• 1
  • 2
2010-04-28, 16:17
Medlem
JBBergmans avatar
Efter cirka tre års av användande har min stackars dator slutligen gett upp... verkar det som..

Den har crashat "på grund av att den är slut" hävdar min kära fader.
Men det tror inte jag.
Kvällen innan den crashar så sitter den huvudmisstänkte, min 11-åriga lillebror, och spelar (utan min tillåtelse) HoN. Han är således den sista som suttit vid datorn innan "mordet". Han påstår att han inte vet vad som har hänt, och att det inte var så när han lämnade den, och han får som sagt alibi av min relativt okunniga fader.

DET SOM HÄNDER ÄR...

Först och främst får jag problem med att få skärmanslutning när jag väl startar skiten, om jag har tur eller om jag bankar på skrället går även skärmen igång.
Sen kommer jag till det där vanliga: "Starta datorn i felsäkert läge" eller "Starta datorn normalt".
Inga problem tänker jag och startar datorn normalt.

När jag sen kommer vidare får jag den där vanliga laddningssekvensen (den innan man får upp ett ljusblått fönster med loginalternativ), där man ser tre gröna streck åka fram på ett svart sträck, på en svart bakgrund som laddar Windows.. helt plötsligt stannar dom gröna strecken och datorn hänger sig och förblir fast. Jag hade på den över natten en gång, och den var i samma skick när jag vaknade.

Vad är fel? Kan
Citera
2010-04-28, 16:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan vara ett mekaniskt fel på grafikkortet. Testa att låna ett grafikkort (alt tag ett på öppet köp på El-Giganten) och se om det funkar. Annars så kan det också vara moderkortet.
Citera
2010-04-28, 16:42
Medlem
mrvisions avatar
Tja du har i en dator följande;

Moderkort

Strömagg

CPU

Minnen

Hårddisk

CD/DVDR

Grafikkort (om det sitter separat)

+ alla kablar som kan ha fel

Börja felsök
Citera
2010-04-28, 18:30
Medlem
X_surfers avatar
prova med att köra memtest86+
Citera
2010-04-28, 23:17
Medlem
JBBergmans avatar
Innan datorn krashade så fick jag bluescreens rätt ofta när jag hade uppe för mycket samtidigt.
Typ World of Warcraft och spotify, blue screen och datorn startades om.

Grafikkortet borde vara okej, det är relativt nyinköpt.

Vad är memtest86?
Citera
2010-04-28, 23:37
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBBergman
Innan datorn krashade så fick jag bluescreens rätt ofta när jag hade uppe för mycket samtidigt.
Typ World of Warcraft och spotify, blue screen och datorn startades om.

Grafikkortet borde vara okej, det är relativt nyinköpt.

Vad är memtest86?

Memtest86+ är ett verktyg för att testa dina RAM-minnen, så du ser att dom funkar som dom ska, bränn ut den här skivan och ställ in din dator på att starta från skivan och välj other tools -> memtest86+

http://www.ultimatebootcd.com/

alternativt kan du bränna ut windows memory diagnostic istället, båda programmen gör samma sak.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/M...agnostic.shtml
Citera
2010-04-29, 14:42
Medlem
JBBergmans avatar
Tackar vänligast, ska testa snarast!
Citera
2010-04-29, 16:59
Medlem
Frates avatar
Bör tillägga att du ska helst köra memtest86+ över natten, inte bara en "cykel".
Citera
2010-05-03, 17:15
Medlem
JBBergmans avatar
Hej,

Jo, jag tror inte ramminnena är problemet. Det som för tillfället är det största problemet är att få datorn att svara till skärmen. För att få detta tidigare har jag slagit på burkjäveln bara, vilket fått den att starta. Detta behövdes inte tidigare när datorn var som den ska, skall tilläggas.

Men jag tog ner datorn till en kompis och gjorde den uteslutningsmetoden jag fick tips av från tidigare poster. Nätaggregatet verkar inte vara några problem, inte heller grafikkortet.
Men när jag kom till självaste processorfläkten, ovanför processorn och moderkortet fick jag resultat.

Genom att trycka ner en viss sida av processorfläkten lyckades jag både få kontakt med skärmen - och datorn funkade som den skulle - ända tills jag släppte trycket på processorfläkten. Vi prövade att ändra läge på fläkten, även att försöka skruva åt den hårdare - utan resultat.

Polarn tror att det kan vara för lite "kylpasta" kvar, vilket gör att fläkten inte kommer i kontakt med processorn, medan pappa tror att det är någon lödning eller liknande som har gått sönder i moderkortet.

Börjar få en enorm abstinens nu, HJÄLP SNÄLLA
Citera
2010-05-03, 23:56
Medlem
JBBergmans avatar
/bump
Citera
2010-05-04, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBBergman
Hej,

Jo, jag tror inte ramminnena är problemet. Det som för tillfället är det största problemet är att få datorn att svara till skärmen. För att få detta tidigare har jag slagit på burkjäveln bara, vilket fått den att starta. Detta behövdes inte tidigare när datorn var som den ska, skall tilläggas.

Men jag tog ner datorn till en kompis och gjorde den uteslutningsmetoden jag fick tips av från tidigare poster. Nätaggregatet verkar inte vara några problem, inte heller grafikkortet.
Men när jag kom till självaste processorfläkten, ovanför processorn och moderkortet fick jag resultat.

Genom att trycka ner en viss sida av processorfläkten lyckades jag både få kontakt med skärmen - och datorn funkade som den skulle - ända tills jag släppte trycket på processorfläkten. Vi prövade att ändra läge på fläkten, även att försöka skruva åt den hårdare - utan resultat.

Polarn tror att det kan vara för lite "kylpasta" kvar, vilket gör att fläkten inte kommer i kontakt med processorn, medan pappa tror att det är någon lödning eller liknande som har gått sönder i moderkortet.

Börjar få en enorm abstinens nu, HJÄLP SNÄLLA
Hmm mycket klurigt detdär. Men du har ju iaf lyckats fått ner felet till antingen CPU:n eller moderkortet.
Jag tror inte att det är något problem med kylningen då hela datorn borde stängas av vid överhettad processor. Jag misstänker med största sannorlikhet moderkortet vilket självklart aväen är det värsta tänkbara senariot. Har du e relativt ny dator? Isf är det nog ganska enkelt att köpa ett nytt som passar. Få tag på ett nytt moderkort till en äldre dator är inte det enklaste.
Moderkortet är ju även jävligt svårt att felsöka.
Jag skulle ha köpt nytt moderkort och installerat det smidigt som satan för att sedan packa ner allt snyggt igen och "ångra" köpet om det inte funka

P.S
Hur i helvete lyckades ni hitta dedär felet?
Citera
2010-05-04, 07:29
Medlem
Verka vara processorn och/eller moderkortet.
Antagligen måste du köpa nytt.
Testa det här så länge om du vill.

Ta loss processorn och kontrollerar den och runt stället på moderkortet där den satt. Böjda pinnar, skador, för mycket kylpasta som pressats utanför processorn osv.

Sätt ihop delarna ordentligt. Många lovar och svär att kylaren till processorn sitter och att de kollat hundra gången. Tillslut erkänner de att de inte tryckt fast den ordentligt eller att ett av benen var lös när de kände efter med handen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in