Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-05-04, 22:00
  #25
Medlem
Nja, är det så?

Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Sant, en miss av mig. Vad jag kan tillägga är att filosofin idag tycks helt har övergått till andra vetenskapliga områden från att från början ha varit starten av en vetenskaplig granskande syn på omvärlden. Just ordet vetenskaplig betyder sanning. Dock var det en förläsare när jag läste till socionom som menade att det egentligen bara är matematiken som är i grunden vetenskaplig, alltså sann. Övriga områden som ex psykologi, sociologi har hypoteser som vill komma så nära sanningen som möjligt.

Matematik grundas på logik, dvs ungefär "följdriktigt resonemang". Men nog kan vi även i de bästa syften trampa i klaveret, och det riktigt rejält!

Historien tillhandahåller gräsliga exempel på detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Eugenics

Naturvetenskapen däremot baseras på objektiva mätningar. Lite svårare att förfuska.

Eftersträvar du sanning är det knappast förnuftigt att förlita sig på människans goda tankeförmåga!
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-05-04 kl. 22:11.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback