• 1
  • 2
2004-03-28, 22:15
Medlem
Stjärtgossens avatar
Jag läser inte Kalle Anka särskillt ofta men det händer ibland. Tit som tätt så tvingas ju Kalle hjälpa farbror Joakim med diverse mer eller mindre omöjliga uppgifter åt honom, för att göra Joakim ännu rikare. Anledningen till att Kalle idleigen tvingas ställa upp på detta är att han är skylldig Joakim en ansenlig summa pengar. Nu undrar jag om någon vet hur myxcket han egentligen är skylldig och varför? Började det hela med ett oskylldigt lån som med ränta bara växt och växt och till slut blivit omöjligt att betala tillbaka för Kalle eller hur ligger det egentligen till med den saken? Lånar han ständigt nya pengar av farbror Joakim som gör att hans skuld oförtrutet växer växer?
Citera
2004-03-28, 23:12
Medlem
ahlmans avatar
Äsch, han pajar ju farbror Joakims fina rymdfärgor, bilar, pengabingar och andra leksaker hela tiden. Klart som f-n att sånt kostar pengar.

Att Kalle sen inte ansöker om socialbidrag förstår jag inte. Klart bättre avlöning att hämta där.
Jag förstår inte heller hur blaskan kan sälja, varenda unge måste ju ha samma tankegångar som jag. Eller..?
Citera
2004-03-28, 23:34
Medlem
Kashmirs avatar
Förmodar att Ankeborg ligger i USA och i de landet försöker man sig på en socialpolitik att tvinga socialbidragstagare att ta diverse skitjobb. Kalle verkar inte nappa på det. Uppenbarligen skiter ankan högaktningsfullt i arbete för socialt bistånd och blir därför sålunda inte beviljad socialbidrag.

Knatte, Fnatte och Tjatte är adopterade och han lär få lite bidrag för dem men rimligen lämnas ändock stora hål i ekonomin. Farbror Joakim är snål men jag tror personligen att det framförallt handlar om att lära Kalle ta personligt ansvar. Att banka in lite arbetarmentalitet. De totalt meningslösa arbeten Kalle gör till honom är såklart inget en slipad affärsman som Jocke normalt betalar för. Tuff kärlek som det brukar kallas.
Citera
2004-03-28, 23:41
Medlem
Pellenezs avatar
Jag vill minnas att Kalle åtminstone i perioder jobbat på margarinfabriken.
Citera
2004-03-28, 23:48
Medlem
Kashmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Jag vill minnas att Kalle åtminstone i perioder jobbat på margarinfabriken.

Visst fan. Hade jag fullständigt förtränkt.
Citera
2004-03-29, 01:56
Medlem
Med tanke på att K Anka hyr huset av Joakim och med tanke på vilken lön K Anka får av Joakim så är det väl inte så konstigt att skulden växer hela tiden
Citera
2004-03-29, 02:19
Medlem
M2ks avatar
Varför är Kalle Anka skylldig Joakim Pengar?

Föreslår att Fet-Evert kallas in. Hans avatar ger anledning tro att han har rätt anknytning till ämnet. *jag vet, den var riktigt dålig*

PS. Har Björnligan kontakter med Hells Angels?

=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Viktigt att vi får reda på hur det förhåller sig*
Citera
2004-03-29, 06:39
Medlem
scratchys avatar
Kalle är en sk skuldslav, och den ideologiska tendensen i Kalle Anka-historierna är att han förtjänar att vara det.
Citera
2004-03-29, 11:34
Medlem
Stjärtgossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Kalle är en sk skuldslav, och den ideologiska tendensen i Kalle Anka-historierna är att han förtjänar att vara det.

Du får gärna utveckla dessa ideologiska tendenser lite mera.
Citera
2004-03-29, 21:47
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjärtgossen
Du får gärna utveckla dessa ideologiska tendenser lite mera.

Gärna. Min kommentar var väl inte helt gravallvarligt menad, men det finns ändå en del att säga om saken. Visserligen gillar jag Kalle Anka, särskilt de gamla serierna av Carl Barks. Men om man funderar lite på vilka värderingar som finns i serierna så är de inte helt lätta att svälja alla gånger.

Trots att Joakim von Anka framställs som orimligt snål och gniden så vinner han alltid, på sina fattiga medankas bekostnad. Och läsarens sympatier hamnar inte hos Kalle, utan han framställs som en lat odugling som förtjänar sitt öde, och läsaren förväntas tycka att det är underhållande. Kalle kan nog ses som Disneys karikatyr av den typiske fattige arbetslöse.

Det blir lätt parodiskt när man analyserar saker så här, tycker jag själv iaf. Jag tycker inte man behöver förfasa sig särskilt mycket över Disney för värderingarnas skull. Men den som uppfattar serierna som värdringsneutrala är nog lite naiv, och det skadar ju inte att vara medveten om det, ifall ens barn läser mycket Kalle Anka.

Visste ni förresten att Joakim inte är Kalles farbror, utan hans morbror. Och Kalle är knattarnas morbror, inte farbror. Knattarnas mor hette Dumbella, en fal kvinna vars vidare livsöde är okänt. Knattarnas far är helt okänd. En gång när jag var hemma och låg sjuk så laddade jag ner ankornas hela släktträd. Ganska kul faktiskt, för en gammal Kalle-fan.
Citera
2004-03-29, 21:55
Medlem
Stjärtgossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Gärna. Min kommentar var väl inte helt gravallvarligt menad, men det finns ändå en del att säga om saken. Visserligen gillar jag Kalle Anka, särskilt de gamla serierna av Carl Barks. Men om man funderar lite på vilka värderingar som finns i serierna så är de inte helt lätta att svälja alla gånger.

Trots att Joakim von Anka framställs som orimligt snål och gniden så vinner han alltid, på sina fattiga medankas bekostnad. Och läsarens sympatier hamnar inte hos Kalle, utan han framställs som en lat odugling som förtjänar sitt öde, och läsaren förväntas tycka att det är underhållande. Kalle kan nog ses som Disneys karikatyr av den typiske fattige arbetslöse.

Det blir lätt parodiskt när man analyserar saker så här, tycker jag själv iaf. Jag tycker inte man behöver förfasa sig särskilt mycket över Disney för värderingarnas skull. Men den som uppfattar serierna som värdringsneutrala är nog lite naiv, och det skadar ju inte att vara medveten om det, ifall ens barn läser mycket Kalle Anka.

Visste ni förresten att Joakim inte är Kalles farbror, utan hans morbror. Och Kalle är knattarnas morbror, inte farbror. Knattarnas mor hette Dumbella, en fal kvinna vars vidare livsöde är okänt. Knattarnas far är helt okänd. En gång när jag var hemma och låg sjuk så laddade jag ner ankornas hela släktträd. Ganska kul faktiskt, för en gammal Kalle-fan.

Tack för vidareutveckligen. Jag håller med dig till 100%
Citera
2004-04-07, 13:42
Medlem
ssXs avatar
För övrigt så jobbar ju Kalle verkligen i flottan i Ducktales serierna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in