
Medlem
Ja du kan helt utesluta kolhydrater ur din kost, det är inte det enklaste eftersom det finns i hur många livsmedel som helst och du får energi av allt du stoppar i dig.
Citera
2010-04-29, 14:47
Medlem
SiSeniors avatar
Livsmedlen du beskriver innehåller alla kolhydrater. Att ute sluta pasta, potatis, ris och bröd för att gå ner i vikt är ingen dum idé alls.

Det är mer än pasta och ris som ger kroppen energi så du behöver inte vara orolig
Citera
2010-04-29, 19:09
Medlem
Skippa det du skrev om du vill, men se för fan att få i dig något som gör att du inte hamnar på kalori underskott, dvs det du nämner som energi i din post. Finns mycket som innehåller energi som inte innehåller kolhydrater.
Citera
2010-04-29, 19:17
Medlem
Tror det är bäst att äta varierat. Träna mer istället för att banta.

Själv kan jag nästan bara äta ris numera, har ingen aning hur det blivit så men skulle fan kunna döda för att ha förmågan att kränga ostmackor.
Citera
2010-04-29, 19:18
Medlem
Om du har problem med magen kanske du har någon överkänslighet mot något? Laktos eller dylikt...
Citera
2010-04-29, 21:53
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Tror det är bäst att äta varierat. Träna mer istället för att banta.

Själv kan jag nästan bara äta ris numera, har ingen aning hur det blivit så men skulle fan kunna döda för att ha förmågan att kränga ostmackor.
Varför kan du inte äta ostmackor?
Citera
2010-04-30, 00:14
Medlem
Det skulle resultera i bombastiska gaser. Jag vet inte, har väl ingen eller dålig matsmältningsförmåga. Ett problem som uppstod ganska nyligen för mig. Ris kan jag äta i varje fall. Möjligen har jag blivit Glutenkänslig men jag vet faktist inte.
Citera
2010-04-30, 08:08
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Det skulle resultera i bombastiska gaser. Jag vet inte, har väl ingen eller dålig matsmältningsförmåga. Ett problem som uppstod ganska nyligen för mig. Ris kan jag äta i varje fall. Möjligen har jag blivit Glutenkänslig men jag vet faktist inte.

Laktosintollerant kanske?

TS, vad gäller det där med pasta, kör du med fullkorn eller "vanlig"? Personligen så tycker jag att fullkorn är mumma för magen, samt att det är både nyttigare och godare.
Citera
2010-04-30, 11:48
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Laktosintollerant kanske?

TS, vad gäller det där med pasta, kör du med fullkorn eller "vanlig"? Personligen så tycker jag att fullkorn är mumma för magen, samt att det är både nyttigare och godare.

Jasså?

Mvh
Citera
2010-04-30, 12:02
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Jasså?

Mvh

Iallafall om man ska tro Grub.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=46600
Lär väl för all del knappast vara märkbart, för min del så är det mest en trevlig bonus, huvudsakligen så äter jag fullkornspasta för att det smakar bättre.
Citera
2010-04-30, 14:20
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Iallafall om man ska tro Grub.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=46600
Lär väl för all del knappast vara märkbart, för min del så är det mest en trevlig bonus, huvudsakligen så äter jag fullkornspasta för att det smakar bättre.
"Du får alltså alla mikronutrienter som fanns med i hela vetekornet i stället för bara kärnans."
Det är ju i alla fall en sanning, har jag inte ens tänkt på innan. Tro dock inte att lägre GI är nyttigare, för det är det inte. Hur mycket mikronutrienter det nu är i hela vetekornet vet jag dock ej, men troligen mer eftersom det är mer massa.

Samma gäller ju tex potatis, därför bör man inte skala potatisen utan äta den med skal på. Nej det är inte äckligt, det är bara annorlunda. Precis som att Cola Zero är annorlunda än vanlig Cola, vad som är godast vet jag inte, gillar båda två. Men förväntar man sig att oskalad potatis smakar samma som skalad potatis så gör man ju fel.

Samma gäller ju fullkornspasta och varianterna utan fullkorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in