2004-03-29, 05:29
Bannlyst
Får problem med att skapa konto i mysql (ver 4.17).. Kan inte logga in med konton som jag skapat mm mm.. Någon som är riktigt duktig?

Edit! För att förklara problemet så kan man väl säga att jag nu inte kan logga in i phpmyadmin. Egentligen är det väl ett phpmyadmin problem, och inte mysql, men men..
Citera
2004-04-01, 19:35
Medlem
mi:nes avatar
testa att lämna lösenordet blankt.
av nån anledning så funkar inte lösenord på min mysql. efter ett oändligt sökande i config-filer, ändrande av lösenord och andra saker så insåg jag att oavsett vad jag angav i konfigurationen eller i klienten så fungerade det endast om jag inte skrev något lösenord i klienten. stör mig, då jag vill ha lösenord på min server =\
jaja. är bara dev-servern iaf
Citera
2004-04-01, 23:12
Medlem
Ajax2002s avatar
Hm, får du nått speciellt felmeddelande? Annars kan du som mi:ne skrev, lämta lösen blankt.
Citera
2004-04-02, 02:15
Medlem
Lämna lösenordet blankt är nog det sista jag skulle göra...iaf om webbservern du kör på ligger mot internet.

phpMyAdmin loggar in dig genom att kontrollera vad som finns i tabellen USER i din MySql. Per default installeras mySql (iaf på Windows) vidöppen.

Anledningen till att du endast kan logga in utan pw är att det från början finns en rad i USER med blankt namn och password samt med Host localhost.

Steg 1)Sätt rootlösen om du inte gjort det tidigare. Logga in som root, plocka bort de blanka, samt lägg till en user med rättigheter på localhost, med valfritt namn och lösen.
Steg 2)konfa php.ini filen.

kolla hur du sätter rootlösen här:http://www.mysql.com/documentation/m...t-installation

Här hittar du info om hur du lägger till/tar bort/sätter rättigheter i db:n
http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_MySQL_Database_Administration.html#User_Acc ount_Management

När du gjort detta så är det dags att ändra i config.inc.php filen som du hittar i katalogen där du lagt phpMyAdmin. Leta efter raderna:

$cfg['Servers'][$i]['auth_type']
$cfg['Servers'][$i]['user']
$cfg['Servers'][$i]['password']

Och sätt lämpliga parametrar till dessa.

Hoppas min info hjälper,

Mvh
Citera
2004-04-02, 03:39
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Istället för 'localhost' eller ditt ip, ange '127.0.0.1' som host i config-filen.
Citera
2004-04-02, 03:50
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackbaby_2
Istället för 'localhost' eller ditt ip, ange '127.0.0.1' som host i config-filen.
Nu hänger jag inte med riktigt...127.0.0.1 och localhost är ju detsamma. Windows vet ju dessutom om detta iom filen C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts
Citera
2004-04-02, 03:53
Medlem
Crackbaby_2s avatar
Saxat från dokumentationen:

Citat:
[2.6] I get an "Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)"-error when trying to access a MySQL-Server on a host which is port-forwarded for my localhost

When you are using a port on your localhost, which you redirect via port-forwarding to another host, MySQL is not resolving the localhost as expected.
Erik Wasser explains: The solution is: if your host is "localhost" MySQL (the commandline tool 'mysql' as well) always tries to use the socket connection for speeding up things. And that doesn't work in this configuration with port forwarding.
If you enter "127.0.0.1" as hostname, everything is right and MySQL uses the TCP connection.
Citera
2004-04-03, 06:04
Bannlyst
Tack för alla svar, tyvärr så har jag nog trasslat in mig för långt i det här med php/mysql/phpmyadmin, så jag kommer nog behöva någon som hjälper mig att köra steg för steg! Jag tror, utan att tveka, att jag aldrig någonsin känt mig så n00b på något tidigare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in