2010-04-26, 18:51
Medlem
Vi flyttade till en rätt sunkig lägenhet före jul som vi renoverat själva i den mån man får.. Vilket vill säga, tapetserat, bytt ut plastmatta i hallen, och hyresvärden har bytt bänkskivor i köket och skåpluckor likaså.

Men nu är det så att det här huset är så gammalt och dörrkarmarna är stora och tjocka med flera "lager" ser det ut som, betsade i en hemskt mörk murrig färg som är skavd och sliten. Dörrarna är bruna också men de är inte trä, utan mer som målad/lackad MDF..

Vi har fått veta att man kan måla dessa om man vill, om man tar hjälp av fackman..

Men jag undrar om man inte kan göra det själv? Och hur går man tillväga? För att få det att se proffsigt och bra ut. Det går nog inte att ta ner listerna så de måste målas på plats, går det? Ska man slipa, grunda och sedan måla? Och HUR gör man med dörrarna?
Citera
2010-04-26, 21:11
Medlem
DrBums avatar
Visst kan du slipa dörrfoder och liknande, men det kostar inte många kronor per meter och är skitlätta att sätta upp och såga till.
Faktiskt så skulle jag inte börja slipa ner dom gammla och sedan måla om när det är lättare och säkert billigare (om du räknar in din fritid) att göra om det från början.
Dom finns även som färdigmålade!

Dörrarna kan vara jobbigare att fixa till då man gärna inte slänger dom, så målartvätt, slipa och sen måla om är mitt tips.. Allt finns i fackhandeln!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in