• 1
  • 2
2010-04-28, 12:27
Medlem
€rics avatar
Hej!

Jag kommer ha ett projekt, där jag är i behov av en Hemsida i Wordpress+FTP.

Jag kommer ha en gammal dator hemma som ska fungera som server, men frågan vilket OS är lättast och går snabbast att fixa detta till? Vill ju bara få igång skiten så snabbt som möjligt så jag kan börja fixa med hemsidan!

mvh!
2010-04-28, 12:34
Medlem
Denmarks avatar
Windows med WAMP så är det ju bara å köra så slipper du lära dig om linux (om du inte redan kan de förstås)
2010-04-28, 12:34
Medlem
Ubuntu
2010-04-28, 12:35
Medlem
Fleptuts avatar
Hej!

http://www.clearfoundation.com/

Det är en linux dist med möjlighet att köra router med IP tables och webserver ftp mail mm
Den är gratis för privatanvändare. Kan rekommendera den. Har en själv som test och labbserver.

Dom har ett bra forum oxå där man får tips och hjälp om det strular.

/Fleptut
2010-04-28, 12:46
Moderator
Protons avatar
Något trevlig serverOS, till exempel CentOS, serverversionen av fedoradisten.
2010-04-28, 12:47
Medlem
pipecrawlers avatar
Om du har en burk med Windows på och du vill att det ska gå fort så kör Windows och ovan nämda förslag eller så installerar du Apache, kolla länken:
http://webdesignskolan.se/php/php_my...he_install.htm
Senast redigerad av pipecrawler 2010-04-28 kl. 12:48. Anledning: Länken låg illa
2010-04-28, 13:02
Medlem
Denmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipecrawler
Om du har en burk med Windows på och du vill att det ska gå fort så kör Windows och ovan nämda förslag eller så installerar du Apache, kolla länken:
http://webdesignskolan.se/php/php_my...he_install.htm

Varför? Antar att du bara vill sälja från din sida. Om han bara vill sätta upp något snabbt så verkar hans projekt inte så seriöst då lär ju Windows + WAMP vara det allra smidigaste istället för att installera apache och allting separat.

http://www.wampserver.com/en/ gratis, enkelt och korv.
2010-04-28, 13:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Open- eller freeBSD kanske inte är enklaste valet att sätta upp, men borde inte vara så extremt mycket krångligare än något annat.
Men det borde vara enklare att hålla säkert och fungerande för någon som inte är så hemma när det gäller sådant än andra alternativ.
2010-04-28, 13:45
Medlem
€rics avatar
Jag har ingen baskunskap i Linux. Lär mig gärna, men det ska helst inte vara så extremt svårt. Så klart hoppas jag de kan vara hyfsat säkert.

Datorn är helt clean, men om windows eller något annat spelare inget roll, jag tankar ner det jag bestämmer mig för att köra.

CleanOS och CentOS ser båda väldigt intressanta ut, någon som har haft båda och vet vilken som är enklast ?

Behövs tex Apache m.m laddas ner för dessa OS eller finns det inkluderat tex?
2010-04-28, 14:17
Medlem
orns avatar
Prova ubuntu server och välj att göra en LAMP ( Linux, Apache, MySQL och PHP) installation så borde du klara dig.

Lätt att använda och lära sig, kräver ingen prestanda dator och om det skulle det strula så finns det massor med guider på ubuntu forumet.
2010-04-28, 14:23
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orn
Prova ubuntu server och välj att göra en LAMP ( Linux, Apache, MySQL och PHP) installation så borde du klara dig.

Lätt att använda och lära sig, kräver ingen prestanda dator och om det skulle det strula så finns det massor med guider på ubuntu forumet.

Jag har redan testat detta. Och fan var det svårt, speciellt när de bara är texter etc.
2010-04-28, 14:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Jag har redan testat detta. Och fan var det svårt, speciellt när de bara är texter etc.

WAMP är i såfall antagligen mycket lättare att få igång snabbt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in