2010-04-29, 03:11
Medlem
Hypokondrias avatar
Är ingen expert på datorer men vet att en "duktig" it-snubbe (släkting) som satte upp min dator gjorde en väg in i den så att han skulle kunna nå den via internet om jag fick några problem.
Hur veta om han fortfarande har tillgång till den / stänga av honom / ta bort han eftersom jag inte vill ha han snokandes bland mina dokument & mappar längre ?
(har märkt att vissa bilder/dokument som inte är till hans fördel har försvunnit från datorn)
Senast redigerad av Hypokondria 2010-04-29 kl. 03:14. Anledning: stavfel
Citera
2010-04-29, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Är ingen expert på datorer men vet att en "duktig" it-snubbe (släkting) som satte upp min dator gjorde en väg in i den så att han skulle kunna nå den via internet om jag fick några problem.
Hur veta om han fortfarande har tillgång till den / stänga av honom / ta bort han eftersom jag inte vill ha han snokandes bland mina dokument & mappar längre ?
(har märkt att vissa bilder/dokument som inte är till hans fördel har försvunnit från datorn)
Antingen har han aktiverat "fjärrskrivbord" på din dator:
http://windowstips.nu/aktivera-fjarr...emote-desktop/

Annars måste han ha installerat ngt som gör motsvarande.
Kolla ovanstående först.
Citera
2010-04-29, 03:21
Medlem
IsJourens avatar
Hur veta hur svensk du egentligen är med den stavningen, och skyll inte på att du är dyslektiker
Citera
2010-04-29, 03:37
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Hur veta hur svensk du egentligen är med den stavningen, och skyll inte på att du är dyslektiker
En väldigt, väldigt trött svensk....
Citat:
Antingen har han aktiverat "fjärrskrivbord" på din dator:
http://windowstips.nu/aktivera-fjarr...emote-desktop/
Annars måste han ha installerat ngt som gör motsvarande.
Kolla ovanstående först.
Grymt tips men sitter fortfarande på XP på hemmadatorn;(
Citera
2010-04-29, 03:40
Medlem
IsJourens avatar
Om du är trött kanske det är dags att sova sött.
Citera
2010-04-29, 03:42
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Om du är trött kanske det är dags att sova sött.
Vill hellre ha svar på frågan än off topic strunt.
Citera
2010-04-29, 13:28
Medlem
Citat:
En väldigt, väldigt trött svensk....

Grymt tips men sitter fortfarande på XP på hemmadatorn;(

http://www.microsoft.com/windowsxp/u...ist/intro.mspx
Tror att du faktiskt måste bjuda in personen som ska köra remote. Men det kan finnas andra sätt som han har gjort.

Så enklast är väl att kolla vilka andra konton som är aktiva på datorn.
Kontrollpanelen, Users eller nåt sånt. Eventuellt så kör du Administrative Tools->Computer Management-> User management. Har inte XP så jag kan inte dubbelkolla.

Se till att byta lösen på ditt och eventuella andra konton som finns så kan han inte koppla upp sig.
Citera
2010-04-29, 14:09
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppe.se
http://www.microsoft.com/windowsxp/u...ist/intro.mspx
Tror att du faktiskt måste bjuda in personen som ska köra remote. Men det kan finnas andra sätt som han har gjort.

Så enklast är väl att kolla vilka andra konton som är aktiva på datorn.
Kontrollpanelen, Users eller nåt sånt. Eventuellt så kör du Administrative Tools->Computer Management-> User management. Har inte XP så jag kan inte dubbelkolla.

Se till att byta lösen på ditt och eventuella andra konton som finns så kan han inte koppla upp sig.

Dumheter!

remote desktop kräver ingen som helst inbjudan om tjänsten är påslagen, däremot kräver fjärrhjälp en inbjudan, men det är 2 helt olika saker.

TS: länken du fick ovan funkar även för XP (med skillnaden att du frå högerklicka på den här datorn istället för dator
Citera
2010-04-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Dumheter!

remote desktop kräver ingen som helst inbjudan om tjänsten är påslagen, däremot kräver fjärrhjälp en inbjudan, men det är 2 helt olika saker.

Jag trodde jag svarade på att remote assistance krävde en inbjudan , men att han kan ha startat nåt annat? Det är i vart fall enklast att spärra kontona så kan han inte logga på om han har tillgång till RDP.
Citera
2010-05-02, 04:05
Medlem
Hypokondrias avatar
Rdp ? ? ?
Citera
2010-05-02, 06:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Rdp ? ? ?

Remote Desktop Protocol.
Citera
2010-05-02, 07:30
Medlem
zixls avatar
men loggar inte remote desktop ut den lokala användaren? det borde ju synas, han kanske har använt typ vnc, logmein m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in