Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsan365
Har folk tappat sitt individuella språkbruk pågrund av sin egen osäkerhet och speciellt osäkerheten på sig själv som individ. Jag säger inte att vi skall föra diskussioner efter en svensk grammatiskt korrekt facklig ram. Men folk verkar bara använda ett typ... indoktrinerat språk som de tagit efter andra.
Om ni absolut inte är en osäker person, och ändå använder alla dessa former så finns det ingen anledning att ta åt sig. Då är detta inte riktat mot er. Känner du dig riktigt träffad, stanna upp och fundera, du kanske är en mes ändå.
Att en grupp människor pratar på ett visst sätt på en viss plats är lika naturligt som att man delar uttryck med dem man umgås med IRL. Det handlar inte om osäkerhet att göra. Visst handlar det om att man använder ett språk för att visa att man tillhör en viss grupp, i det här fallet Flashbackare, men det gör det inte automatiskt dåligt.
Uttryck som sliddjur är inte särskilt utbrett heller vad jag märkt. Visst förekommer det, jag skulle inte använda det själv, men med tanke på var taket ligger på FB så är jag nästan förvånad av att det inte är värre.
Man kan tycka vad som helst om en fallande trend i att använda korrekt svenska, eller att man använder viss typ av uttryck ofta (som ex Aftonhoran som jag ibland använder själv), men att det per automatik har något att göra med att man är osäker? Nej, det är att dra det några steg för långt anser jag. Allt i världen som har med grupptillhörighet att göra har med svaghet att göra.
Jag är säker på att du och dina vänner slänger er med uttryck som är väldigt interna, eller? Gör ni det bara för att ni är osäkra, eller är det för att stärka sammanhållningen i er grupp? Det kanske du borde fundera lite på.
Ibland så är diskussionsnivån tveksam, och ibland rentav fånig. Men å andra sidan. Det är ju inte svårt att bara strunta i att läsa tramset. Jag har väldigt många troll på min ignorelista och jag klarar mig bra utan dem. Allt behöver inte tolkas som blodigt allvar, speciellt inte här på FB.