2010-04-28, 02:05
Medlem
Tjena.

Första gången jag startar en tråd här på FB, hoppas den inte ter sig allt för nybörjaraktig dock.

Jag har funderat lite grann, och mitt sinne levererade ett par frågor:

Hur tränar vi bäst ändamålsriktig vighet för bra precision och kraft i sparkar?
Hur tränar man effektivast upp sin vighet?
Hur nödvändig är verkligen vigheten för vår förmåga att fightas, tänker främst då på sparring i mixade och självförsvars stilar?

Har själv en del efarenhet av diverse kampsporter, men har aldrig riktigt varit någon övergiven anhängare av "flashy moves" och höga sparkar, det har dock med tiden gått upp för mig att det kanske inte är helt dåligt att kunna lägga av ett par roundhousekicks i fejjan på sin sparringpartner/antagonist . Tänkte också att en sådan här tråd kunde tjäna ett bra syfte för totala nybörjare.

Fire away
Citera
2010-04-28, 02:14
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shnaek
Tjena.

Första gången jag startar en tråd här på FB, hoppas den inte ter sig allt för nybörjaraktig dock.

Jag har funderat lite grann, och mitt sinne levererade ett par frågor:

Hur tränar vi bäst ändamålsriktig vighet för bra precision och kraft i sparkar?
Hur tränar man effektivast upp sin vighet?
Hur nödvändig är verkligen vigheten för vår förmåga att fightas, tänker främst då på sparring i mixade och självförsvars stilar?

Har själv en del efarenhet av diverse kampsporter, men har aldrig riktigt varit någon övergiven anhängare av "flashy moves" och höga sparkar, det har dock med tiden gått upp för mig att det kanske inte är helt dåligt att kunna lägga av ett par roundhousekicks i fejjan på sin sparringpartner/antagonist . Tänkte också att en sådan här tråd kunde tjäna ett bra syfte för totala nybörjare.

Fire away

Streching, streching, stretching.

Stretcha noga och ordentligt före varje träningspass. Kör slut på musklerna ordentligt. Stretcha ordentligt (20-30 minuter) efter avslutat träningspass.

Självfallet behöver du inte träna sparkar som går vertikalt rakt upp, men med vighet så kommer kontroll när man behöver få höjd. Raka sparkar för avståndskontroll, low kicks för nötning och huvud för knock är nödvändiga i kampsport med sparktekniker.

Vilka tekniker som är bäst lär du få lära dig så fort du går med i en klubb. Förutom att få motivation av dina medstudenter får du också snabbare kontroll och med det bättre utveckling än om du gör det på egen hand. Vill du att det ska gå snabbare än de övriga nybörjarna är det bara att göra övningarna under längre tid, oftare och mer noggrant. Att med motivation träna sig från att vara relativt stel till att kunna gå ner i spagat och/eller split kan absolut låta sig göras på ett år.

Lycka till med träningen.
Citera
2010-04-28, 02:17
Medlem
För att bli bra på att sparka högt, träna på att sparka högt... Gå högt upp på tå, när du sparkar så kommer du också högre. Jag är själv väldigt ovig men sparkar ändå bra höga sparkar om det är detta du är orolig för

demo:
http://www.youtube.com/watch?v=yJXSBcJh6io
Citera
2010-04-28, 15:21
Medlem
Jontish!s avatar
Sparka handlar somsagt inte bara om vighet utan om muskler också, därför krävs en stark bål och stark muskulatur runt höfterna: träna därför mycket på att just sparka högt så kommer du bli bra på det.

Stretcha mycket och nogrannt också såklart, alla muskler runt höften! Använd gärna aktiv stretching också, det gav mig resultat på väldigt kort tid.
Citera
2010-04-28, 16:24
Medlem
man ska stretcha när musklerna är kall, typ på morgonen eller 2-4timmar efter träning. att stretcha varma muskler är nästan meningslöst
Citera
2010-04-28, 17:12
Medlem
sampalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
man ska stretcha när musklerna är kall, typ på morgonen eller 2-4timmar efter träning. att stretcha varma muskler är nästan meningslöst

Det är ju inte muskeln du vill stretcha i detta läge, du vill ju stretcha ljumskarna för att kunna lyfta benen högre. Man ska förövrigt ta det väldigt lungt när man stretchar utan att ha värmt upp, det är lätt att man tar i för mycket och skadar sig.
Citera
2010-04-28, 17:26
Medlem
Jontish!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampalito
Det är ju inte muskeln du vill stretcha i detta läge, du vill ju stretcha ljumskarna för att kunna lyfta benen högre. Man ska förövrigt ta det väldigt lungt när man stretchar utan att ha värmt upp, det är lätt att man tar i för mycket och skadar sig.
Muskler är det ju visst du vill stretcha, möjligen ligament om man är dumdristig. Vad skulle det annars vara?
Citera
2010-04-28, 17:51
Medlem
sampalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontish!
Muskler är det ju visst du vill stretcha, möjligen ligament om man är dumdristig. Vad skulle det annars vara?

Vilka muskler gör att du kan sparka högre?
Citera
2010-04-28, 18:19
Medlem
Citat:

att sparka högt skulle jag säga mest beror på att du lutar tillbaka kroppen,man behöver ju knappt vara vig för det,däremot yx sparkar och sånna liknande då behöver du vara vigare, det man ska tänka på är att stretcha typ nedre ryggen och höftböjaren
Citera
2010-04-28, 20:15
Medlem
Jontish!s avatar
Citat:
Du tränar inte kampsport va? Du lär åtminstone inte ha särskilt bra HKs.

För det första måste du ha en stark bål som kan hålla kroppen i ett korrekt läge, utan att böja sig bakåt för mycket och tappa balans.
Utöver det måste du också ha starka muskler runt din höftled, höftböjaren samt utsida lår för att kunna få upp knät snabbt och för att kunna skjuta ut sparken. Det krävs grund och botten för att heltenkelt kunna få upp benet överhuvudtaget.

Har du inga av dessa två kommer du inte kunna sparka högt, och absolut inte hårt eller med precision.

Frågor på det?
Citera
2010-04-30, 23:23
Medlem
Här har du en jävligt bra sida för stretchövningar: http://www.trickstutorials.com/index...nt/flx3#ddf_5a

Dom bästa för kampsport är väll isometric, rätta mig om jag har fel?
Citera
2010-05-01, 01:33
Medlem
LieutenantNateHiggerss avatar
För mig har det fungerat utmärkt med att bara sparka mitsar/säck och sen stretcha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in