Citat:
Ursprungligen postat av Stjärtgossen
Du får gärna utveckla dessa ideologiska tendenser lite mera.
Gärna. Min kommentar var väl inte helt gravallvarligt menad, men det finns ändå en del att säga om saken. Visserligen gillar jag Kalle Anka, särskilt de gamla serierna av Carl Barks. Men om man funderar lite på vilka värderingar som finns i serierna så är de inte helt lätta att svälja alla gånger.
Trots att Joakim von Anka framställs som orimligt snål och gniden så vinner han alltid, på sina fattiga medankas bekostnad. Och läsarens sympatier hamnar inte hos Kalle, utan han framställs som en lat odugling som förtjänar sitt öde, och läsaren förväntas tycka att det är underhållande. Kalle kan nog ses som Disneys karikatyr av den typiske fattige arbetslöse.
Det blir lätt parodiskt när man analyserar saker så här, tycker jag själv iaf. Jag tycker inte man behöver förfasa sig särskilt mycket över Disney för värderingarnas skull. Men den som uppfattar serierna som värdringsneutrala är nog lite naiv, och det skadar ju inte att vara medveten om det, ifall ens barn läser mycket Kalle Anka.
Visste ni förresten att Joakim inte är Kalles farbror, utan hans morbror. Och Kalle är knattarnas morbror, inte farbror. Knattarnas mor hette Dumbella, en fal kvinna vars vidare livsöde är okänt. Knattarnas far är helt okänd. En gång när jag var hemma och låg sjuk så laddade jag ner ankornas hela släktträd. Ganska kul faktiskt, för en gammal Kalle-fan.