Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-05-07, 20:48
  #49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Men än har det ju inte gått särskilt långt,och med licensjakt på vargen finns ju möjligheter att acceptansen ökar då den bör bli mycket mer skygg..

Det trodde jag också om licensjakten, men jag har övergivit den förhoppningen.
Citera
2010-05-07, 23:01
  #50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det trodde jag också om licensjakten, men jag har övergivit den förhoppningen.

nja tror at allt är överdrivet nu. mycket av hoten är vargKramare som hotar de som sköter licenstilldelningen
Citera
2010-05-10, 15:06
  #51
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Du är ju bara ett troll,för ingen djur aktivist kan vara så infernaliskt korkad..
i afrika är det frågan om utrotningshotade djur,vargen finns i hundratusentals exemplar i vårat grannland ryssland..
Men med dina åsikter och uttalanden så ökar du ju spänningen mellan de rovdjurskritiska och kramarna,och det är de rovdjurskritiska som är beväpnade...
Nej, djuraktivist är jag inte, heller inget troll...

Det är så enkelt att ingen behöver frukta vargen och den som gör det lider av vanföreställningar som kan härledas till vidskepelse. Ingen människa har någonsin blivit attackerad av en frisk varg i Sverige och de skador som vargen orsakar domesticerade djur är inte skäl att utrota den. Med den extremt lilla mängd varg som finns idag är det helt klart att vargen är värt mer än 100 st renar, kor eller jakthundar.

Att vargen attackerar våra tamboskap och sällskapsdjur beror på att vi är inte gör något för att undvika det. Stängsel, varghundar finns och med minsta vilja skulle man med enkelhet kunna eliminera problemen. Att du inte kan stå för att det är vidskeplighet och tron att vargen representerar djävulen som får dig att ta ställning är fegt.

Det är mycket enkelt:

Vargen är ett mindre hot mot människan är daggmasken.
Vargen dödar ungefär lika många hundar som kungsörn, löjligt få med andra ord.
Vargen är ett naturligt djur i våra skogar som nästan är utrotningshotat.
Den naturliga faunan är överordnad domesticerade djur.

Beviset för att vargmotståndarna tror på sagor och vidskeplighet är att man har helt annan syn på björn som både attackerar människor och djur, istället för att se rationellt på saken och titta på fakta så är symbolik och hedniska sagor styrande.
Citera
2010-05-10, 15:20
  #52
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Antal människor som svenska vargar sårat är minst sagt begränsat. Är det ens någon senaste tio åren?

Det är ingen rättighet att kunna tränga undan vargen bara för att man känner för det. Lyft blicken och håll käften.
Det är inte ett begränsat antal, det har helt enkelt aldrig hänt överhuvudtaget. Trots att vargar i alla tider funnits runt människan finns inte ett enda dokumenterat fall av attack mot människor i Sverige. Hästar, hundar, björnar, katter och ta vilket djur som helst som finns i vår närhet så har garanterat ett 10 tal människor dödats av detta djur under historien, men varg som enligt vissa representerar djävulen själv har ALDRIG dödat en människa.

Nästa argument som återkommer är att vargen dödar hundar, tittar man i statistiken inser man snart att de mellan 2-5 hundar som dödas av varg varje år över träffas av kungsörn som vissa år tagit fler hundar än vargen gör. Hur ofta hör man talas om att folk vill utrota kungsörn p.g.a. att de attackerar hundar?

Jägarna själva dödar enligt officiell statistik fler hundar genom vådaskott än vad vargen tar. Då bör man även betänka att den som skjuter sin hund genom vådaskott sällan anmäler, men den som får sin hund dödad av varg alltid anmäler.

Det finns ett argument jag köper och det är detta med relationen till djävulen, detta grundar sig på 1000 årig folktro och detta budskap har predikats i byar sedan kristendomens intåg i Sverige. Detta kan jag förstå sitter kvar i det allmänna medvetandet i vissa inavlade byar i Norrlands inland.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback