2010-04-26, 00:03
Medlem
OK, jag är själv flashbackare uppenbarligen. Men jag har börjat undra över min existens här.

EDIT.

Förtydligar mitt påstående "börjar fundera över min existens här på flashback"

Jag menar inte att jag vill sluta använda flashback, bara över min existens. Vad jag säger och gör. Känns som jag följer strömmen. Kanske borde ta steget ifrån detta beteende.

END EDIT.

Känns som vi även jag följer strömmen, iaf väldigt många.

Varför kallar vi kvinnor för sliddjur?
ONS är ju otroligt häftigt att häva ur sig.
Aftonhoran.
Ta henne i tvåan!!

osv

Har folk tappat sitt individuella språkbruk pågrund av sin egen osäkerhet och speciellt osäkerheten på sig själv som individ. Jag säger inte att vi skall föra diskussioner efter en svensk grammatiskt korrekt facklig ram. Men folk verkar bara använda ett typ... indoktrinerat språk som de tagit efter andra.

Ibland känns det som de bara finns 5-10 personer reggade på hela flashback, för de ser ut som allt är skrivet av ett fåtal personer.

Men har jag fel i detta? kommer ni spotta på mig? säga "jag är ingen osäker person, du borde tas av en negerhanne i tvåan!".
Jag säger inte att folk ska sluta skriva ONS (det är ju iaf en förkortning)
Men ni kanske förstår.

Om ni absolut inte är en osäker person, och ändå använder alla dessa former så finns det ingen anledning att ta åt sig. Då är detta inte riktat mot er. Känner du dig riktigt träffad, stanna upp och fundera, du kanske är en mes ändå.
Senast redigerad av Hoppsan365 2010-04-26 kl. 00:22.
Citera
2010-04-26, 00:05
Medlem
Argones avatar
Ta det inte så seriöst, FB kultur i sitt sanna esse! (att använda ord man inte riktigt förstår i sammanhang det inte passar är också del av det)
Citera
2010-04-26, 00:06
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Kan det inte vara så att de som använder sig av det språket bara gör det på just forumet?
Citera
2010-04-26, 00:07
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Flashback=anonymitet. Det kan i sin tur säkert leda till att många osäkra personer vill vara tuffa på internet genom att vara främlingsfientliga/kvinnohatande o.s.v. Det är dock ingenting som jag ser som speciellt för Flashback, folk tenderar till att försöka vara "tuffa" när de är anonyma oavsett vad saken gäller.
Citera
2010-04-26, 00:08
Medlem
snapcases avatar
Inget tvingar dig att anamma varken språkbruk eller attityder. Välj din egen väg istället.
Citera
2010-04-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Inget tvingar dig att anamma varken språkbruk eller attityder. Välj din egen väg istället.

Precis, men det verkar inte 95,4% av flashbackarna göra. Som att de är styrda av en och samma flashback hjärna. Kanske en artificiell flashback dator på månen som skriver alla dessa inlägg.
Citera
2010-04-26, 00:14
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsan365
Har folk tappat sitt individuella språkbruk pågrund av sin egen osäkerhet och speciellt osäkerheten på sig själv som individ. Jag säger inte att vi skall föra diskussioner efter en svensk grammatiskt korrekt facklig ram. Men folk verkar bara använda ett typ... indoktrinerat språk som de tagit efter andra.

Om ni absolut inte är en osäker person, och ändå använder alla dessa former så finns det ingen anledning att ta åt sig. Då är detta inte riktat mot er. Känner du dig riktigt träffad, stanna upp och fundera, du kanske är en mes ändå.

Att en grupp människor pratar på ett visst sätt på en viss plats är lika naturligt som att man delar uttryck med dem man umgås med IRL. Det handlar inte om osäkerhet att göra. Visst handlar det om att man använder ett språk för att visa att man tillhör en viss grupp, i det här fallet Flashbackare, men det gör det inte automatiskt dåligt.

Uttryck som sliddjur är inte särskilt utbrett heller vad jag märkt. Visst förekommer det, jag skulle inte använda det själv, men med tanke på var taket ligger på FB så är jag nästan förvånad av att det inte är värre.

Man kan tycka vad som helst om en fallande trend i att använda korrekt svenska, eller att man använder viss typ av uttryck ofta (som ex Aftonhoran som jag ibland använder själv), men att det per automatik har något att göra med att man är osäker? Nej, det är att dra det några steg för långt anser jag. Allt i världen som har med grupptillhörighet att göra har med svaghet att göra.

Jag är säker på att du och dina vänner slänger er med uttryck som är väldigt interna, eller? Gör ni det bara för att ni är osäkra, eller är det för att stärka sammanhållningen i er grupp? Det kanske du borde fundera lite på.

Ibland så är diskussionsnivån tveksam, och ibland rentav fånig. Men å andra sidan. Det är ju inte svårt att bara strunta i att läsa tramset. Jag har väldigt många troll på min ignorelista och jag klarar mig bra utan dem. Allt behöver inte tolkas som blodigt allvar, speciellt inte här på FB.
Citera
2010-04-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsan365
Precis, men det verkar inte 95,4% av flashbackarna göra. Som att de är styrda av en och samma flashback hjärna. Kanske en artificiell flashback dator på månen som skriver alla dessa inlägg.

Vad ska man göra åt saken? införa en regel där alla tvingas vara individuella? förstår inte poängen med tråden tbh.
Citera
2010-04-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axello
Vad ska man göra åt saken? införa en regel där alla tvingas vara individuella? förstår inte poängen med tråden tbh.

Inte göra något,säger inte att något borde göras. Ser inte att detta är ett problem heller.

Men jag försöker lägga fram ett perspektiv.
Senast redigerad av Hoppsan365 2010-04-26 kl. 00:20.
Citera
2010-04-26, 00:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det funkar så när man är ung. Man apar efter andra. Det är så många regade på FB nu så att man räkna med att det i varje gymnasieklass finns ca 3-5 idiotjävlar som sitter på FB halva kvällarna och skriver busiga saker och får medhåll från anonyma jämåriga. Och det finns inte en originell tanke och inte ett originell formulering, för användarna är typ 17 bast och har inte varit med så länge här i livet. Man gör som de andra, typ...
Citera
2010-04-26, 00:22
Medlem
Förtydligar mitt påstående "börjar fundera över min existens här på flashback"

Jag menar inte att jag vill sluta använda flashback, bara över min existens. Vad jag säger och gör. Känns som jag följer strömmen. Kanske borde ta steget ifrån detta beteende.
Citera
2010-04-26, 00:23
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
för användarna är typ 17 bast och har inte varit med så länge här i livet. Man gör som de andra, typ...

Hehe. Ironi?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in