2002-10-01, 04:12
Bannlyst
Jag undrar vad det är sedelautomaterna (t.ex. på bensinmackar) reagerar på, vad dom läser av på sedeln. Om det är nåt så enkelt som pappersstorlek och någon detalj typ det typiska strecket är det knappast någon konst att förfalska sedlar för användning i automaterna.
Citera
2002-10-01, 09:08
Medlem
Cybercoms avatar
Re: förfalskade sedlar till sedelautomater

Citat:
Ursprungligen postat av Azaroth
Jag undrar vad det är sedelautomaterna (t.ex. på bensinmackar) reagerar på, vad dom läser av på sedeln. Om det är nåt så enkelt som pappersstorlek och någon detalj typ det typiska strecket är det knappast någon konst att förfalska sedlar för användning i automaterna.

Sen den nya hundralappen kom ut har bensinstationer succesivt bytt ut sina automater, för att anpassas till den nya sedeln. Dessa automater är så finkänsliga så att är hundralappen vikt en gång så kan man få ett helsicke att få lappen i automaten. Automaten känner förmodligen av den tjocka silverläggningen på hundralapprna.
Vissa mackar har fortfarande det gamla systemet kvar.
Citera
2002-10-01, 09:20
Bannlyst
Azaroth. Jag tror att automaterna är duktigare på att se om sedeln är falsk eller ej än vad t.ex en expedit är.
Citera
2002-10-01, 09:46
Medlem
Bensinautomaterna på de större bensinstationerna kanske är lite väl avancerade, dessutom kan de vara övervakade, men det finns sedelautomater lite överallt. Testa spelautomater, cigarettautomater på nattklubbarna, partkeringsavgiftsautomat, etc.
Citera
2002-10-06, 17:25
Medlem
vad kollar de äldre maskinerna då?
hur vet de at det är en äkta sedel?
Citera
2002-10-06, 19:22
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vacow
vad kollar de äldre maskinerna då?
hur vet de at det är en äkta sedel?

Även i gammla sedlar finns en liten metal tråd... du kan se den på gammla sedlar om du håller upp den mot en lampa.
Citera
2002-10-06, 23:51
Bannlyst
nehee de menar du inte?
Citera
2002-10-07, 19:19
Medlem
ja men som tex 20 lappen.. hade väl inte förut en sån?
Citera
2002-10-07, 21:31
Medlem
Dr.Dings avatar
De gamla hundra lapparna fungerar fortfarande i stor utsträckning i automaterna.

Det maskinen kotrollerar är först om främst.
Papprets genomskinlighet & tocklek.
Färgen på tryck osv.

Detta läser den av och jämför med den bild den har inprogramerad.

Men självklart finns det mer avancerade maskiner som kotrollerar betydligt fler saker.

Har plockat ut silvertråden från en sedel och den fungerade utan problem..

Förr i tiden kunde man klippa ner vissa utlänska sedlar till 100 lapps storlek och tanka för
Citera
2002-10-09, 08:33
Medlem
skippers avatar
På 70-talet kunde man klippa 10r ur fibban och betala på macken hemma med. Det skulle vara det där lite tjockare glassiga pappret.

De apparaterna var med en släde som man lade pengen i, sen förde man in släden. Har inte sett en sådan på länge nu, men skulle absolut fäll en tår om jag sprang på en.
Citera
2002-10-09, 16:16
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
På 70-talet kunde man klippa 10r ur fibban och betala på macken hemma med. Det skulle vara det där lite tjockare glassiga pappret.

De apparaterna var med en släde som man lade pengen i, sen förde man in släden. Har inte sett en sådan på länge nu, men skulle absolut fäll en tår om jag sprang på en.

Jo dom gamla apparaterna hade inte en aning om vad "känsliget" betyder.

Det räckte faktiskt med ljustblått papper i samma storlek som en tia.

Eller så kunde man använda sig av en riktig som sattes fast i facket med
ex dubbelhäftande tejp, och ovanpå la man en genomskinlig plastfilm
som automaten slukade istället för tian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in