2010-04-27, 22:15
Medlem
Hej! Jag har fått i uppgift att arbeta om brott och straff, ena frågan var; "existerar det något allmänt rättsmedvetande i vårt samhälle?"

Vad betyder allmänt rättsmedvetande?

MvH Carl
Citera
2010-04-28, 15:24
Medlem
Ingen som kan hjälpa mig?
Citera
2010-04-28, 15:32
Medlem
Frågan är väl lite diffus, men jag tolkar det som att frågan är om det finns en allmän, delad och generell, uppfattning om vad som är rätt och fel. Den allmänna rättsuppfattningen är rimligen att mord är moraliskt fel, men den sträcker sig sannolikt inte över hela det juridiska spektrumet. Det är exempelvis inte självklart att den breda allmänheten är överens om att piratkopiering är fel.

Kanske kan få lite inspiration här ifrån:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturr%C3%A4tt

Naturrätten är alltså för att förtydliga ett "system" av åsikter och uppfattningar, och står väl i princip i motsats till moralisk relativism (jag är dock inte filosofiskt skolad) som du också kan kika på.
Citera
2010-04-28, 18:39
Moderator
Semesters avatar
Vi prövar filosofi.
/Mod
Citera
2010-04-28, 23:03
Medlem
Lifelovers avatar
Som någon nämnt tidigare så uppfattar jag också frågan som om det finns något övergripande "rätt och fel".
Antagligen har du läst en del litteratur som åtminstone inte jag har läst, som tar upp vad detta innebär. Om inte så tycker jag att läraren som gav uppgiften borde kunna formulera sig mycket utförligare och bättre. Frågan i dess nuvarande form är ställd som en ja/nej-fråga.
Det finns en hel del som majoriteten är samstämmiga om, t.ex. mord och liknande. Ska man bara svara ur ett allmänt perspektiv så kan man ju dra till med vad som helst. Kan eventuellt vara värt att beröra utilitarism och andra etiska tänk.

Edit: Blir faktiskt upprörd över hur lite energi lärare lägger ner på sina frågor.
Senast redigerad av Lifelover 2010-04-28 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in