• 1
  • 2
2004-03-28, 10:14
Medlem
HKH prins Carl Philip fddes som Sveriges kronprins.

Detta r ett upprop fr att Sverige skall f sin rttmtige tronfljare. Vrt kungahus frfall mste upphra.

Lnge leve Carl XVII Philip
Citera
2004-03-28, 10:39
Medlem
TicTacs avatar
Jag skms ver att jag bor i ett land som bevarar resterna av en diktatur p det stt vi gr i Sverige. Jag tycker att kungahuset ska deporteras till Pite och skjutas i en lmplig kllare.
Citera
2004-03-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TicTac
Jag skms ver att jag bor i ett land som bevarar resterna av en diktatur p det stt vi gr i Sverige. Jag tycker att kungahuset ska deporteras till Pite och skjutas i en lmplig kllare.

Vilken kllare skulle vara olmplig?
Citera
2004-03-28, 10:53
Medlem
TicTacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Vilken kllare skulle vara olmplig?

En dr det hrs vad bdlarna gr men Madde.
Citera
2004-03-28, 11:27
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
HKH prins Carl Philip fddes som Sveriges kronprins.

Detta r ett upprop fr att Sverige skall fr sin rttmtige tronfljare. Vrt kungahus frfall mste upphra.

En frga bara: r du emot att Kronprinsessan Victoria blir statschef p.g.a. att Carl-Philip fddes som kronprins, eller fr att du inte vill ha en kvinnlig statschef?
Citera
2004-03-28, 14:16
Medlem
Jag vill inte ha en kvinnlig statschef. Victoria som drottning urholkar monarkin p sikt eftersom kontinuiteten och det historiskt trevliga med en manlig tronfljd far son o.s.v. frsvinner. Om inte Carl Philip fr bli kung kan jag tnka mig republik efter att vr nuvarande kung avlidit. Ett vrdigt slut p Bernadotte-dynastin.
Citera
2004-03-28, 14:19
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Men hrni!

Var det inte s hr att tronfljden ndrades redan d Victoria fddes eller dromkring?

Allts fddes Carl-Fjoll-Philip inte alls som nn kronprins utan som en helt vanlig prinskorv?

Eller jag kanske r helt ute och cyklar nu?
Citera
2004-03-28, 14:22
Medlem
Succesionsordningen ndrades efter Carl Philips fdelse, han fddes som kronprins.
Citera
2004-03-28, 14:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:

Allts - jag r inget stort fan av CalGustaf - men att g s lngt att man vill dda honom - tycker jag r lite vl radikalt!

Min sikt r:

Lt Kungahuset bilda bolag och separera dem frn Svenska Staten.

D kan de sjlva vlja vem som eftertrder vem.
Och vi slipper betala de pengar fr att de skall g ut och supa p innekrogarna.
Citera
2004-03-28, 14:57
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Succesionsordningen ndrades efter Carl Philips fdelse, han fddes som kronprins.
Jo, men detta beror p att Successionsordningen r en grundlag och drfr mste ndringar i den godknnas av tv av varandra efterfljande riksdagar.

Debatten brjade fras i samband med Victorias fdelse (fdd 1977). Grundlagsndringen godkndes sedan av Riksdagen. Fr att sedan ndringen i lagen skulle kunna trda i kraft var ven nstfljande Riksdag tvungen att godknna ndringen i lagen (1980). Dock hann under tiden Prins Carl Philip fdas och var sledes kronprins under sju mnader. Jag ser dock inte detta som ngot stort argument fr att fr att terstlla lagen till att glla enbart manlig tronsfljd.
Citera
2004-03-28, 15:05
Medlem
agitators avatar
Citat:
Jag vill inte ha en kvinnlig statschef. Victoria som drottning urholkar monarkin p sikt eftersom kontinuiteten och det historiskt trevliga med en manlig tronfljd far son etc. frsvinner. Om inte Carl Philip fr bli kung kan jag tnka mig republik efter att vr nuvarande kung avlidit. Ett vrdigt avslut p Benadotte-dynastin.
vi har vl haft drottningar frr i Sverige s det r ju inget nytt. Annars hller jag med ruskigbuss, lt dem bilda bolag, det ligger ju i tiden att privatisera och avreglera. Detta br ocks glla kungahuset om de vill vara kvar.
Citera
2004-03-28, 15:05
Medlem
Jag r bara mot det logiska resonemang som uppkommer, som jag ser det finns inte tv lsningar.

1. Victoria gifter sig -> Vi fr en bodybildare frn Ocklebo som Kung.
Den som r gift med drottningen r kung, s r det i mina gon allafall.

2. Victoria gifter sig -> Bodybildaren frn Ocklebo tar titteln som "Prins". Drottningen (Victoria) har sexuell verksamhet med "Prinsen" frn Ocklebo. Det luktar mycket inavel i den formuleringen.

Nej tack fr formellt svammel. Den som r gift med drottningen r kung och den som r gift med kungen r drottning.

[edit]
Tnk er sjlva, det nya kungparet p besk i Sudan eller liknande.
Statschefen frgar ockleboaren: "So you are the King?"
Ockleboaren svarar: "No, no..I'm just sleeping with the Queen."

Visst har nuvarande kungen gjort bort sig ibland, men det hr kommer bli katastrof.

Slutsatts: Jag tror nog Victoria kan klara sig som tronfljare, tminstone bttre n sin far. Dock litar jag inte en sekund p hennes frmga att vlja en representativ respektive. Krlek r inte fr noblessen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in