2010-04-28, 20:29
Medlem
Magnus.nilssons avatar
Hej Flashback!

Har fotat ett tag nu och har ärvt två stycken Nikon blixtar, Sb24 och Sb25. Har fotat ett tag med dem och jag har förstått att automatiken inte fungerar tillsammans med min Nikon D5000.
Det jag undrar iallafall är om det finns, isåfall var, sändare till dessa blixtar, Dvs den kommer funka som en slavblixt.
Fungerar dessa blixtar fortfarande eller ska jag, som fattig student, skaffa en lite mer avancerad blixt, funderar på Sb900, men det är ju som sagt dyrt.

dela gärna med er av egna erfarenheter och räckvidden på sändaren

Hjälp mig flashback!

/"Magnus"
Citera
2010-04-28, 23:03
Medlem
Jag har ett kit med billiga radiosändare som jag köpte på eBay för ett par hundra. Märket är Phottix men tror att samma sändare säljs under fler namn. Sök lite på radiotrigger eller liknande på eBay så hittar du massor.
Citera
2010-04-28, 23:05
Medlem
Du kommer inte få automatiken att fungera bara för att du använder blixtarna som slavblixtar. I sådana fall kan du lika gärna montera blixten på kameran (förutsatt att inget annat hindrar) och reglera ljuset genom att manuellt ställa in bländare efter blixtens ledtal (antal meter den lyser vid bländare 1). Det intressanta med slavblixtar, är snarare att du kan belysa motivet på ett betydligt mer flexibelt sätt. Men räkna inte med att det blir enkelt.
Citera
2010-05-03, 18:13
Medlem
Magnus.nilssons avatar
Tack för svar!

Har kollat runt nu ett tag och jag tror att jag hittat massor, men egentligen vet jag inte vad jag letar efter mer exakt. Det jag vill ha är en Sändare till Sb25/24, men vilka som e bra/dåliga vet jag inte. skulle vilja ha en räckvid på åtminstånde 10 meter, om det nu är möjligt.

Kan någon komma med ett tips från tidigare erfarenheter, et som garanterat kommer funka tillsamans med min Nikon D5000.

MVH "Magnus"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in